
• HALLITUSVAALIT • STYRELSEVALET • HALLITUSVAALIT • STYRELSEVALET • HALLITUSVAALIT Esa Kallio
Ensimmäisiä perämiehen töitä etsivillä nuorilla on nyt
kohtuulliset ajat ja avaimet käsissään miettiessään
uransa suuntaa. Kiitos paljon tunteita herättäneen
SLPL-SV perämieskadettisopimuksen, teräville ja
optimistisille
mutta kokemusta tarvitseville pikkustyyreille
on kysyntää ja urapolkuja tarjolla siellä, missä
niitä vielä vuosi sitten ei ollut.
Toisaalta edelleen voi yrittää edetä perinteistä
polkua pitkin suomalaiseen kansipäällystöön tai lähteä
seikkailemaan ulkomaisen lipun alle. Uudella työntekijällä
on tietyissä puitteissa mahdollisuus ohjautua
itsellensä sopiville aluksille ja ainakin vapaus kieltäytyä
sopimuksista, joita hän ei itse voi hyväksyä.
Pyrin SLPL:n hallitukseen, koska haluan tuoda nuoria
perämiehiä ja opiskelijoita lähemmäksi heitä koskevaa
päätöksentekoa. Kannustan myös voimakkaasti
muita aktiivisia, oikeudenmukaisuuteen pyrkiviä,
pitkällä tähtäimellä ajattelevia ja neuvottelutaitoisia
perämiehiä mukaan liiton toimintaan. Toinen hyvä
vaihtoehto saada ajatuksiaan kuulluksi on äänestää
minua hallitusvaaleissa.•
38 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Markku Kettunen
Toimin pääluottamusmiehenä Arctia konsernissa ja työskentelen yliperämiehenä
Arctia Offshoren msv Nordicalla.Tällä hetkellä olen jäsenenä Suomen Laivanpäällystöliiton
hallituksessa ja toimeenpanevassa valiokunnassa.
Suomen Laivanpäällystöliiton profiilin korottamista on edelleen jatkettava. Liiton
on uudistettava toimintapohjaansa, se edellyttää uusien toimintatapojen omaksumista.
Liiton on oltava valmis reagoimaan muutostarpeisiin tehokkaamman edunvalvonnan
aikaansaamiseksi muuttuvassa ja alati kovenevassa toimintaympäristössä.
Jäsenten ääntä on kuunneltava ja liiton on pystyttävä palvelemaan jäsenistöä
entistä tehokkaammin. Liiton tarkoitus on pyrkiä kaikin käytettävissä olevin keinoin
kohottamaan jäsentensä sosiaalista, palkkauksellista, ammatillista ja koulutuksellista
asemaa, yhteiskunnallista arvostusta sekä valvomaan jäsentensä oikeuksia ja etuja.
Liiton on ennen kaikkea hoidettava taloudellinen ja ammatillinen edunvalvonta. Etenkin
ulkomaanliikenteen palkat on vihdoin saatava koulutusta ja vastuuta vastaavalle
tasolle myös vastavalmistuneiden perämiesten työllistyminen on turvattava.
Luottamusmiestoimintaa on tuettava ja tehostettava. Liitolta saatu tuki ja koulutus
lisäävät luottamusmiesten toimintaedellytyksiä varustamoissa. Tämä edistää myös
paikallisen sopimisen onnistumista. Liiton pieni organisaatio ei ole vahva ilman hyvin
toimivaa luottamusmiesjärjestelmää. Luottamusmiesjärjestelmä on muotoutunut Suomessa
pitkän kokemuksen pohjalta toimivaksi. Se on työpaikan vakauttaja ja monitahoinen
turvasysteemi. Monet varustajat ovat tästä samaa mieltä mutta ikävä kyllä
edelleen on havaittavissa tahoja, jotka haluavat murentaa kyseistä järjestelmää.
Toivottavasti tulevaisuudessakin löytyy kyvykkäitä ja motivoituneita henkilöitä hoitamaan
yhteisiä asioita.
Tällä hetkellä vain harvojen varustamoiden johtoryhmissä ja/tai hallituksissa on
henkilöstö edustettuna. Edustus tarjoaisi varustamon henkilöstölle mahdollisuuden
ottaa osaa varustamoa koskevaan päätöksentekoon. Henkilöstön asiantuntemusta
voitaisiin käyttää hyväksi varustamon johtamisessa ja saada mm. informaatiota
turvallisuuden,
työolojen ja –ympäristön kehittämiseksi. On ikävää, jos henkilöstön
edustus koetaan enemmän uhkana, kuin voimavarana. Toivon, että hyötynäkökohdat
huomioidaan ja varustamot ottavat henkilöstön mukaan hallintoon.
Haluan osaltani olla vaikuttamassa siihen, että Suomen Laivanpäällystöliitto
ammattiyhdistyksenä
hoitaa asiaankuuluvalla tavalla kansipäällystön edunvalvontaa.
Minulla on kokemusta, osaamista ja näkemystä edunvalvonnasta. Olen rehellinen
itselleni
ja muille, oikeudenmukainen terrierimäinen puurtaja. Uskon, että kyvyistäni
ja tahdostani on edelleen hyötyä Suomen Laivanpäällystöliiton hallituksessa. Toivon,
että kaikki äänioikeutetut jäsenet äänestävät nyt käytävässä hallitusvaalissa. •
Markku Kettunen
Nro 6
Nro 7