
Entistä suuremmille laivoille
Rauman meriväylää ja satamaa syvennetään. Uusi konttiterminaali valmistuu
vuoden loppuun mennessä. TEKSTI: SIRPA SUTINEN, KUVAT: RAUMAN SATAMA
Rauman satamaan johtaa kaksi väylää, joista
eteläisen Rihtniemen kymmenen metrin väylän
kulkusyvyyttä parhaillaan kasvatetaan 12
metriin. Työt väylällä jatkuvat ainakin lokakuun
loppuun saakka. Pohjoisen Valkeakarin väylän syvyys
pysyy ennallaan 7,5 metrissä. Samaan aikaan on käynnissä
myös Rauman sataman syvennys ja konttiterminaalin
laajennus.
TYÖTÄ PITKÄLLÄ VÄYLÄLLÄ
Rihtniemen väylällä on pituutta kaikkiaan 26 kilometriä.
Ruoppaus ja kaivuutöitä on tehty koko matkalla, joskin
kaikin osin väylää ei kaivaa tarvitse.
– Työkohteita on hyvinkin ulkona merellä. Suurin osa
luonnollisesti sataman läheisyydessä. Erityisesti Rihtniemen
matalikon tuntumassa on kalliota jouduttu louhimaan
runsaasti, kertoo Rauman sataman toimitusjohtaja Hannu
Asumalahti, joka on varsin tyytyväinen väylähankkeen
etenemiseen.
Två farleder leder till Raumo hamn. Seglationsdjupet
i tio meter djupa Rihtniemi farled i söder
utökas som bäst till tolv meter. Arbetena i
farleden fortsätter åtminstone fram till slutet av
oktober. Valkeakari farled i norr behåller sitt djup på 7,5
m. Samtidigt pågår arbetet med att fördjupa Raumo hamn
och bygga ut containerterminalen.
12 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Tarkoitus on, että väylän uloimmilla osilla syvyys on 14
metriä ja sisäosissa 13,5. Tämä mahdollistaa 12 metrin
syväyksellä liikkuvan laivan tulon satamaan.
ENTISTÄ SUUREMPIA LAIVOJA
Satama voi tulevaisuudessa vastaanottaa entistä suurempia
laivoja. Sataman kuljetustehokkuus kasvaa.
– Väylän syvyyden lisääntymisestä hyötyvät kaikenkokoiset
alukset. Jos alus ei liiku maksisyväyksessä, on
aluksen ohjailu helpompaa syvemmällä väylällä.
Uusia kohtaamispaikkoja ei väylälle ole tulossa. Laivojen
lastinottokyky paranee huomattavasti. Alusten nopeuteen
ei syvempi väylä kuitenkaan vaikuta.
– Pienillä aluksilla syvempi väylä voi merkitä varaa ajaa
satamaan kovemmalla tuulella, pohtii Asumalahti.
Myrskytilanteissa ei syväkään väylä auta.
– Pari kolme kertaa vuodessa tuuli on niin kova, ettei
aluksia luotsata satamaan. Silloin satama on kiinni yleensä
muutaman tunnin ajan.
KAPASITEETTI LIKI KAKSINKERTAISTUU
Työt Rauman sataman konttiterminaalissa alkoivat viime
keväänä. Samanaikaisesti laajennetaan nykyistä konttiterminaalia
rakentamalla lisää laituritilaa konttilaivoille sekä
uutta satamakenttää konttien varastointiin. Urakka on
valmis vuoden loppuun mennessä. Konttiterminaalin
kapasiteetti lähes kaksinkertaistuu ja toimintatehokkuus
paranee merkittävästi.
– Paineita konttiterminaalin kasvattamiseen on ollut jo
kauan. Luvittamiseen liittyvistä syistä on hanke kuitenkin
lykkääntynyt.
Kun nykyinen terminaalin kapasiteetti on 300 000
TEU:ta, on se laajennuksen jälkeen puoli miljoonaa TEU:ta.
Kotkan ja Helsingin rinnalla on Rauma yksi maamme
merkittävimmistä konttisatamista.
– Terminaali on tähän saakka ollut vanhanaikainen
Kotkaan ja Helsinkiin verrattuna. Nyt pääsemme samalle
viivalle, Hannu Asumalahti toteaa.
Hankkeen kustannusarvio on noin 21,5 miljoonaa euroa. •
Työt Rauman satamassa ja meriväylällä ovat jatkuneet
jo neljä vuoden aikaa. Syksyllä urakka valmistuu. /
Arbetet i Raumo hamn och farleden har pågått i fyra
år. I höst står det klart.
FÖR ÄNNU STÖRRE FARTYG
Farleden och hamnen i Raumo fördjupas. Den nya containerterminalen blir klar i slutet av året.
TEXT: SIRPA SUTINEN, BILDER: RAUMO HAMN
ARBETE I EN LÅNG FARLED
Rihtniemi farled är totalt 26 kilometer lång. Man har
muddrat och grävt längs hela sträckan, även om alla delar
av farleden inte behöver grävas.
– Vi arbetar även långt ute till havs, men det mesta av
arbetet är naturligtvis nära hamnen. Vi har varit tvungna
att spränga berg framför allt nära de grunda områdena i A