
HALLITUSVAALIT • STYRELSEVALET • HALLITUSVAALIT • STYRELSEVALET • HALLITUSVAALIT • STYRELÄänestyslomakkeiden
on oltava perillä liiton
toimistossa viimeistään 15.11.2017 ennen klo 15.00.
Ohessa hallitusvaaliehdokkaat esittelevät itsensä
ja tavoitteensa liiton toiminnassa.
• • •
Röstsedlarna bör vara framme på förbundets
kansli senast 15.11.2017
före kl. 15.00. Här invid presenterar
kandidaterna sig själva och
sina mål i förbundets verksamhet.
Jukka Väisänen
Olen Jukka Väisänen, työskentelen yliperämiehenä M/T Masteralla.
Pidän tärkeänä huoltovarmuus sekä jäänmurtotehtävissä suomalaista
merenkulun erikoisosaamista. Toivon, että myös nuorilla merenkulkijoilla
olisi mahdollista työskennellä Suomen lipun alla myös tulevaisuudessa.
Lisäksi pidän tärkeänä, että ulkomailla seilaavat merenkulkijat tuotaisiin
SLPL:n etujen piiriin. •
Nro 17
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 43
Jens Wickström
Hallitusvaalit
St yrelsevalet
Nro 16
Perheenisä, perämies ja rakennusalan yrittäjä, joka on työskennellyt
merenkulun parissa 12 vuotta, joista kahdeksan vuotta perämiehenä.
Kuluneiden vuosien aikana on tapahtunut huomattavia ja nopeita muutoksia
suomalaisessa merenkulussa. Muutokset eivät ole yksistään olleet
positiivisia, minkä takia onkin tärkeää ryhtyä toimenpiteisiin, jotta
merenkululla olisi tulevaisuus myös Suomessa. Lisäksi on kiinnitettävä
huomiota siihen, että vastavalmistuneilla merimiehillä olisi myös mahdollisuus
päästä merenkulun pariin töihin.
Tilanteen korjaamiseksi eivät lupaukset riitä, vaan käytännön ratkaisut.
Yrittäjätaustan omaavana olen kerryttänyt kokemusta siitä, miten
toiminnan saa pyörimään myös käytännössä.
Ilman toimenpiteitä merenkulku tulee häviämään Suomesta sellaisena
kuin sen nyt tunnemme. Tärkeimmät huomionarvoiset seikat käsittävätkin
suomalaisen merenkulun tulevaisuuden turvaamisen, ja töihin
pääsyn mahdollistamisen uusille tulokkaille. •
”Lupauksia on turha jaella, tärkeämpää on tekeminen”.
Jens Wickström
En familjefar, styrman och företagare inom byggnadsbranschen, som har
jobbat till sjöss i 12 års tid, och av dessa åtta år som styrman. Under
dessa 12 år har det skett en märkbar och snabb förändring i den finska
sjöfarten. Förändringarna som har skett har gått mot en riktning som inte
i det stora hela kan betecknas som positiv, och därför bör man sträva till
att lösa situationen så att sjöfarten också har en framtid i Finland. Dessutom
bör nya utexaminerade från sjöfartsskolor också ha en möjlighet
att komma in i sjöfarten.
För att kunna lösa situationen hjälper det inte med löften, utan nya
åtgärder. Ingenting bör lovas, utan däremot ska det utföras. Som företagare
har jag också erfarenhet av hur man får en verksamhet att rulla i
praktiken.
Utan åtgärder kommer sjöfarten att försvinna från Finland så som vi
känner till det i dagens läge. De viktigaste punkterna är att bygga upp
en framtid inom den finska sjöfarten, och ge en möjlighet för nykomlingar
att komma in i branschen. •
”Man ska inte lova så mycket, man ska hellre utföra.”