
Happy
Ship
En ny undersökning av internationell bemanning ombord på finska
fartyg publicerades den 29.4, när Anne Ala-Pöllänen doktorerade
vid Helsingfors Universitet. Det var en mångfaldig publik på plats,
bland den även intresserade sjömän. TEXT: SVEN-ERIK NYLUND
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 7
Ala-Pöllänen har gjort ett gediget
arbete ombord på flere fartyg,
där besättningen utgörs av
såväl finska som filippinska och
estniska sjömän. Efter det att de finska
sjöfolksorganisationerna år 2009 såsom
sista förbund inom EU godkände blandbesättningar
har antalet av de fartyg som
har blandbesättningar ökat.
Ala-Pöllänen har en lång karriär inom
sjöfartsforskningen och har själv i tiden
arbetat ombord på passagerarfartyg.
Man kan bara konstatera att vi inom den
sjöfartshistoriska forskningen har många
kvinnor. Ala-Pöllänen har försökt kartlägga
händelser inom dagens sjöfart med
tanke på framtiden. Det är naturligtvis
bättre att forska här och nu, senare är det
svårare när fartygen ligger på havsbotten
och personuppgifterna endast finns i
arkiven eller i brevväxlingen.
Genom att intervjua personalen har
Ala-Pöllänen kommit närmare sjömännen,
fastän de till en början ställde sig försiktiga
till forskaren. Speciellt de filippinska
sjömännen var speciellt försiktiga, eftersom
deras framtid som sjömän bestäms
enligt deras uppförande och utförande av
arbetet ombord. Forskaren har dock fått
deras förtroende och även kunnat skydda
deras integritet genom att sammanställa
alla fartyg till ss Martha-fartyget, enligt
båten i den kända humoristiska danska
filmen.
Blandbesättningen är naturligtvis för
rederiet endast en ekonomisk fråga, man
får billigare arbetskraft från Filippinerna.
Bekvämlighetsflaggsystemet med skatteparadisen
har lett till en sådan konkurrens
att de europeiska länderna grundat parallellregister,
för att de europeiska rederierna
på så sätt kan konkurrera enligt nya
villkor. Sjöfolkets lönekostnader har alltid
varit rederiernas främsta konkurrensfaktor.
De europeiska sjömännens skara
minskar. Hur detta påverkar de nationella
sjömännen och filippinerna är sedan en
annan fråga. Samlevnaden ombord på
engelska är inte så enkel. Ala-Pöllänen
har lyckats kartlägga dagens situation,
men jag hoppas att vi efter några år ser en
fortsatt forskning i ärendet. Läs boken så
ser du själv hur man lever ombord. Boken
finns även som nätversion (ISBN 978-951-
51-3095-2) •
F Boken: Anne Ala-Pöllänen: Happy Ship,
Tallinna Raamatutrükikoda, Tallinna 2017.