maansa tutkintaa mainitussa määräajassa.
Työnantajahan ei saa tehdä toimikunnan
toimivaltaan kuuluvissa asioissa päätöstä
työsuhteen päättämisestä ennen kuin toimikunta
on todennut tutkinnan päättyneeksi. Toimikun-nan
ei siis tarvitse ehtiä tehdä päätöstä kahden
viikon määräajassa, mutta menettely on vähin-tään
aloitettava sen kuluessa. Lopullisesti
purkuperuste raukeaa mainitun 14 päivän
kuluttua pätevän syyn lakkaamisesta eli tässä
tapauksessa toimikunnan päätöksestä. Purkupe-rusteen
raukeaminen ei kuitenkaan tarkoita, että
työnantaja ei voisi vedota kyseiseen työsopimus-rikkomukseen
enää lainkaan. Sitä voidaan
edelleen käyttää irtisanomisen perusteena, ellei
sekin määräaika ole jo umpeutunut.
Työnantajan on irtisanottava työsopimus
MTSL 10:1 mukaan kohtuullisen ajan kuluessa
saatuaan tiedon MTSL 8:2 mukaisesta henkilöön
liittyvästä irtisanomisperusteesta. Se, miten
pitkää aikaa on pidettävä kohtuullisena, riippuu
muun muassa tapauksen luonteesta ja vallinneis-ta
olosuhteista. Oikeuskäytännön mukaan
kohtuullinen aika on noin yksi kuukausi.
Vetoaminen kuukausia tai vuosia vanhaan
perusteeseen olisikin epäoikeudenmukaista
työntekijän kannalta.
MTSL 11:3 mukaan toimikunnan on käsiteltä-vä
asiat huolellisesti ja puolueettomasti. Nämä
kriteerit sisältävät myös velvollisuuden tutkia
asia viivytyksettä. Kokous on aina pyrittävä
kutsumaan koolle mahdollisimman nopeasti
vaarantamatta kuitenkaan huolellista alustavaa
selvitystä ja arviointia. Suositeltavaa on ryhtyä
käsittelemään asiaa saman työvuoron aikana.
Käypiä perusteluja koollekutsumisen lykkäämi-selle
ovat muun muassa se, ettei aluksella ole
luottamusmiehiä tai henkilöitä, joiden kuulemi-nen
asiassa on tärkeää. Myös pyrkimys ratkaista
asia muulla tavoin on myös riittävä syy lykätä
kokousta.
KOKOUSPAIKKA
Toimikunnan kokouspaikasta ei mainita laissa
tai sen esitöissä mitään. Koska toimikunnassa
käsitellään aluksella tapahtuneita ja siihen
liittyviä seikkoja, on luonnollista, että toimikun-ta
alusorganisaation sisäiseen toimintaan
kuuluvana elimenä kokoontuu aluksella. Mitään
estettä kokouksen järjestämiselle muualla ei
kuitenkaan ole.
50 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
KOKOUSKUTSUN MUOTO, TOIMITTAMISEN
AJANKOHTA JA SISÄLTÖ
Siitä, missä muodossa (kirjallisena/suullisena)
kokouskutsu on toimitettava kokoukseen
osallistuville, ei ole laissa sääntöjä. Kirjallinen ja
kaikille yhteinen kutsu saavuttaa vastaanotta-jansa
samansisältöisenä. Suullinen taas voi olla
alusympäristössä se nopein ja luontevin.
Myöskään siitä, kuinka paljon etukäteen ennen
kokousta kutsu on toimitettava, ei ole tarkkoja
ohjeita. Tässä olennaisinta on valmistautumisen
vaatima aika. Tutkinnan kohteella on oltava
riittävästi aikaa valita itselleen avustaja ja
mahdollisuus hankkia asiaan kuuluvaa selvitystä
ja tarvittaessa esimerkiksi kutsua omia kuultavia
kokoukseen. Kutsu ei siis voi tapahtua niin, että
työntekijä haetaan yllättäen työpaikaltaan
suoraan kokoukseen tai että hänelle annetaan
esimerkiksi vain tunti tai kaksi aikaa. Kutsu
olisikin toimitettava tutkittavalle ja toimikunnan
jäsenille vähintään edellisenä päivänä.
Kutsussa on määriteltävä asia kokonaisuudes-saan,
kaikkine rikkomuksineen ja piirteineen
sekä ne henkilöt, joita toimikunta aikoo asiassa
kuulla. Kutsun sisältö siis rajaa ne kysymykset,
joita toimikunta kokoontuu käsittelemään eikä
tämä aihe saa muuttua menettelyn kuluessa.
Kutsussa tai sitä toimitettaessa on puheenjohta-jan
muistutettava tutkittavaa siitä, että hänellä
on oikeus käyttää avustajaa ja kutsua kuultavia
toimikunnan kokoukseen.
4.5 KOKOUKSEEN OSALLISTUJAT
Kutsu toimikunnan kokoukseen on toimitettava
kaikille kokoukseen osallistujille niin hyvissä
ajoin, että he voivat valmistautua oman roolin
edellyttämällä tavalla ja järjestää työtehtävänsä
kokouksen ajaksi. Lienee hyödyllistä analysoida
toimikuntamenettelyä kaikkien siihen eri
rooleissa osallistuvien näkökulmasta:
PUHEENJOHTAJA
Tittelin mukaisesti toimikunnan puheenjohtaja
huolehtii menettelyn aloittamisesta, sen sujuvas-ta
läpiviennistä, sisällöllisestä kattavuudesta ja
laadusta sekä dokumentoinnista. Hän vastaa
siitä, että toimikunta suorittaa sille annetun
tehtävän lakia ja sen henkeä noudattaen ja
varmistaen, että tutkittavaa kuullaan aidosti ja
että hänen menettelyllinen oikeusturvansa
toteutuu. Puheenjohtajan roolia voidaan verrata
oikeudenkäynnissä puheenjohtajatuomarin
tehtävään.
TOIMIKUNNAN JÄSEN
Toimikunnan kolmen muun jäsenen päätehtävä
on ottaa vastaan toimikunnalle osoitettu selvitys
ja muodostaa oma kanta sen ja omien tietojen
pohjalta. Jäsenet edistävät omalta osaltaan
menettelyn läpiviemistä esimerkiksi esittämällä
” Kutsussa on määriteltävä asia
kokonaisuudessaan, kaikkine
rikkomuksineen ja piirteineen.”