
Mässan – men varför?
Det är en tidig januariförmiddag 2020 när jag kliver in på Navigate
2020-mässan i Åbo Mässcentrum. Mässcentrumets entré myllrar av
välklädda medelålders människor som alla verkar målmedvetna och upptagna.
Mässan är ett företagsevenemang riktat till maritima experter.
TEXT: ESA KALLIO • BILDER: ÅBO MÄSSCENTRUM / ESA KALLIO
N är jag tänker på mässor överlag kommer
jag först och främst att tänka på ett
kaotiskt virrvarr och ett informations-flöde
som besökarna försöker ta in
samtidigt som de roffar åt sig så många pins och
reflexer som möjligt i sina nya tygkassar.
Bilden är naturligtvis överdriven och har inte
mycket med verkligheten att göra. Trots det kan
jag inte påstå att jag fullt ut förstår vilka motiv
de deltagande utställarna, besökarna och själva
arrangörerna har.
Det är skäl nog att ta reda på vad maritimmäs-san
egentligen behövs till.
PERSONLIGT MÖTE I CENTRUM
Enligt Krista Ahonen, projektledare vid
arrangerande Åbo Mässcentrum, är det vikti-
20 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
gaste med en mässa – oavsett om det är en
maritimmässa eller någon annan mässa – att
fungera som ett forum för personliga möten.
– Folk längtar efter just personliga möten som
motvikt till sociala medier och distansarbete,
inleder Ahonen.
– För en sådär tio år sedan undrade många om
man kommer att behöva mässor i framtiden. Det
spekulerades att virtuella mässor skulle tränga
undan traditionella mässor och att ingen längre
skulle ta sig från A till B.
– Det blev i själva verket tvärtom! Ju mer man
gör på nätet, desto viktigare blir det med traditio-nella
mässor, fortsätter Ahonen.
Att bygga upp ett förtroende, slänga ut idéer
spontant och kunna reagera direkt på motpartens
gester och uttryck är hörnstenar i socialt um-
H I Åbo Hamns,
Baltic Lines, Tallink
Siljas, TurkuSteves,
Åbo frilagers och
Viking Line Cargos
gemensamma
monter har man
satsat på det
visuella och
trivsamma.