4
laeiksi matkapalveluyhdistelmien
tarjoajista, matkapalveluyhdistelmien
tarjoajan valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksusta
sekä
Harmaan talouden selvitysyksiköstä
annetun lain muuttamisesta.
Tarkoituksena on, että esitykset
annetaan samanaikaisesti. Lait on
tarkoitettu tulemaan voimaan
1.7.2018.
●Hallituksen esitys (HE 107/
2017 vp) eduskunnalle laeiksi
vuoden 2018 tuloveroasteikosta
ja tuloverolain muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki vuoden 2018 tuloveroasteikosta.
Asteikon tulorajoja korotettaisiin
noin 1,5 prosentilla. Tämän
lisäksi asteikon kolmannen
tuloluokan euromääräistä alarajaa
korotettaisiin 600 eurolla. Niin sanotun
solidaarisuusveron alaraja
säilyisi nykyisellään. Asteikon
kaikkien tuloluokkien marginaaliveroprosentteja
alennettaisiin. Tuloverolakia
ehdotetaan muutettavaksi
siten, että työtulovähennyksen
enimmäismäärää sekä poistumaprosenttia
samoin kuin kunnallisverotuksen
perusvähennyksen
enimmäismäärää korotettaisiin.
Tuloverolakiin ehdotetaan lisättäväksi
säännös työnantajan kustantaman
koulutuksen verovapaudesta.
Tilapäistä työskentelyä erityisellä
työntekemispaikalla koskevaa
työskentelyn aikarajaa pidennettäisiin
kahdesta vuodesta
kolmeen vuoteen. Esitys liittyy
valtion vuoden 2018 talousarvioesitykseen.
Lait on tarkoitettu tulemaan
voimaan vuoden 2018
alusta.
●Hallituksen esitys (HE 110/
2017 vp) eduskunnalle laiksi
tupakkaverosta annetun lain
muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan, että savukkeiden,
sikareiden ja pikkusikareiden,
piippu- ja savuketupakan
sekä savukkeiksi käärittävän
hienoksi leikatun tupakan veroa
korotettaisiin keskimäärin 21 prosenttia.
Korotukset toteutettaisiin
kahden vuoden aikana neljässä
vaiheessa siten, että ensimmäinen
korotus tehtäisiin vuoden 2018
alusta, toinen heinäkuun 2018
alusta, kolmas vuoden 2019 alusta
ja neljäs korotus heinäkuun 2019
alusta. Korotukset olisivat pääsääntöisesti
senttimääräisesti yhtä
suuria kaikissa vaiheissa. Korotusten
seurauksena savukkeiden hintojen
arvioidaan nousevan kokonaisuudessaan
keskimäärin
18 prosenttia ja savukkeiksi käärittävän
hienoksi leikatun tupakan
hintojen kokonaisuudessaan keskimäärin
19 prosenttia. Lisäksi ehdotetaan
sikareiden verorakennetta
muutettavaksi muiden tupakkatuotteiden
verorakennetta vastaavaksi.
Sikareista kannettaisiin arvoveron
lisäksi yksikköveroa, ja
myös sikareille säädettäisiin vähimmäisvero.
Halvimpien sikareiden
hinnat yli kaksinkertaistuisivat
laskennallisesti, kun taas kalliimpien
sikareiden osalta hintamuutos
olisi vain muutaman prosentin.
Laissa määriteltäisiin lisäksi,
mitä sikareilla ja pikkusikareilla
tarkoitetaan. Esitys liittyy valtion
vuoden 2018 talousarvioesitykseen.
Laki on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1.1.2018. Sovellettava verotaulukko
muuttuisi puolen vuoden
välein.
●Hallituksen esitys (HE 114/
2017 vp) eduskunnalle laiksi
toisen kotimaisen kielen
kokeilusta perusopetuksessa.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki toisen kotimaisen kielen
kokeilusta perusopetuksessa. Esitys
toteuttaa hallituksen toimintasuunnitelman
osaamisen ja koulutuksen
kärkihanketta, jonka mukaan
kieltenopiskelua lisätään ja
monipuolistetaan ja käynnistetään
alueellinen kokeilu kielivalikoiman
laajentamisesta eduskunnan
hyväksymän ponnen mukaisesti.
Lain tarkoituksena on toteuttaa kokeilu
kielivalikoiman laajentamiseksi
ilman velvoittavaa toisen kotimaisen
kielen opiskelua. Laissa
tarkoitettuun kokeiluun osallistuvan
oppilaan perusopetuksen oppimäärään
sisältyy toisen kotimaisen
kielen oppimäärän sijasta vieraan
kielen oppimäärä. Oppilaat
vapautetaan toisen kotimaisen kielen
opiskelusta toisella asteella.
Kokeilun tarkoituksena on lisätä
kokeiluun osallistuvien opetuksen
järjestäjien mahdollisuuksia kielivalikoiman
laajentamiseen ja saada
tietoa kielivalintoihin liittyvistä
tekijöistä ja selvittää valinnaisuuden
lisääntymisen vaikutusta kielitaidon
laajentumiseen sekä osaamisen
vahvistumiseen. Kokeilussa
on tarkoitus seurata vaikutuksia
oppimistuloksiin, kielivalintoihin
ja tarjontaan sekä vaikutusta oppilaiden
perusopetuksen jälkeisiin
opintoihin. Opetus- ja kulttuuriministeriö
myöntää kokeiluun tarvittavat
luvat. Kokeilun toteuttamisesta
vastaa muutoin Opetushallitus,
joka raportoi kokeilun etenemisestä
opetus- ja kulttuuriministeriölle.
Laki on tarkoitettu tulemaan
voimaan viimeistään
1.8.2018 ja olemaan pääosiltaan
voimassa vuoden 2024 loppuun.
●Hallituksen esitys (HE 129/
2017 vp) eduskunnalle laeiksi
ulkomaalaislain ja ulkomaalaisrekisteristä
annetun lain
3b §:n muuttamisesta.
Ulkomaalaislakiin lisättäisiin uusi
peruste oleskeluluvalle. Oleskelulupa
olisi mahdollista myöntää ulkomaalaiselle,
joka on perustanut
tai perustaa Suomeen niin sanotun
kasvuyrityksen. Lisäksi oleskelulupa
yrittäjyyden perusteella olisi
mahdollista myöntää riippumatta
yhtiömuodosta. Jatko-oleskelulupavaihetta
sujuvoitettaisiin luopumalla
uusien sormenjälkien ottamisesta
jatko-oleskelulupaa haettaessa,
mistä syystä muutettaisiin
myös ulkomaalaisrekisteristä annettua
lakia. Muutos mahdollistaisi
jatkoluvan hakemisen ilman
käyntiä Maahanmuuttoviraston
toimipisteessä. Lisäksi erityisasiantuntijan
ensimmäisen oleskeluluvan
enimmäisvoimassaoloaikaa
pidennettäisiin.
●Hallituksen esitys (HE 132/
2017 vp) eduskunnalle laiksi
maksupalvelulain muuttamisesta
ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi.
Uudistuksilla pantaisiin täytäntöön
uuden maksupalveluista sisämarkkinoilla
annetun direktiivin
III ja IV osaston säännökset siltä
osin kuin ne poikkeavat vanhan
direktiivin vastaavista säännöksistä.
Maksupalvelulain soveltamisalaa
laajennettaisiin siten, että soveltamisalaan
kuuluvia maksupalveluita
olisivat myös maksutoimeksiantopalvelu
ja tilitietopalvelu.
Lakiin lisättäisiin näiden palvemomentti_