
 
		Kun  laiva  viimein  lähti  satamasta  
 neljältä, olimme ehtineet jo syödä, tutustua  
 laivan  ja  siirtyneet  hyttiimme  
 laittamaan tavarat paikoilleen.  3. Onko hyttiluokalla väliä?  
 Hytti laivan etuosasta (forward), keskeltä  
 vai takaa (aft)? Sisähytti, ikkunallinen  
 vai parvekkeellinen hytti? Kuuluuko  
 dieselmoottorien  käyntiääni  häiritsevästi  
 laivan takaosassa? Entä yökerhon  
 musiikin jumputus? Tai onko hissien ja  
 portaiden lähistöllä rauhatonta?  
 Valitsimme lopulta parvekkeellisen  
 noin 20 neliön hytin laivan etuosasta 10.  
 kannelta ja se osoittautui kaikin puolin  
 hyväksi  päätökseksi.  Merenkäynti  oli  
 tuskin  havaittavaa  eikä  mistään  kuulunut  
 ylimääräistä meteliä.  
 Alaskan-risteilyllä parveke ei ole yhtä  
 kovassa käytössä kuin Karibian auringossa, 
  mutta se oli loppujen lopuksi  
 mielestämme hintansa arvoinen. Iltaisin  
 oli  mukava  maata  sängyssä  lämpimien  
 peittojen  alla  parvekkeen  ovi  
 auki  ja  kuunnella  merituulta.    Tai  jos  
 jetlag herätti aamuyöstä, saattoi siirtyä  
 peiton kanssa parvekkeella ihailemaan  
 maisemia.  4. Mitä risteilyhintaan sisältyy?  
 Useimmiten hintaan sisältyy hytti, ruokailut  
 4-5 ravintolassa, laivan yleinen  
 viihdetarjonta,  urheilumahdollisuuksia  
 (koripallokenttä,  juoksurata)  sekä  
 uima-altaiden  käyttö.  Näiden  päälle  
 myydään erilaisia juomapaketteja (vesi, 
  virvokkeet, alkoholi) ja nettipaketteja.  
 Lisäksi laivalla on runsaasti lisämaksullisia  
 palveluita kuten kylpylä luksushoitoineen, 
  valokuvauspiste ja taidemyymälä  
 sekä muutama tax free-kauppa.  
 Ensikertalaisina  emme  saaneet  oikein  
 selvyyttä  hyttivarauksen  mukana  
 tulleista juomapaketeista ja muista  
 kaupanpäällisistä,  mutta  seuraavalla  
 kerralla osaamme tehdä fiksumpia valintoja. 
  Netissä ei tullut roikuttua, koska  
 minuutti netissä maksoi dollarin.  
 Risteilyn  aikana  ei  tarvitse  kaivaa  
 seteleitä tai luottokortteja vaan ostokset  
 maksetaan avainkortilla. Saldon kehittämistä  
 voi seurata hytin tv:n kautta  
 tai puhelimeen ladattavalla appilla, joka  
 toimii risteilyn ajan. Päivittäin maksetaan  
 palvelumaksua  noin  15  dollaria  /  
 matkustaja.  
 5. Päiväretket satamissa. 
 Pysähdyimme  viikon  aikana  kolmessa  
 Alaskan satamassa – Juneau, Ketchikan  
 ja  Skagway  sekä  Kanadan  Victoriassa.  
 Yhden  aamupäivän  pyörimme  Glacier  
 Bay-jäätikköalueella, joka oli yksi risteilyn  
 kohokohta.   
 Risteilijä  pysähtyy  satamaan  6-12  
 tunniksi, jonka ajaksi voi jäädä laivaan,  
 tai poistua omatoimisille tai järjestetyille  
 retkille.  Juneaussa  meillä  oli  treffit  
 suomalaisen Kea-ystäväni kanssa, jolle  
 kaupunki on ollut toinen koti vaihto-oppilasvuodesta  
 lähtien,  noin  20  vuotta.  
 Ketchikanissa  ja  Skagwayssa  osallistuimme  
 laivayhtiön päiväretkille, jotka  
 olimme varanneet risteilyvarauksien yhteydessä. 
  Suosituimmat retket varataan  
 täyteen jo kuukausia ennen risteilyä.  
 6. Pukeutuminen.  
 Koska risteilyviikko oli vain yksi osa moniviikkoista  
 USA-lomaamme,  päätimme  
 jo kotona, ettemme pakkaa mukaan  
 hännystakkia tai kimmeltävää iltapukua  
 kapteenin illallista varten vaan illallistamme  
 rennommalla tyylillä.  
 Monessa  laivayhtiössä  on  siirrytty  
 asiakkaiden toiveiden mukaisesti vapaamuotoisempiin  
 freestyle-ruokailuihin,  
 joissa illalliselle voi mennä joko farkuissa  
 buffaan  tai  iltapuvussa  parempaan  
 ravintolaan.  
 Alaskan  kesäkuun  säät  eivät  eronneet  
 valtavasti Suomen vastaavasta; oli  
 sateista ja viileää. Kovimmassa käytössä  
 olivat kevyt toppatakki, sadetakki sekä  
 pitkähihaiset paidat ja housut. Sormikkaita  
 ja pipoakin kaipasin muutamana  
 raikkaan tuulisena aamuna laivan yläkannella. 
   
 Plussat 
 +	Kaikki palvelut kompaktisti saman  
 katon alla 
 +	Kiva tapa nähdä uusia paikkoja,  
 joka päivä uudessa satamassa  
 +	Vaikka laiva oli täynnä, missään  
 ei tarvinnut jonottaa. Päinvastoin,  
 aamuisin olin usein yksin yläkannella  
 kävelemässä.  
 +	Rentouttava kokemus, koska yleensä  
 autoilemme tiiviiseen tahtiin.  
 Miinukset 
 –	 Risteilijöiden ympäristövaikutukset  
 –	 Olisin kaivannut vähemmän  
 kaupallista risteilyohjelmaa, nyt   
 oli paljon tuote-esittelyjä. 
 –	 Risteilyhinnan päälle tulee vielä  
 veroja ja maksuja, joita voi olla  
 hankala selvittää etukäteen.  
 –	 Kanssamatkustajiin tutustuminen   
 oli minimaalista, kaikki ovat niin  
 omissa aikatauluissaan.  
 SAM  |  35