• HALLITUSVAALIT • STYRELSEVALET • HALLITUSVAALIT • STYRELSEVALET • HALLITUSVAALIT Kai Terimaa
Olen ollut liiton hallitustoiminnassa
42 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
jo
1980-luvulta saakka
sekä TPV:ssä
kaksi kautta. Toimin
myös ESLShippingin
pääluottamusmiehenä
sekä Tampereen
piiriasiamiehenä ja
olen myös MEPAn
hallitusjäsenenä.
Seuraavassa hieman ajatuksia tulevista
haasteista liiton toiminnassa:
Suomi on saari. Tämä vanha klisee on edelleen yhtä ajankohtainen
kuin aina ennenkin. Suomi tarvitsee merenkulkua. Viime
aikoina on maailmalla törmännyt eri merenkulun ammattilaisiin,
jotka ihmettelevät, voiko vielä olla kansallisen lippumme
alla aluksia, joiden koko miehistö on kotimaisia. Eri tarkastajat
ovat vaatineet ohjeiden ja opasteiden olevan englanninkielisiä,
vaikka työkielenä on suomi. Olemme varmaan ainoa maa, jossa
tänä päivänä on niin. Toisaalta meillä on myös paljon sekamiehitettyjä
laivoja, mutta tuskin niitä olisi lippumme alla, jos
aina olisimme joka paikassa sanoneet ei. Kauppalaivastomme
supistuminen on pysähtynyt ja jopa lähtenyt loivaan nousuun.
Senioripäällystön työpaikat ovat tällä kehityksellä lisääntyneet,
mutta emme ole myöskään menettäneet mahdollisuuksia
suomalaisen junioripäällystön työllistymiseen ja urakehitykseen
kuten monissa kilpailijamaissa on käymässä. Tähän
on päästy erillissopimuksilla sekä kohua herättäneellä kadettisopimuksella.
Tärkeää on myöskin pyrkiä päällystön koulutuksen
järkevään suhteuttamiseen työmahdollisuuksia vastaaviksi,
jotta nuoria ei turhaan kouluteta työttömiksi.
Kansipäällystön työttömyysaste ei ole siitä huolimatta noussut,
ja on huolehdittava, ettei niin käy tulevaisuudessakaan.
Suomen talouden alamäki alkaa pikkuhiljaa taittua mm
osittain kipeidenkin työmarkkinaratkaisujen ansiosta. Mekin
olemme olleet tässä mukana lähes nollalinjalla jo useamman
vuoden. Nyt voi kuitenkin odottaa jonkinlaisia korotuksia palkkoihin.
Työnantajapuolikaan ei tällä kertaa puhu enää leikkauksista
tai nollalinjasta vaan penää maltillisia palkkaratkaisuita.
On jo korkea aika saada korotuksia pitkän kuivan kauden
jälkeen, kun kuitenkin kaikki elinkustannukset vaan jatkavat
nousuaan.
Pidänkin seuraavan hallituskauden tärkeimpinä tavoitteina
työpaikkojen turvaamista, nuorten työllistymistä ja urakehityksen
mahdollistamista, reaaliansioiden turvaamista nousujohteisesti.
Myös luottamusmiesjärjestelmän kehittäminen
kuuluu keskeisiin tavoitteisiin. •
Hyvää ja rentouttavaa kesää kaikille!
Juha Tuomi
Olen koulutukseltani AMK merikapteeni ja opiskelen parhaillaan YAMK
merenkulun hallintoa. Toimin msv Nordicalla perämiehenä/DP operaattorina.
Liiton hallituksessa olen nyt toista kertaa ja tällä hetkellä toimin
myös monitoimimurtajien varaluottamusmiehenä.
Aloitin merimiesurani 1979, 10 vuotta olin Nesteellä ja sen jälkeen
3 vuotta päätoimisena yksityisyrittäjänä. Parhaimmillaan yrittäjyysaikana
työllistin 9 henkilöä. 1992 palasin Nesteelle ja siellä työskentelin
15 vuotta, josta 1,5 vuotta Knutsenilla vuokratyöntekijänä vieraan lipun
alla. 2008 siirryin Finstashipin (nykyinen Arctia) palvelukseen.
Vahva liitto luottamusmiehineen takaa hyvän edunvalvonnan. Myöhemmin
kesällä aloittava uusi varatoiminnanjohtaja tuo aivan uudenlaista
osaamista liittoon, mikä vahvistaa liittoa entisestään.
Suomen lipun alla purjehtivilla aluksilla pitäisi olla Suomalainen
kansipäällystö, koska Suomalainen merenkulun koulutus on huipputasoa.
Koulutukseni, pitkä ura meriammateissa ja yrittäjänä olo antaa
vankan perustan edunvalvontaan. •
Nro 14
Nro 15