
Happy Ship
Uusi tutkimus monikansallisesta miehistöstä
suomalaisessa laivassa julkaistiin 29.4 kun
Anne Ala-Pöllänen väitteli tohtoriksi Helsingin
Yliopistossa. Yleisö oli runsaasti, myös
kinnostuneita merenkulkijoita.
TEKSTI: SVEN-ERIK NYLUND
Ala-Pöllänen on tehnyt perusteellistä työtä
useammalla laivalla, joissa oli suomalaisten
merimiesten lisäksi fillipiinejä ja virolaisia.
Sen jälkeen kun suomalaiset merenkulkijajärjestöt
vuonna 2009 viimeisinä liittoina EU:ssa
hyväksyivät sekamiehistöjä niiden alusten määrä on
kasvanut jossa on monikansallinen miehistö.
Ala-Pölläsellä on pitkä ura merenkulun tutkimuksessa
ja on itsekin aikoinaan työskennellut matkustajaaluksilla.
Onkin merkille pantava, että meillä on monta
naista merenkulun historian tutkimuksessa. Ala-Pöllänen
on yrittänyt kartoittaa nykymerenkulun tapahtumia
tulevaisuutta varten. On tietysti parempi tutkia nyt,
koska se on vaikeampi tutkia myöhemmin kun alukset
makaavat meren pohjassa ja henkilötiedot löytyvät vain
arkistoista tai kirjeenvaihdoista.
Haastattelemalla alusten henkilökuntaa Ala-Pöllänen
on päässyt lähemmäksi merimiehiä, vaikka he aluksi
ehkä suhtautuivat varovaisemmin tutkijaan. Erityisesti
filippiiniläiset merimiehet ovat erityisesti varovaisia,
koska heidän tulevaisuus merimiehinä on kiinni heidän
käyttäytymisestä ja työn suorittamisesta. Tutkija on
kuitenkin saanut heidän luottamuksensa ja on pystynyt
myös hyvin suojaamaan heidän yksityisyyttään yhdistämällä
kaikki alukset ss Martha -nimiseen alukseen,
tunnetun tanskalaisen huumorifilmin laivan mukaan.
Sekamiehistö on varustamolle tietysti taloudellinen
kysymys, saadaan halvempaa työvoimaa Filippiineiltä.
Mukavuuslippujärjestelmä veroparatiiseineen on
johtanut sellaiseen kilpailuun että Euroopan maat ovat
perustaneet rinnakkaisrekisterit jotta eurooppalaisten
varustamoiden voivat kilpailla uusilla ehdoilla. Merimiesten
palkkakustannukset ovat aina olleet pääkohteena
kilpailussa. Eurooppalaisten merimiesten joukko
vähenee. Miten se vaikuttaa kansallisiin merimiehiin ja
filippiiniläisiin on sitten eri asia. Yhteiselo aluksella englannin
kielellä ei ole niin yksikertaista. Ala-Pöllänen on
hyvin kartoittanut nykytilannetta, mutta toivon että
muutaman vuoden kuluttua näemme seuranta-tutkimuksen.
Lue kirja niin näet itse kuinka aluksilla eletään.
Kirja löytyy myös verkkojulkaisuna (ISBN 978-951-51-
3095-2) •
E Kirja: Anne Ala-Pöllänen: Happy Ship,
Tallinna Raamatutrükikoda, Tallinna 2017.
6 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART