
2–3/2019 Moodi 23
Innovaatiopedagogiikalla
tulevaisuuden osaajia
HEIDI KALVE
Lehtori, koulutusvastaava
Turun ammattikorkeakoulu
Olemme todistamassa yhteiskunnan
ennennäkemättömän nopeaa
muutosta, joka on vaikuttanut ja
vaikuttaa myös tulevina vuosina
tapaamme tehdä työtä, ammatista
riippumatta. Tämän päivän nuoren työnkuva
voi muuttua jopa 25 kertaa hänen työuransa
aikana ja arviolta 65 % nuorista tulee
työskentelemään ammateissa, joita ei vielä ole
olemassa. (1) Ammattikorkeakoulun lakisääteisenä
tehtävänä on antaa ammatillisiin asiantuntijatehtäviin
korkeakouluopetusta, joka
perustuu työelämän ja sen kehittämisen tarpeisiin
sekä tukee opiskelijan ammatillista kasvua
(2).
Miten voimme varautua tulevaan?
OECD (2016) raportin mukaan oppimisen
taitojen ja joustavuuden ennustetaan korostuvan
tulevaisuuden työelämässä. Työelämän
yhä monimutkaisemmat haasteet edellyttävät
hyvää ongelmanratkaisuosaamista, kykyä
tunnistaa oleellinen ja ajatella kriittisesti.
Tarvitaan myös itseohjautuvuutta, kykyä hallita
omaa ajankäyttöä sekä kykyä soveltaa tietoja
ja taitoja. (3)
On ennustettu, että vuonna 2040 merkittävä
osa siitä työstä, johon vielä tänään tarvitaan
työntekijöitä, on automatisoitu, mutta
myös uusia työpaikkoja on syntynyt. Työ
itsessään ei katoa, mutta muuttaa muotoaan
ja todennäköisesti yhä useampi toimii yrittäjämäisesti.
(3) Innovatiivisuus, kyky itsenäiseen
päätöksentekoon ja inhimillisyys ovat
taitoja, joita laitteet tai tekoäly eivät voi korvata.
On nähtävissä, että sosiaaliset taidot
kuten suostutteleminen, tunneäly ja toisten
opettaminen, tulevat nousemaan osaamisvaatimuksissa
tärkeämmiksi kuin kapea-alaiset
tekniset taidot (4).
Tulevaisuuden työelämässä ei siis enää
pärjää pelkästään niillä alakohtaisilla tiedoilla
ja taidoilla, joita tämän päivän osaajat
työssään tarvitsevat. Vastatakseen työelämän
tulevaisuusnäkymiin, koulutuksen on muututtava.
Innopeda® Turun AMK:ssa
Turun ammattikorkeakoulussa toteutettava
innovaatiopedagogiikka vastaa tulevaisuuden
työelämän osaamistarpeisiin. Innopeda®
-tavaramerkin alla toteutamme konsultaatio-
ja koulutuspalveluja, paitsi Suomessa myös
kansainvälisesti. Innovaation käsitteellä tarkoitamme
jatkuvan parantamisen periaatteelle
nojaavaa osaamisen parantamista, joka johtaa
työelämässä hyödynnettävään kestävään tuotteeseen,
ideaan, osaamiseen tai muuhun käytäntöön
(5). Innovaatiokompetensseilla tarkoitetaan
sitä osaamista, jota innovaatioiden
syntyminen edellyttää. Innopeda®-kompetenssit;
aloitteellisuus, ryhmätyötaidot, verkostoitumisosaaminen,
kriittinen ajattelu ja luovuus,
perustuvat EU:n ja OECD:n koulutuspoliittisiin
linjauksiin. (6)
Turun ammattikorkeakoulussa innovaatiopedagogiikka
on koko korkeakoulun kattava
strateginen linjaus, joka näkyy kaikessa toiminnassa
ja ulottuu oppimissuunnitelmatasolta
opintojakson toteutuksen suunnitteluun
ja edelleen yksittäiseen opetustapahtumaan ja
sen arviointiin saakka. Oman osaamisen tunnistaminen
ja valmius kehittyä muodostavat
innovaatiopedagogiikan perustan. Innovaatiopedagogiikan
tavoitteena ei ole ainoastaan
osaamisen ja tuottavuuden lisääminen. Keskeistä
on yksilöiden ja yhteiskunnan hyvinvointi.
Innopeda® koostuu yhdeksästä kulmakivestä:
työelämälähtöisyys, kansainvälisyys, yrittäjyys,
joustava oppimissuunnitelma, monialaisuus,
uudistuva opettajuus ja opiskelu, aktivoivat
oppimis- ja opetusmenetelmät, työelämäprojektit,
monipuolinen kehittävä arviointi.
(6) Jokainen koulutus toteuttaa innovaatiopedagogiikkaa
ja painottaa kulmakiviä omasta
näkökulmastaan. Keskeistä on, että koulutuksessa
mahdollistetaan innovaatiokompetenssien
saavuttaminen ja opettajatiimi sitoutuu ja
sitouttaa myös opiskelijat yhteisen tavoitteen
toteuttamiseen.
Luovuus + laboratoriotyö
= mahdoton yhtälö?
Opetusministeriön Luovuusstrategian loppuraportissa
(2006) todetaan, että luovuuteen ja
innovatiivisuuteen tulisi panostaa kaikilla toimialoilla.
Kullakin toimialalla on tärkeää tunnistaa
ne luovuutta edistävät tai estävät toiminnot
ja mekanismit, jotka vaikuttavat toimialan
kehitykseen. Tekoäly ja automaatio
tulevat korvaamaan rutiininomaisia työtehtäviä
kaikilla aloilla. Työ- ja elinkeinoministeriön
(2018) mukaan luovuutta edellyttävät
kognitiiviset taidot ovat yksi tekoälyajan osaamisvaatimuksista,
joka koulutuksessa on huomioitava.
TEKNOLOGIA & OSAAMINEN
Jatkuu seuraavalla sivulla