
USA-opinnot menestyksen
mahdollistajana
SAM:n apurahasäätiön hallinnoimat apurahat mahdollistivat kahdeksan
opinnoissaan menestyneen opiskelijan jatko-opinnot ja tutkimustyön
amerikkalaisissa yliopistoissa lukuvuonna 2017-18. Björn Savén Finnish
American Scholarshipin, American-Scandinavian ja Thanks to Scandinavia-
säätiöiden stipendien yhteenlaskettuna summa oli reilut 120 000 dollaria.
Richard Cawén, 28, aloitti tänä syksynä
kahden vuoden MBA-opinnot arvostetussa
Harvard Business Schoolissa
Bostonissa. Tyypillinen päivä alkaa
kuuden hengen keskusteluryhmässä
kello kahdeksan, jossa käydään läpi
päivien tapaustutkimuksia. Cawén
kertoo oppineensa kuluneiden kuukausien
aikana enemmän kuin etukäteen
saattoi odottaa.
Hanna Nordenswan, 28, opiskelee
toista vuotta dokumenttielokuvan
opintojen parissa New Yorkin School of
Visual Arts-koulussa. Vaikka opiskelutahti
on kova, hän nauttii saadessaan
oppia alan parhailta ammattilaisilta.
Juho Turpeinen, 32, viettää tämän
lukuvuoden tutkijavaihdossa Michiganin
yliopistolla Ann Arborissa. Turpeinen
pitää tutkijavaihtoa ensiarvoisen
tärkeänä oman tutkimustyönsä edistämisen
kannalta ja se mahdollistaa
myös ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua
amerikkalaiseen yliopistomaailmaan.
Lue näiden kolmen suomalaisopiskelijan
mietteitä opiskelusta Yhdysvalloissa
ja miten SAM:n apurahasäätiön
hallinnoimat apurahat mahdollistivat
opintojen toteutumisen.
Opiskelijat ovat professorien asiakkaita
TEKSTI JA KUVA: RICHARD CAWÉN
ARTIKKELIA KIRJOITTAESSANI on vierähtänyt
noin puolet syyslukukaudestani
Harvard Business Schoolissa Bostonissa.
Nämä ovat olleet nopeimmin
kuluneet kaksi kuukautta elämässäni.
Olen ehtinyt oppia jo tähän mennessä
paljon enemmän kuin etukäteen saatoin
odottaa. Lisäksi olen tavannut
uusia ystäviä sekä solminut suuren
määrän kontakteja.
Koulun ilmapiiri on erittäin inspiroiva
ja sekä professorit että kanssaopiskelijat
ovat maailman huippua.
Koulu tekee parhaansa luodakseen
suotuisan ilmapiirin ja infrastruktuurin
oppimiselle ja verkostoitumiselle.
Myös professorien suhtautuminen
opiskelijoihin on ammattimaista. Professorit
lähtevät siitä, että opiskelijat
ovat heidän asiakkaitansa ja heidän
tehtävänsä on maksimoida kahden
vuoden tutkinnon arvo opiskelijoille.
Miksi Harvard?
Päätin hakea Harvard Business Schooliin
ennen kaikkea kolmesta syystä:
kehittyäkseni johtajuustaitojen käytännöissä,
kehittääkseni liikkeenjohdollista
ajatteluani sekä verkostoituakseni
kansainvälisesti. Jo
ensimmäisten kuukausien aikana jokaisella
osa-alueella on tapahtunut
kehitystä.
Johtajuustaitojen käytännön kehittämistä
varten Harvard Business
Schoolin ensimmäisen syksyn aikana
Koulun ilmapiiri on
erittäin inspiroiva.
18 | SAM