
Luovuutta ei perinteisesti ole laboratorio-
alan työtehtävissä ja osaamisvaatimuksissa
kuvattu. Laboratoriotoimintaa ohjaavat standardit
ja työskentelyä yksityiskohtaiset ohjeet,
joiden noudattaminen on ensiarvoisen tärkeää
laadukkaan ja tasalaatuisen palvelun tuottamiseksi.
Joillakin aloilla luovuus voi tarkoittaa
halua toimia vapaasti ja ottaa riskejä. On
selvää, ettei laboratoriossa rutiinityön suorittajalta
toivota tällaista ajattelutapaa. Sen sijaan
luovuuden keinoin voidaan esimerkiksi ideoida
ratkaisuvaihtoehtoja potilastilanteissa,
työprosesseissa tai työolosuhteissa havaittuihin
ongelmiin. Luovuuden keinoin saatetaan löytää
ratkaisuvaihtoehtoja, jotka poikkeavat tyypillisistä
ajatuskaavoista. Luovaa ajattelua siis
tarvitaan jokaisella työpaikalla ja se on edellytys
innovaatioiden synnylle.
Innopeda®
bioanalyytikkokoulutuksessa
Bioanalyytikkokoulutuksessa innovaatiopedagogiikan
toteuttaminen on mahdollistettu
oppimissuunnitelmallisilla ja pedagogisilla
sekä fyysiseen oppimisympäristöön liittyvillä
ratkaisuilla. Uutta oppimissuunnitelmaa
(OPS) tehdessä kiinnitetään huomiota
Innopeda®-kompetenssien kehittymiseen ja
laboratorioalan tulevaisuudennäkymiä sekä
kehityssuuntauksia pohditaan yhdessä työelämäkumppaneiden
24 Moodi 2–3/2019
kanssa.
Joustava OPS tarkoittaa bioanalyytikkokoulutuksessa
sitä, että opiskelijoiden aikaisempi
osaaminen, mielenkiinnon kohteet ja
uratavoitteet pystytään huomioimaan opiskelijan
henkilökohtaisessa oppimissuunnitelmassa.
OPS:aan sisäänrakennetun jouston
ansiosta pystymme myös vastaamaan entistä
paremmin ja nopeammin esimerkiksi työelämäkumppanien
yhteistyöpyyntöihin. Tästä
syystä opiskelijoiden opintojaksojen sisällöt
saattavat poiketa hyvinkin paljon toisistaan.
Esimerkiksi yhden opiskelijan syventävinä erikoisalan
opintoina voi olla kirjallisuuskatsaus,
ja toisen yhteistyökumppanille toimeksiantona
tehty opetusvideo hemoglobiinimittarin käytöstä,
hematologian laboratorion kulutustavaroiden
tilauskäytännön uudistus, menetelmätyöohjeen
laatiminen verenkuva-analysaattorille
tai nuorempien opiskelijoiden ohjaaminen
sivelyvalmisteiden teossa.
Mitä vikaa on luento-opetuksessa?
Perinteiset opetusmenetelmät, kuten opettajavetoinen
luento-opetus ovat olleet keskeisessä
roolissa aikana, jolloin tiedon saatavuus
oli rajallinen. Korkeakoulut ja niissä työskentelevät
asiantuntijat omistivat tiedon, johon
oli vaikea päästä muuten käsiksi. Tänä päivänä
suurin osa tiedosta on kuitenkin varsin
helposti saavutettavissa. (6) Samalla pedagogisesti
orientoitunut väki on jo pitkään tiennyt,
ettei pelkällä luennoinnilla saavuteta parhaita
oppimistuloksia. Edgar Dale on vuonna
1969 kuvannut Cone of Experience –mallissaan
eri oppimismenetelmien abstraktiuden
ja konkretian astetta suhteessa oppimistuloksiin
ja tästä mallista on johdettu lukuisia eri
sovelluksia. Karkeasti yksinkertaistettuna voidaan
ajatella, että ihmiset muistavat lukemastaan
keskimäärin 10 %, kuulemastaan 20 %
ja näkemästään 30 %. Yhdistämällä kuuleminen
ja näkeminen, mikä vastaa perinteisenkaltaista
luento-opetusta, päästään 50 %:iin. Kun
oppija osallistuu keskustelemalla tai kirjoittamalla,
hän muistaa keskimäärin 70 % asiasisällöstä.
Kaikkein korkeimpiin oppimistuloksiin,
joissa oppijat muistavat keskimäärin 90 %
asiasisällöstä, päästään oppimalla todellisissa,
merkityksellisissä käytännön tilanteissa.
Mihin opettajaa sitten tarvitaan?
Opettajuuden näkökulmasta Innopeda® näyttäytyy
siten, että opettaja siirtyy näyttämöltä
ohjaajan rooliin. Opettajan tehtävänä on
kysyä, kannustaa, tukea ja ohjata opiskelijaa
kehittymään itseohjautuvuudessa, oppimistaidoissa,
itsearvioinnissa ja omien tavoitteiden
saavuttamisessa. Vaikka opettajan rooli uudistuu,
innovaatiopedagogiikan mukaiset opetusmenetelmät
vaativat onnistuakseen opettajalta
vähintäänkin yhtä suurta sisällöllistä osaamista
ja työpanosta kuin perinteisetkin opetusmenetelmät.
Kuhunkin toteutukseen parhaiten soveltuvan
opetusmenetelmän valinta on kuitenkin
aina opettajan tekemä päätös, jossa on huomioitava
muun muassa oppimistavoitteet ja
sisältö, ryhmäkoko, aikaisempi osaaminen sekä
aika- ja tilaresurssit. Opettajavetoinen opetustilanne
voi olla hyvä ratkaisu esimerkiksi silloin,
kun soveltuvaa opetusmateriaalia ei ole
saatavilla tai asia vaatii paljon selventämistä,
jotta päästään edes alkuun asiakokonaisuuden
ymmärtämisessä. Tämän jälkeen tarvitaan
usein kuitenkin asian työstämistä esimerkiksi
keskustellen, kirjoittaen tai käytännössä harjoitellen,
jotta oppimistavoitteet saavutetaan.
Fyysinen oppimisympäristö
mahdollistaa luontevat kohtaamiset
Bioanalyytikkokoulutus on muuttanut viime
vuonna Medisiina D uudisrakennukseen.
Kyseessä on moniorganisaatiotalo, jossa toimii
lisäksemme muun muassa Turun yliopisto
ja Tykslab. Toimintaympäristö on luonut erinomaiset
puitteet luonteville kohtaamisille ja
yhteistyön tiivistymiselle.
Innovaatiopedagogiikan mukaan innovatiiviset
ratkaisut syntyvät usein sosiaalisen
oppimisen kautta monialaisissa oppimisympäristöissä
erilaista osaamista yhdistäen
ja tietoa jakaen (10). Bioanalyytikkokoulutus
tekee yhteistyötä muun muassa Turun yliopiston
lääketieteellisen tiedekunnan kanssa.
Laboraatiotilat ovat osittain yhteiskäyttöisiä,
ja toiminnallisestikin on löytynyt uusia yhteistyömuotoja.
Bioanalyytikko-opiskelijat ovat
ohjanneet lääketieteen opiskelijoita spirometriassa
ja ottaneet sydänfilmejä, ja vastaavasti
lääkäriopiskelijat ovat pitäneet bioanalyytikko
opiskelijoille teoriaopetusta. Myös biolääketieteen
laitoksen kanssa on käynnistynyt
näytteenottoon ja käsittelyyn liittyviä yhteistyöprojekteja.
Fyysinen toimintaympäristömme madaltaa
kuilua opiskelun ja työelämän välillä. Bioanalyytikko
opiskelijoiden keskeiset työelämäharjoittelupaikat
sijaitsevat Medisiina D:ssä
tai sen välittömässä läheisyydessä. Laboratorioalan
kollegamme jakavat kanssamme yhteisen
työpaikkaravintolan ja entiset opiskelijamme,
nykyiset alumnit, tulevat vastaan käytävillä
päivittäin. Laboratorioiden läheisyys on
mahdollistanut meille nopeallakin aikataululla
piipahduksia työelämässä. Näin teoria kiinnittyy
vahvemmin käytännön työhön.
TUAS Lab oppimisympäristönä
Bioanalyytikkokoulutukset tilat Medisiina
D:ssä on suunniteltu ja rakennettu ensisijaisesti
laboratoriotiloiksi, jotka välineistöltään
vastaavat nykyajan modernia laboratorioympäristöä.
Tavanomaisiin laboratorioihin verrattuna
tiloissa on huomioitu oppimiseen ja opetukseen
liittyvät tarpeet. Opetuslaboratorioissa
työskentelee suurempi määrä henkilöitä, kuin
tavallisessa laboratoriossa ja suunnittelussa on
huomioitu opiskelijoiden työn sujuva ja tehokas
valvonta.
Turun ammattikorkeakoulu Oy on hankkinut
luvan yksityisten laboratoriopalvelujen
tuottamiseen. Opetuslaboratoriomme
TUAS Lab mahdollistaa useiden innovaatiopedagogiikan
keskeisten tavoitteiden saavuttamisen.
TUAS Labissa viimeisten lukukausien
bioanalyytikko-opiskelijat työskentelevät
asiantuntijaopettajien ohjauksessa
toteuttaen koko laboratoriotutkimusprosessin.
TUAS Labissa opiskelijat työskentelevät