tettä, jossa viranomaiset tutkivat jokaisen auton ja vain ketjujen
kanssa sai jatkaa matkaa.
Kun tie muuttui jäiseksi ja lumiseksi, renkaat eivät täristäneet
enää yhtä paljon kuin kuivalla tiellä ajettaessa. Nyt välillä
jo melkein 30 mailin nopeudella ajavan mieheni mukaan
tärinä oli edelleen epämiellyttävä, mutta lumiketjujen piikit
painautuivat lumeen ja jääkerrokseen ehdottomasti paremmin
kuin Suomessa käytettävät nastarenkaat.
Kuusi tuntia tien päällä
Emme olleet ainoita, jotka olivat menossa viettämään jouluaattoa
vuoristoon. Matkanteko hidastui aina paikoittain ja
ajoimme autoletkassa, vaihtelevalla nopeudella useamman
tunnin ajan. Mietimme jo, että ehtiiköhän joulupukki ajoissa
pikkupojan luokse?
Puhdas uusi lumi oli kaunista puiden oksilla kuin satumetsässä.
Jotkut olivat pysähtyneet ja päästäneet lapsensa leikkimään
lumeen. He näkivät ehkä lunta ensimmäisen kerran
elämässään. Kengät olivat tavalliset kesäkengät tai varvastossut
ja lumipalloja tehtiin paljain käsin.
Lumisade jatkui koko päivän ja iltaa kohti sitä alkoi olla
lähes puolisen metriä. Matka kesti kahden tunnin asemesta
kuusi tuntia, joten perille pääsimme vasta illansuussa. Mutta
kaikki meni hyvin ja joulupukin saapuessa pikkupojan riemu
oli suuri. Ehkä hänkin jo hieman epäili, josko valkoparta,
vanha-ukko löytää perille.
Komean Big Bear -huvilan vuokranneilla suomalaisilla ei
ollut lainkaan lumiketjuja, koska edellisenä päivänä ei vielä
tullut lunta. Nyt he olivat joutuneet ostamaan ketjut Big Bearin
kaupungissa lähes 130 dollarilla!
Ketjut väärissä pyörissä
Aamulla oli mukava herätä Big Bearissa uuteen päivään ja
katsoa ikkunasta lumisia maisemia. Lumisade oli loppunut
ja kadut oli aurattu yön aikana. Kaduilla oli edelleen lumi- ja
jääkerros, mutta kinokset olivat poissa. Monet muutkin joulunviettäjät
olivat tulleet pari päivää aikaisemmin ilman lumiketjuja,
jolloin tiet olivat sulat, eikä tarkastuksia pidetty.
Tietysti lumi saattaa sulaa pois muutamassa päivässä – tai
sitten ei – jolloin ketjujen hinta on jo huipussaan.
Puolen päivän jälkeen meidän oli aika palata Los Angelesiin.
Matkanteko sujui autoletkaa seuraten melkein yhtä
hitaasti kuin tullessakin. Varsinkin vuorenrinteitä ylös Los
Angelesista Big Bearille päin tuleva jono liikkui todella hitaasti
ja jono alkoi heti Highway 18:lle tullessa. He olisivat
perillä määränpäässään vasta myöhään. Sääliksi kävi, sillä
monilla oli todennäköisesti tarkoitus olla Big Bearillä yön
yli, mutta olimme nähneet jo aattoiltana kaikkialla kylttejä
täysistä hotelleista.
Oman hidastuksensa aiheuttivat autot, jotka olivat tulleet
ilman ketjuja ja yrittivät ajaa varovasti kotiaan kohti. Joukossa
oli myös monia, jotka eivät tienneet oliko heidän autonsa etu-
vai takavetoinen. Ja arvaus ei ollut osunut kohdalleen - ketjut
olivat väärissä pyörissä! Auton vetopyörät pyörivät jäisellä
tiellä ja yksikaistaisen tien jono takana kasvoi kasvamistaan.
Vaikka talven sateettomina päivinä vuoristoteille tultaessa
ketjujen mukana olemista ei yleensä tarkasteta, kannattaa ottaa
huomioon, että jos joutuu lumisella tiellä onnettomuuteen
ilman ketjuja, voi joutua maksamaan mahdollisen vahingon.
Ehkä hinausmaksunkin, jos poliisi katsoo, että se on ainoa
turvallinen tapa jatkaa matkaa. Poikkeuksena ketjupakolle
on nelivetoinen auto, jossa on talvirenkaat.
Pois tullessa pysähdyimme taas eräälle levennyksistä
ottamaan pois ketjuja. Erkillä oli nolla- ja loskakelissä vaikeuksia,
ja jälleen joku tarjoutui auttamaan. Hän otti ketjut
pois viidessä minuutissa eikä edes jäänyt odottamaan
palkkaa. Siinä mieheni seisoi ja mietti miten saada ketjut
sopimaan alkuperäiseen pakkaukseen. Ja jostain ihmeestä
toinen kaveri ilmestyi paikalle ja kysyi, josko ketjut olisivat
kaupan. Erkki pyysi kaksikymmentä taalaa ja miehestä tuli
uusi ketjujen omistaja.
Kokonaisuutena kokemuksesta voi sanoa, että ketjuilla
ajaminen sujuu suhteellisen helposti. Ainakin kun istuu ja
tarkkailee asioita kuljettajan vieressä!
Ilona Kanto on suomalainen toimittaja, joka asuu
Los Angelesissa miehensä Erkin kanssa.
11
because they know what it can potentially accomplish. But with all
things, there needs to be a healthy balance. You still need to create
work. There are extremes of both obviously. I know people who
can’t create anything, but are brilliant at networking and I know
people who I think are basically Picasso, but also social Neanderthals.
How do you stay ahead of the curve?
How do you keep your creative juices flowing? How do you create
something new everyday?
L.A. is insanely competitive, but I’ve grown to be comfortable
in this type of atmosphere. It makes me work harder. A feeling
of communal atmosphere is extremely important. You can sometimes
feel the energy of the city resonate all around you. You can
feel a collective consciousness that’s moving in a certain direction.
L.A. is the epicenter of many forms of art and it’s no wonder that
people from out of town or from different countries are asking
people here about what the newest trends are.
Part of my job is to try and be at the forefront of that movement.
I do this in multiple different ways.
1) I keep a tight community of friends who I think are innovators
around me.
2) I browse the deep ends of the interned for new music from
recommendations that are sometimes extremely “out there”
and that only people “in the know” catch on early.
3) I listen to the work of my fellow producers and writers that I
respect, to gain insight into their “Jar of Tricks” so to speak.
4) I surround myself with people who are better than me. This
one is a big one and I could talk about it forever.
Then there’s the concept of branding
When I set out to become a producer, one of the most crucial ideas
I struggled with was branding. I’ve seen many producers go from
zero to hero in a matter of months and most of the time they all
share one thing in common: they branded themselves in one genre
or style. It’s a smart way to get into any field quickly, but it can have
its potential downsides.
The main one being that you can easily have your 15 minutes
of fame, but then get pigeonholed into being “that guy who does
that one thing”. You will get branded whether you like it or not, so
choose carefully. For some people, or in other fields like medicine,
it’s all about specializing and that makes total sense. But that wasn’t
my path. And that was a hard choice for me to make.
Early in my move to L.A., I decided to trust my gut. I’ve never
been the kind of musician, writer or producer who enjoyed just
one style. When people ask me: “Who’s your favorite artist?” I always
reply: “Of which genre?”
I wanted to be known as an “All-Around, Jack-of-all-Trades”
type. Why would I choose to take such an obviously difficult path?
Why wouldn’t I focus on one thing, get my foot in the door and
then expand? For me it’s never been about being the best at one
specific genre or getting paid the most. If I wanted to be a billionaire,
I would have moved to Silicon Valley or Wall Street maybe. I
really just cared about my own mental health with regards to the
love that I had for music. I was afraid that if I got branded a certain
way, I would never be able to re-brand myself or worse; it would
potentially dismantle my passion for my first true and real love:
music.
Los Angeles is a city that harbors creativity but if you let it get
to you, it can suck the life out of you. I was consciously aware of
this and I fought it off in the way that made sense to me. Now I
think of L.A. as a my 3rd home. It’s comfortable and easily manageable.
I’ve had some experiences in this industry – many fairly
recently – where the thing that I planned out and never thought
could work because it seemed too cliché or absurd, actually ended
up working perfectly.
We all know that we can’t be afraid to make mistakes. We
should revel in our mistakes and blunders because those are the
moments we learn. I get a faint sense of almost an idiotic degree of
outlandishness when I think about some of my actions, but I also
think it reflects on my willingness to follow what I believe to be my
path. Even if that’s the road less travelled.
Nico Stadi (Nico Hartikainen) is Finnish American music producer living in Los
Angeles. He has worked professionally in the music business for 10 years. He
has been a producer, mixer, sound engineer and song writer on three different
albums, out of which 1 is #1 iTunes album. He also received EMI Gold Certification
(2011) for producing/co-writing/engineering full length album. Some
of the artists he has produced to: Justin Bieber, A-Trak, Maejor, Isac Elliot, Lindsey
Stirling, Goldroom, All Time Low, Sidibe and Flo Rida.
L.A. is insanely competitive, but I’ve
grown to be comfortable in this type
of atmosphere.
Los Angeles is a city that harbors
creativity but if you let it get to you,
it can suck the life out of you.
SAM | 25
/www.helinmatkat.fi