Sata vuotta
Suomen Merenkulku
Kun Suomalainen Laivan-päällystöliitto
(nykyisin
Suomen Laivanpäällystö-liitto)
perustettiin viime
vuosisadan alussa vuonna 1905,
liitolla ei ollut omaa aikakausleh-teä.
Suomen Merenkulku -lehti oli
lähinnä tiedotuslehti. Kun lehden
julkaisuinto hiipui, Laivanpääl-lystöliiton
kokouksissa alettiin
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 7
keskustella omasta lehdestä.
Liitto yritti koko ajan
hankkia uusia jäseniä, mutta
liiton toiminnasta tiedottami-nen
oli hankalaa. Liitto perusti
komitean sääntöjen uudista-mista
varten. Komitea ehdotti
vuonna 1916 sääntöihin uutta
kohtaa, jonka mukaan liiton
pitäisi julkaista omaa lehteään
molemmilla kotimaisilla
kielillä. Viipurin piirin
mielestä kaikki lehden tekstit
pitäisi kääntää, jotta ne,
jotka halusivat oppia toista
kotimaista kieltä, voisivat oppia kieltä
myös lehden avulla. Uusi kohta lisättiin
sääntöihin.
Erilaisia liittoon liittyviä ilmoituksia ja uutisia
alettiin julkaista kahdella kielellä. Lehdessä
päätettiin julkaista artikkeleita myös kirjoittajan
käyttämällä kielellä. Vuosien varrella artikkelei-ta
on julkaistu harvakseltaan myös englanniksi.
Kaiken sisällön kääntäminen ei ollut tarpeen.
Tätä periaatetta on noudatettu meidän aikaam-me
asti.
LIITTO JULKAISEE ENSIMMÄISEN LEHTENSÄ
Finlands Sjöfartstidning-lehti lopetettiin vuonna
1914. Maassa oli tuolloin kysyntää merenkulku-lehdelle.
Ensimmäinen näytenumero painettiin
liiton vuoden 1917 vuosikokoukseen nimellä
Nautisk Tidskrift för Finland – Suomen
Merenkulun Aikakausilehti. Kaikki kokouksen
osallistujat saivat oman kappaleensa. Kokouk-sessa
päätettiin, että jäsenet maksaisivat
lehdestä tilausmaksun. Tilausmaksu on jo
vuosikymmenten ajan sisältynyt jäsenmaksuun. A
Satavuotiaan lehden historia on
vaikea tiivistää lyhyeen artikkeliin.
Kaikista aiheista, joita lehdessä on
käsitelty näiden vuosikymmenten
aikana, saisi kirjoitettua kokonai-sen
kirjan tai väitöskirjan. Lehti
antaa kattavan kuvan Suomen
merenkulusta myös Suomen Lai-vanpäällystöliiton
toiminnan ulko-puolella.
Koska lehden juhlavuosi
sattuu samalle vuodelle Suomen
100-vuotisjuhlien kanssa, artikkeli
on oiva tilaisuus tarkastella myös
kotimaamme yhteiskunnallista
kehitystä. Vaikka Laivanpäällystö-liitto
on aina ollut poliittisesti
riippumaton, poliittiset myllerrykset
ovat näkyneet myös lehden sivuil-la.
Lehden henkilögalleriakin on
yhtä laaja-alainen. En käsittele
lehden teknistä kehitystä vaan
pysyttelen sisällössä.
F Purjetuulta.
* * *
F Frisk bris.
G Jaatila.