
Suo men Merenkul ku
2
1917 – 2019
102 FinlandsSjöfart vuotta/år
19 Suo men Merenkul ku
1917 – 2019
3
10 2 FinlandsSjöfart vuotta/år
19 VUOSIKERTOMUS 2019
2019 – Aktiivin vuosi neuvottelurintamalla
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 31
Taas jälleen olimme tilanteessa Ulkomaanliikenteen työ-ehtosopimusten
kohdalla, että ainoa tapa edetä oli antaa
lakkovaroitus. Suomen Varustamo ry toivat pöytään tah-totilanaan
0,0 % palkankorotukset seuraavalle kahdelle
vuodelle. Työnantajaliitolla oli myöskin vaatimus saada
laajentaa huomattavasti Non EU merimiesten käyttöä
Suomen lipun alla olevissa rahtialuksissa. Mikään määrä
ei koskaan ole tarpeeksi heidän mielestään!
Tämä työnantajaliiton neuvottelukikkailu johti siihen,
että osapuolet löysivät itsensä toistamiseen valtakun-nansovittelijan
pöydästä annetun työnseisausilmoituk-sen
johdosta. Kiivaan sovittelun jälkeen Ulkomaanliiken-teen
työehtosopimuksia jatkettiin ajalle 1.3.2019 –
28.2.2021. Yleiskorotus oli 1.3.2019 vähintään 1.6 % ja
myös laajoja tekstimuutoksia sovittiin. Erityisesti säiliö-alus-
sektorille tuli odotettuja parannuksia.
Arctia Oy:n molemmat liiton työehtosopimukset olivat
voimassa koko vuoden 2019. Sopimuskausi on 1.3.2018
– 28.2.2021. Yleiskorotus seurasi ulkomaanliikennettä.
Työnantaja lähti TES shoppailuun kesken sopimuskauden
pakkosiirtämällä henkilökuntaa Monitoimimurtajien työ-ehtosopimuksesta
Konventionaalisten murtajien työeh-tosopimukseen.
Tätä TES shoppailua liitto ei hyväksy ja
asia on vieläkin erimielinen.
Kotimaan liikenteen sopimukset olivat katkolla ja uu-sittiin
kaudelle 1.3.2019 – 28.2.2021. Palkankorotukset
olivat vähintään 1,6 %.
Kaikki muut sopimukset jatkuivat ja eivät siis päätty-neet
2019, kuten esimerkiksi Satama-alan AVAINTES
(1.2.2018 – 31.3.2020) Koululaiva Michael Sars:in työeh-tosopimus
(1.11.2018 – 31.10.2021), Luotsaustoimialan
työehtosopimus (1.2.2018 - 31.1.2021)
Iloksemme voimme todeta, että uusia aluksia ja myös-kin
uudisrakenteita on tullut Suomen lipun alle sekä ulko-maanliikenteeseen
että kotimaanliikenteeseen. Tilaus-kanta
uudisrakenteista on poikkeuksellisen suuri tällä
hetkellä.
Junioriperämiesjärjestelmä on ollut käytössä jo 3,5
vuotta. Sopimuksen myötä työllistyneiden jäsenten pa-laute
on ollut myönteinen siitä, että näiden työpaikkojen
avulla on helpompi saada yhteen pakolliset seilauspäivät
ylempiä pätevyyskirjoja varten.
Satama-alalla olemme jatkaneet vahvistamalla työeh-toja
paikallisella sopimisella.
Vuosi on tullut täyteen siitä kun valtion virka- ja työ-ehtosopimus
VES:in alaisten liiton jäsenten edunvalvon-ta
on siirretty Ammattiliitto Pro:hon sen jälkeen, kun
Pardia lakkautettiin järjestönä 31.12.2018. Edunvalvonta
Pro:ssa on korkeatasoista.
Liiton toimistolla on ollut töissä 3 henkilöä koko vuoden
2019.
Liiton lehti ”Suomen Merenkulku” ilmestyi neljällä laa-dukkaalla
numerolla 2019. •
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart 1
19 1917 – 2019
102 vuotta/år
J vuosikertomus J årsberättelse J vuosikertomus J årsberättelse J • Hyvä paha Junioriperämiessopimus s.42 – 49
• Bra och dåligt Juniorstyrmansavtal s.50 – 55
jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa
• Harjottelumyllyn matkassa Baltic Ameliella s. 4 6 -50
• Med praktikkvarnen på Baltic Amelie s. 52 - 55
SuomenMerenkulku
1917 102 – 2019
vuotta/år
FinlandsSjöfar t 4
19 Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!
* * * God Jul och Gott Nytt År! * * *
• vuosikertomus 2019 • vuosikertomus 2019 • vuosikertomus 2019 • vuosikertomus •