
18 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
F ”Ilman yhteystyökumppaneitamme olisimme vain tyhjä
satama”, toteaa Turun Sataman markkinointipäällikkö
Marjo Saviranta.
kumppaneiden kanssa mielenkiintoisella konseptilla.
Samalla näytteilleasettajapisteellä ovat Turun Sataman
lisäksi Baltic Line, Tallink Silja, TurkuSteve, Turun
Vapaavarasto sekä Viking Line Cargo.
Kyseessä ei ole perinteinen ständi, jolle näytteilleaset-taja
vain tuo omat julisteensa. Kyseessä on kokonaisval-tainen
installaatio. Visuaalisiin elementteihin, liikkumati-laan
sekä viihtyvyyteen on panostettu poikkeuksellisessa
määrin.
Savirannan mukaan onnistuneet messut sisältävät
verkostoitumista sekä vanhojen asiakassuhteiden ylläpi-toa
ja uusien luomista. Tämä yksinkertaistuu, kun Turun
sataman toimijat osallistuvat messuille yhdessä. Yhteis-osallistuminen
myös mahdollistaa paremmat resurssit
näytteilleasettajapaikan toteuttamiseen.
– Osallistumme eri messuille kerran tai kahdesti
vuodessa. Tuolloin on tärkeää, että yhteistyökumppanim-me
ovat mukana messuilla. Se on osa strategiaamme.
Ilman yhteystyökumppaneitamme olisimme vain tyhjä
satama.
– Meitä kaikkia yhdistää yhteinen tavoite eli saada
Turun kautta kulkemaan lisää tavaraa, Saviranta koros-taa.
Turun sataman näkökulmasta haasteita liikenteen
lisäämiselle asettavat pitkät saaristoväylät, suuret
luotsausmaksut sekä alusten kokoon liittyvät rajoitteet.
– Lisäksi haasteellista on se, että tavaraa ei välttämättä
tuoda Suomeen enemmän kuin ennen, joten rahdeista
kilpaileminen tapahtuu käytännössä muiden satamien
kanssa. Jos haluaa lisää tavaraa, se on käytännössä muilta
satamilta pois, Saviranta pohtii.
Kasvua matkustaja- ja rahtimääriin pitää siis lähteä
etsimään maailmalta.
– Osallistumme Münchenissa joka toinen vuosi maail-man
suurimmille kuljetus- ja logistiikka-alan messuille
(Transport Logistic Messe München), missä markkinoim-me
omaa satamaamme kansainvälisesti.
– Lisäksi olemme mukana Lounais-Suomen kuuden
merkittävän sataman yhteistyössä, joka kulkee nimellä
”Southwestern Ports of Finland”. Sen kautta teemme
vuosittain markkinointi- ja yhteistyömatkoja maailmalle,
Saviranta jatkaa.
– Ulkomailla kannattaa tehdä yhteistyötä, ja yhdessä
olemme paljon suurempi tekijä kuin yksittäisinä satamina.
Yhteistyöryhmään kuuluvat Turun lisäksi Naantalin,
Uudenkaupungin, Rauman, Porin ja Hangon satamat.
OPISKELIJOILLA FOKUS TYÖLLISTYMISESSÄ
Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan loppuvaiheen
opiskelijat Lauri Linde, Lauri Kurtti ja Janne Tihinen
osallistuvat messuille tulevaisuuden työpaikat kiikarissa.
F Viittä vaille valmis merikapteeni Oscar Faris toivottaa
pikatyöhaastattelukonseptin tervetulleeksi myös meren-kulkualalle.
G Messuille kannattaa tulla avoimin mielin, tietävät Oulun
yliopiston Janne Tihinen, Lauri Kurtti ja Lauri Linde.