
Kun laiva viimein lähti satamasta
neljältä, olimme ehtineet jo syödä, tutustua
laivan ja siirtyneet hyttiimme
laittamaan tavarat paikoilleen. 3. Onko hyttiluokalla väliä?
Hytti laivan etuosasta (forward), keskeltä
vai takaa (aft)? Sisähytti, ikkunallinen
vai parvekkeellinen hytti? Kuuluuko
dieselmoottorien käyntiääni häiritsevästi
laivan takaosassa? Entä yökerhon
musiikin jumputus? Tai onko hissien ja
portaiden lähistöllä rauhatonta?
Valitsimme lopulta parvekkeellisen
noin 20 neliön hytin laivan etuosasta 10.
kannelta ja se osoittautui kaikin puolin
hyväksi päätökseksi. Merenkäynti oli
tuskin havaittavaa eikä mistään kuulunut
ylimääräistä meteliä.
Alaskan-risteilyllä parveke ei ole yhtä
kovassa käytössä kuin Karibian auringossa,
mutta se oli loppujen lopuksi
mielestämme hintansa arvoinen. Iltaisin
oli mukava maata sängyssä lämpimien
peittojen alla parvekkeen ovi
auki ja kuunnella merituulta. Tai jos
jetlag herätti aamuyöstä, saattoi siirtyä
peiton kanssa parvekkeella ihailemaan
maisemia. 4. Mitä risteilyhintaan sisältyy?
Useimmiten hintaan sisältyy hytti, ruokailut
4-5 ravintolassa, laivan yleinen
viihdetarjonta, urheilumahdollisuuksia
(koripallokenttä, juoksurata) sekä
uima-altaiden käyttö. Näiden päälle
myydään erilaisia juomapaketteja (vesi,
virvokkeet, alkoholi) ja nettipaketteja.
Lisäksi laivalla on runsaasti lisämaksullisia
palveluita kuten kylpylä luksushoitoineen,
valokuvauspiste ja taidemyymälä
sekä muutama tax free-kauppa.
Ensikertalaisina emme saaneet oikein
selvyyttä hyttivarauksen mukana
tulleista juomapaketeista ja muista
kaupanpäällisistä, mutta seuraavalla
kerralla osaamme tehdä fiksumpia valintoja.
Netissä ei tullut roikuttua, koska
minuutti netissä maksoi dollarin.
Risteilyn aikana ei tarvitse kaivaa
seteleitä tai luottokortteja vaan ostokset
maksetaan avainkortilla. Saldon kehittämistä
voi seurata hytin tv:n kautta
tai puhelimeen ladattavalla appilla, joka
toimii risteilyn ajan. Päivittäin maksetaan
palvelumaksua noin 15 dollaria /
matkustaja.
5. Päiväretket satamissa.
Pysähdyimme viikon aikana kolmessa
Alaskan satamassa – Juneau, Ketchikan
ja Skagway sekä Kanadan Victoriassa.
Yhden aamupäivän pyörimme Glacier
Bay-jäätikköalueella, joka oli yksi risteilyn
kohokohta.
Risteilijä pysähtyy satamaan 6-12
tunniksi, jonka ajaksi voi jäädä laivaan,
tai poistua omatoimisille tai järjestetyille
retkille. Juneaussa meillä oli treffit
suomalaisen Kea-ystäväni kanssa, jolle
kaupunki on ollut toinen koti vaihto-oppilasvuodesta
lähtien, noin 20 vuotta.
Ketchikanissa ja Skagwayssa osallistuimme
laivayhtiön päiväretkille, jotka
olimme varanneet risteilyvarauksien yhteydessä.
Suosituimmat retket varataan
täyteen jo kuukausia ennen risteilyä.
6. Pukeutuminen.
Koska risteilyviikko oli vain yksi osa moniviikkoista
USA-lomaamme, päätimme
jo kotona, ettemme pakkaa mukaan
hännystakkia tai kimmeltävää iltapukua
kapteenin illallista varten vaan illallistamme
rennommalla tyylillä.
Monessa laivayhtiössä on siirrytty
asiakkaiden toiveiden mukaisesti vapaamuotoisempiin
freestyle-ruokailuihin,
joissa illalliselle voi mennä joko farkuissa
buffaan tai iltapuvussa parempaan
ravintolaan.
Alaskan kesäkuun säät eivät eronneet
valtavasti Suomen vastaavasta; oli
sateista ja viileää. Kovimmassa käytössä
olivat kevyt toppatakki, sadetakki sekä
pitkähihaiset paidat ja housut. Sormikkaita
ja pipoakin kaipasin muutamana
raikkaan tuulisena aamuna laivan yläkannella.
Plussat
+ Kaikki palvelut kompaktisti saman
katon alla
+ Kiva tapa nähdä uusia paikkoja,
joka päivä uudessa satamassa
+ Vaikka laiva oli täynnä, missään
ei tarvinnut jonottaa. Päinvastoin,
aamuisin olin usein yksin yläkannella
kävelemässä.
+ Rentouttava kokemus, koska yleensä
autoilemme tiiviiseen tahtiin.
Miinukset
– Risteilijöiden ympäristövaikutukset
– Olisin kaivannut vähemmän
kaupallista risteilyohjelmaa, nyt
oli paljon tuote-esittelyjä.
– Risteilyhinnan päälle tulee vielä
veroja ja maksuja, joita voi olla
hankala selvittää etukäteen.
– Kanssamatkustajiin tutustuminen
oli minimaalista, kaikki ovat niin
omissa aikatauluissaan.
SAM | 35