5 Momentti 7/2017
Momentti
luiden käyttöön liittyvät säännökset.
Lain teleyrityksiä, rajattua
verkkoa ja kauppaedustajia koskevia
soveltamisalapoikkeuksia kavennettaisiin.
Maksunsaajan oikeutta
periä lisäkuluja eräiden
maksutapojen käytöstä rajoitettaisiin
siten, että lisäkuluja ei voitaisi
periä esimerkiksi kuluttajien tällä
hetkellä tavallisimpien maksukorttien
käytöstä. Myös vastuusäännöksiä
ehdotetaan tietyiltä
osin muutettavaksi. Palveluntarjoajalla
olisi ehdotuksen mukaan
yleensä velvollisuus käyttää vahvaa
tunnistamista sähköisissä
maksutapahtumissa. Lisäksi kuluttajansuojalakiin
ja tietoyhteiskuntakaareen
ehdotetaan eräitä
muutoksia. Lait on tarkoitettu tulemaan
voimaan 13.1.2018, jolloin
direktiivi on viimeistään pantava
täytäntöön. Eräiden säännösten
voimaantulosta säädettäisiin kuitenkin
valtioneuvoston asetuksella.
●Hallituksen esitys (HE 133/
2017 vp) eduskunnalle laiksi
kiinteistöverolain muuttamisesta.
Yleisen kiinteistöveroprosentin
sekä muiden kuin vakituisten
asuinrakennusten kiinteistöveroprosentin
vaihteluvälin ala- ja ylärajaa
korotettaisiin 0,93–1,80 prosentista
1,03–2,00 prosenttiin. Vakituisten
asuinrakennusten kiinteistöveroprosentin
vaihteluvälin
ala- ja ylärajaa korotettaisiin 0,41–
0,90 prosentista 0,45–1,00 prosenttiin.
Yleisen kiinteistöveroprosentin
sekä muiden kuin vakituisten
asuinrakennusten kiinteistöveroprosenttien
korotuksia sovellettaisiin
ensimmäisen kerran vuodelta
2018 toimitettavassa verotuksessa.
Vakituisten asuinrakennusten
kiinteistöveroprosentin korotusta
sovellettaisiin ensimmäisen kerran
vuodelta 2019 toimitettavassa verotuksessa.
●Hallituksen esitys (HE 134/
2017 vp) eduskunnalle laiksi
tulotietojärjestelmästä ja
eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi.
Tulotietojärjestelmä olisi työnantajia
ja muita suorituksen maksajia
sekä tiedon käyttäjiä palveleva valtakunnallinen
tietojärjestelmä. Sitä
käytettäisiin työnantajien ja muiden
suorituksen maksajien lakisääteisen
ilmoittamis- ja tiedonantovelvollisuuden
piiriin kuuluvien
tulotietojen ja muihin niihin liittyvien
tietojen antamiseen. Tulotietojärjestelmän
ytimen muodostaisi
tulorekisteri, johon annetut tiedot
talletettaisiin välitettäväksi edelleen
lakiehdotuksessa nimetyille
viranomaisille ja muille tahoille
näiden muuhun lakiin perustuvien
tiedonsaantioikeuksien mukaisesti
käytettäväksi lakiehdotuksessa
määritettyihin tarkoituksiin. Tulorekisterin
tiedot olisivat muutoin
salassa pidettäviä. Esitys liittyy
valtion vuoden 2018 talousarvioesitykseen.
Laki tulotietojärjestelmästä
ja laki Verohallinnosta annetun
lain muuttamisesta on tarkoitettu
tulemaan voimaan 1.1.2018 ja
muut lait 1.1.2019.
VALTIONEUVOSTON
ASETUKSET
●Valtioneuvoston asetus liikenne
ja viestintäministeriöstä
annetun valtioneuvoston
asetuksen 2 §:n muuttamisesta
(595/2017)
Asetus tuli voimaan 1.9.2017.
Governia Oy:n tytäryhtiö Cinia
Group Oy siirretään pois Governia
konsernista ensiksi suoraan
valtioneuvoston kanslian taseeseen
ja omistajaohjaukseen ja tämän
jälkeen liikenne- ja viestintäministeriön
taseeseen ja omistajaohjaukseen.
Asetuksen 2 §:ää
muutetaan siten, että liikenne- ja
viestintäministeriön toimialaan
kuuluvaksi yhtiöksi lisätään Cinia
Group Oy.
●Valtioneuvoston asetus liikkumispalveluita
koskevista olennaisista
tiedoista (643/2017)
Asetus tulee voimaan 1.1.2018.
Liikenteen palveluista annetussa
laissa velvoitetaan henkilöliikenteen
liikkumispalvelun tarjoajat
avaamaan palveluaan koskevat
olennaiset tiedot, joita ovat ainakin
reitti-, pysäkki-, aikataulu-, hinta-
ja saatavuustiedot sekä esteettömyystiedot.
Säännös koskee kaikkia
liikennemuotoja eli tie- ja raideliikennettä,
merenkulkua ja ilmailua.
Se on myös lain määritelmien
mukaisesti mahdollisimman laaja,
ja koskee kaikkia toimijoita perinteisistä
kuljetuspalveluista erilaisiin
tukipalveluihin. Olennaiset
tiedot ovat osittain erilaisia eri liikkumispalveluissa.
Asetuksella säädetään
tarkemmin, mitä olennaisilla
tiedoilla eri palveluissa tarkoitetaan.
●Valtioneuvoston asetus yleisen
edun kanavien uutis- ja
ajankohtaistoiminnan tukemisesta
(657/2017)
Asetus tuli voimaan 4.10.2017.
Asetus edistää uutistoiminnan
monimuotoisuutta. Avustus
myönnetään Euroopan komission
päätöksen (2012/21/EU) mukaisena
tukena. Avustuksen saajalle annetaan
TV:n uutis- ja ajankohtaistoimintaa
koskeva määräaikainen
julkinen palveluvelvoite. Avustusta
voidaan myöntää tietoyhteiskuntakaaren
(917/2014) 26 §:n mukaisen
yleisen edun televisiotoiminnan
toimiluvan hankkiville
toimijoille. Avustusta voidaan
myöntää kahdella tavalla: uutis- ja
ajankohtaistoiminnan toimituskustannuksiin
tai säännöllistä toimintaa
käynnistävien tai nykyistä
toimintaa laajentaviin hankkeisiin.
Uutis- ja ajankohtaistoiminnan toimituskustannuksista
voidaan korvata
enintään 25 prosenttia. Tämän
tuotantotuen saamisen ehtona on
se, että näitä ohjelmistoja tulee lähettää
keskiarvoisesti vähintään
15 tuntia viikossa ja uutislähetyksiä
tulee lähettää kolme kertaa päivässä.
Säännöllisen uutis- ja ajankohtaistoiminnan
käynnistävien ja
nykyistä toimintaa ja ohjelmistomäärää
laajentavien hankkeiden
kustannuksiin voidaan myöntää
avustusta enintään 50 prosenttia.
Tällöin uutis- ja ajankohtaisohjelmistoja
tulee lähettää keskiarvoisesti
enintään 3,5 tuntia viikossa.
Avustusta voidaan myöntää vuosittain
enintään kaksi miljoonaa
euroa yhtä hakijaa kohden. Avustuksen
saaja voi käyttää myönnettävää
avustusta vain palveluvelvoitteen
alaisen television uutis- ja
ajankohtaistoiminnan nettokustannusten
kattamiseen.