3 Momentti 7/2017
Momentti
Tuloverotuksen, kiinteistöverotuksen,
perintö- ja lahjaverotuksen
sekä varainsiirtoverotuksen seuraamusjärjestelmää
yhtenäistettäisiin
ja seuraamusten vaikuttavuutta
parannettaisiin. Varainsiirtoveroon
liittyvä ilmoittamisvelvollisuus
laajenisi kiinteistöjen luovutuksiin.
Sähköisten menettelytapojen
lisäämiseksi yhteisön ja
yhteisetuuden olisi annettava kiinteistöveroa
ja varainsiirtoveroa
koskevat tiedot sähköisesti. Pakollinen
sähköinen ilmoittaminen varainsiirtoverotuksessa
koskisi
myös kiinteistönvälittäjiä ja arvopaperikauppiaita.
Veronumerorekisterin
rekisterimerkinnän säilyttämistä
ja poistamista koskevaa
sääntelyä tarkennettaisiin. Korruptioon
liittyvien rikosten paljastamisen
ja selvittämisen edistämiseksi
verotustietojen julkisuudesta
ja salassapidosta annetussa laissa
säädettäisiin Verohallinnon oikeudesta
antaa omasta aloitteestaan
verotustietoja verovelvollista koskevine
tunnistetietoineen esitutkintaviranomaiselle.
Lait on tarkoitettu
tulemaan voimaan
1.5.2018. Uusi veronkantolaki sekä
varainsiirtoverolain ja kiinteistöverolain
muutokset tulisivat kuitenkin
voimaan vasta 1.11.2019.
●Hallituksen esitys (HE 100/
2017 vp) eduskunnalle alkoholilaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi.
Alkoholilain keskeiset periaatteet
säilyisivät pääosin ennallaan.
Alkoholipitoisiin aineisiin liittyvän
elinkeinotoiminnan luvanvaraisuutta
ja lupamenettelyä koskevat
säännökset koottaisiin yhteen.
Alkoholipitoisten aineiden valmistusta
ja myyntiä koskevat keskeiset
velvollisuudet säilyisivät pääosin
ennallaan. Erityisesti alkoholijuomien
anniskeluun liittyvää
sääntelyä kevennettäisiin esimerkiksi
vapauttamalla anniskeluaikoja
sekä anniskelupaikan vastaavia
hoitajia ja anniskelualueita koskevia
edellytyksiä. Alkoholiyhtiölle
kuuluvaa alkoholijuomien vähittäismyynnin
yksinoikeutta
muutettaisiin sallimalla luvanvaraiseen
vähittäismyyntiin kaikki
enintään 5,5 tilavuusprosenttia
etyylialkoholia sisältävät alkoholijuomat.
Tilaviinin ja sahdin erityisten
vähittäismyyntilupien rinnalle
otettaisiin käyttöön käsityöläisoluiden
vähittäismyyntilupajärjestelmä.
Alkoholilain lupa- ja valvontaviranomaiset
ja niiden toimivallanjako
säilyisivät ennallaan.
Esityksellä tehostettaisiin lain toimeenpanoa
ottamalla käyttöön luvanhaltijoiden
omavalvonta. Lähiympäristön
ja kunnan asukkaiden
vaikutusmahdollisuuksia lisättäisiin
alkoholilain soveltamisessa.
Alkoholilainsäädäntöä siirrettäisiin
asetustasolta lain tasolle. Majoitus
ja ravitsemistoiminnasta annetusta
laista poistettaisiin ravitsemisliikkeiden
aukioloaikaa koskeva
sääntely. Rikoslainsäädäntöön
ja valmisteverotuslainsäädäntöön
tehtäisiin pääosin teknisluonteisia
muutoksia. Lait on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1.1.2018 tai mahdollisimman
pian tämän jälkeen.
Ehdotetussa alkoholilaissa on useita
siirtymäaikaa koskevia säännöksiä.
●Hallituksen esitys (HE 103/
2017 vp) eduskunnalle laeiksi
sakon ja rikesakon määräämisestä
annetun lain ja ajokorttilain
muuttamisesta sekä
eräiksi niihin liittyviksi
laeiksi.
Esityksessä ehdotetaan laajennettavaksi
sakkomenettelyn tosiasiallista
käyttöalaa siirtämällä toimivalta
ajokiellon määräämiseen poliisille.
Muutoksen johdosta rattijuopumuksia
voitaisiin käsitellä
sakkomenettelyssä. Sakkomenettelyn
edellytyksenä ei enää olisi
teon tunnustaminen ja seuraamuksen
hyväksyminen. Tämän johdosta
muutoksenhakumahdollisuuksia
lisättäisiin. Ajokieltomenettelyä
yksinkertaistettaisiin ja mahdollisuuksia
määrätä väliaikainen
ajokielto päättymään laajennettaisiin.
Esitys liittyy valtion vuoden
2018 talousarvioesitykseen. Lait on
tarkoitettu tulemaan voimaan
vuonna 2019.
●Hallituksen esitys (HE 104/
2017 vp) eduskunnalle etu- ja
sukunimilaiksi ja laiksi rekisteröidystä
parisuhteesta annetun
lain 8 ja 9 §:n muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
etu- ja sukunimilaki, jolla kumottaisiin
nykyinen nimilaki. Esityksen
tavoitteena on ajantasaistaa
etu- ja sukunimiä koskeva lainsäädäntö
erityisesti valinnanvapautta
lisäämällä, keventää menettelyjä
nimiasioissa ja mahdollistaa siirtyminen
nimiasioiden sähköiseen
käsittelyyn. Nimenantovelvoitetta
koskevaa määräaikaa ehdotetaan
nostettavaksi kahdesta kuukaudesta
kolmeen kuukauteen. Maistraattien
ja seurakuntien vastuunjakoa
ehdotetaan selkeytettäväksi.
Nimilautakunnan lausuntoa edellytettäisiin
nykyistä harvemmissa
hakemustyypeissä. Lisäksi ehdotetaan
muutettavaksi rekisteröidystä
parisuhteesta annettua lakia. Laista
poistettaisiin rajoitus, jonka perusteella
rekisteröidyn parisuhteen
osapuoliin ei sovelleta puolison
sukunimeä koskevia säännöksiä.
Etu- ja sukunimilaki on tarkoitettu
tulemaan voimaan aikaisintaan
vuoden kuluttua siitä, kun se
on hyväksytty ja vahvistettu. Laki
rekisteröidystä parisuhteesta annetun
lain muuttamisesta on tarkoitettu
tulemaan voimaan mahdollisimman
pian.
●Hallituksen esitys (HE 105/
2017 vp) eduskunnalle laeiksi
matkapalveluyhdistelmistä ja
kuluttajansuojalain muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi laki matkapalveluyhdistelmistä,
joka korvaisi voimassa
olevan valmismatkalain. Lisäksi
ehdotetaan tehtäväksi eräitä vähäisiä
muutoksia kuluttajansuojalakiin.
Laeilla pantaisiin osaltaan
täytäntöön direktiivi matkapaketeista
ja yhdistetyistä matkajärjestelyistä.
Ehdotettu laki matkapalveluyhdistelmistä
olisi soveltamisalaltaan
voimassa olevaa lakia laajempi.
Matkapakettien lisäksi matkapalveluyhdistelmiä
olisivat yhdistetyt
matkajärjestelyt. Lisäksi
muutoksia ehdotetaan säännöksiin,
jotka koskevat matkanjärjestäjän
ja matkanvälittäjän tiedonantovelvoitteita,
matkustajan oikeutta
peruuttaa sopimus ennen matkan
alkua, hinnan ja muiden matkapakettisopimuksen
ehtojen muuttamista
matkanjärjestäjän aloitteesta
sekä matkustajan oikeuksia siinä
tapauksessa, että matkanjärjestäjän
suorituksessa on virhe. Esitys
liittyy läheisesti ehdotukseen hallituksen
esitykseksi eduskunnalle