FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 13
Rihtniemi, berättar Hannu Asumalahti,
VD för Raumo hamn, som är rätt
nöjd med projektets fortskridande.
Syftet är att farledens yttersta
delar ska vara 14 meter djupa och de
innersta delarna 13,5 meter djupa. Det
gör att fartyg som seglar tolv meter
djupt kan komma till hamnen.
ÄNNU STÖRRE FARTYG
Hamnen kan i framtiden ta emot ännu
större fartyg. Hamnens transporteffektivitet
ökar också.
– Det utökade farledsdjupet gynnar
fartyg av alla storlekar. Om fartyget
inte färdas på maxdjup är det lättare
att navigera i den djupare leden.
Det kommer inte att bli några nya
mötespunkter i farleden. Fartygens
lastkapacitet förbättras avsevärt, men
den djupare farleden påverkar inte
fartygens hastighet.
– För ett litet fartyg kan den djupare
farleden innebära att det kan ta
sig till hamn i hårdare vind, funderar
Asumalahti.
I storm hjälper däremot inte ens en
djup farled.
– Ett par-tre gånger om året är vinden
så hård att vi inte lotsar fartyg till
hamnen. Då är hamnen oftast stängd i
några timmar.
NÄSTAN FÖRDUBBLAD KAPACITET
Arbetena i containerterminalen i
Raumo hamn påbörjades förra våren.
Samtidigt bygger man ut den nuvarande
containerterminalen genom att
bygga mer kajutrymme för containerfartyg
och ett nytt hamnfält för
förvaring av containrar. Arbetet blir
klart i slutet av året. Containerterminalens
kapacitet fördubblas nästan
och effektiviteten förbättras märkbart.
– Vi har länge känt av trycket att
bygga ut containerterminalen, men av
tillståndsskäl har projektet skjutits
upp.
Terminalens nuvarande kapacitet
är 300 000 TEU och kommer efter
utbyggnaden att vara 500 000 TEU.
Vid sidan om Kotka och Helsingfors
är Raumo en av de viktigaste containerhamnarna
i Finland.
– Terminalen har hittills varit
gammaldags jämfört med Kotka och
Helsingfors. Nu hamnar vi på samma
nivå, konstaterar Hannu Asumalahti.
Projektet beräknas kosta cirka 21,5
miljoner euro. •
JÄSENMAKSU OMAAN LIITTOON
Jäsenmaksu on 1,4% vuonna 2017 ja kannattajajäsenmaksu
70 e /kalenterivuosi.
Mikäli työnantaja perii jäsenmaksun palkastasi:
• Tarkista jäsenmaksusi palkkakuitistasi.
• Onko palkastasi vähennetty jäsenmaksu?
• Onko jäsenmaksu maksettu oikean suuruisena oikeaan
liittoon?
Pelkkä jäsenmaksun maksaminen ei riitä.
Jäsenyyttä pitää hakea kirjallisesti osoitteessa
www.seacommand.fi/fi/jasenyys/
hakemuskaavakkeet/jasenhakemus
Työttömyysvakuutusmaksu ei ole liiton jäsenmaksu.
Etenkin mikäli työskentelet muussa kuin
päällystötehtävässä pitää sinun erikseen ilmoittaa palkanmaksajalle,
että kuulut Suomen Laivanpäällystöliittoon
ja että jäsenmaksu
peritään Suomen Laivanpäällystöliittoon.
Jäsenyytesi ei ole ajan tasalla, mikäli esimerkiksi
Suomen Merenkulku -lehti ei tule kotiosoitteeseen.
Ota silloin yhteyttä jäsenrekisteriin
mirjam.tuisku@seacommand.fi.
MEDLEMSAVGIFTEN
TILL EGET FÖRBUND
År 2017 medlemsavgiften är 1,4% och understödande
medlemsavgiften vid 70 e / kalenderår.
Ifall arbetsgivaren drar av medlemsavgiften från din lön:
• Kontrollera din medlemsavgift på ditt lönekvitto.
• Har medlemsavgiften dragits av från din lön?
• Har rätt storleks medlemsavgift betalts till rätt förbund?
Det räcker inte med att enbart betala medlemsavgiften.
Medlemskapet måste ansökas skriftligen www.seacommand.fi/
se/medlem/medlemsformaner/medlemsansokan
Arbetslöshetsförsäkringsavgiften
är inte förbundets medlemsavgift.
Särskilt om du jobbar med annat än i befälsuppgifter bör du skilt
meddela lönebetalaren att du hör till Finlands Skeppsbefälsförbund
och att medlemsavgiften skall betalas
till
Finlands Skeppsbefälsförbund.
Ditt medlemskap är inte i ordning, om du t.ex.
inte får tidskriften Finlands Sjöfart på din hemadress. Ta då kontakt
med medlemsregistret mirjam.tuisku@seacommand.fi.