© ISTOCK BY GETTY IMAGES SAM | 15
Oppilaiden pöydät ovat aina ryhmittäin
tehokkaan yhteistyön onnistumiseksi.
Floridan koulu tuo elämän
oppilaan luokse tai astuu itse elävään
elämään. Amerikkalainen koulukasvatus
etsii kosketusta mitä vaihtelevimpien
elämänmuotojen kanssa.
OPETTAJANKOULUTUS. Suomessa opetussuunnitelmat
perustuvat yhteisiin,
kansallisiin ohjeisiin, mutta opettajat
käyttävät myös itse aikaa työnsä kehittämiseen.
Suomessa opettajat saavat
tukea ammattiliitolta, jonka asema on
voimakas. Suomalaiset opettajat tienaavat
paremmin ja heihin luotetaan
enemmän kuin Yhdysvalloissa. Opettajakoulutukseen
valitaan monivaiheisen
pääsykokeiden kautta.
Opetuksen arvostuksen yhtenä syynä
pidetään sitä, että Suomessa opettajat
valitaan tiukemman seulan läpi
kuin Yhdysvalloissa. Suomessa opettajilta
vaaditaan maisterintutkintoa, jonka
suorittaminen kestää yliopistossa noin
viisi vuotta. Yhdysvalloissa riittää kolmen
vuoden koulutus.
PERHEIDEN TALOUDELLISET EROAVAISUUDET.
Lapsiköyhyydellä tarkoitetaan niiden
alle 18-vuotiaiden osuutta kaikista
alaikäisistä, jotka asuvat suhteellisen
köyhyysrajan alapuolella olevissa kotitalouksissa.
Suomessa lapsiköyhyysaste
on yksi maailman alhaisimpia, noin
viisi prosenttia. Yhdysvalloissa vastaava
osuus on 20 prosenttia.
Suomessa perheitä tuetaan monin
tavoin, joista esimerkkeinä voisi mainita
lapsilisän ja äitiyspakkauksen.
Perheiden tukemista pidetään yhtenä
syynä sille, miksi Suomessa hyvätuloisten
ja vähävaraisempien koululaisten
koulumenestyksessä on vain pieniä
eroja. Floridassa perheitä ei tueta
samoin ja asuntoalueiden kouluissa
on suuria eroja.
Floridassa neljäsosa kouluista on
kalliita yksityiskouluja, jossa yksi lukuvuosi
ala-asteella maksaa $25 000-
32 000. Lukiossa vuosimaksut nousevat
jopa $40 000-50 000. Voidaan
mielestäni hyvin yleistäen sanoa, että
Floridassa on kaksi koulujärjestelmää:
hyvätuloisen keskiluokan koulut sekä
pienempituloisten koulut.
Näissä pienempituloisten asuinalueiden
kouluissa ongelmat kasaantuvat
ja eriarvoisuus lisääntyy. Suomessa
vastaavaa jakoa ei ole. Olen miettinyt
paljon, etteivät Suomen koulut ole
välttämättä sittenkään merkittävästi
parempia kuin Yhdysvalloissa, mutta
ne palvelevat paremmin Suomen homogeenistä
väestöä.
Suomi on pieni maa, jossa on vähemmän
asukkaita kuin esimerkiksi
New Yorkin kaupungissa. Saamme
kuitenkin olla hyvin ylpeitä suomalaisoppilaiden
menestyksestä maailmalla.
Tunnen ylpeyttä meidän suomalaisesta
koululaitoksesta sekä tehokkaasta
opettajankoulutuksesta.
Sydämessäni olen
aina suomalainen
opettaja
ALOITIN URANI 1. luokan opettajana
Helsingin Kaivopuistossa. Sitä seurasi
7-vuotinen Espoon kaupungin
luokanopettajan virka, jonka jälkeen
muutin Fulbright-vaihdossa Sunshine
State Floridaan vuonna 2000. Opetin
4. luokkaa ja kiersin kymmeniä Palm
Beach Countyn kouluja pitämässä esitelmiä
suomalaisesta koululaitoksesta.
Tämän jälkeen työskentelin opettajana
yhdeksän vuotta Palm Beachin
yksityisessä ja arvostetussa Benjamin-
koulussa, jossa 6-17v. oppilaita oli runsaat
1200. Koulu on yksi Floridan kalleimmista,
ja sitä ovat käyneet muun
muassa Tiger Woodsin ja Celine Dionin
lapset. Henkivartijat ja turvakamerat
ovat osa koulun arkea luokissa ja
koulun käytävillä.
Suunnittelin kouluun uuden multikulttuurillisen
oppiaineen, Multicultural
Studies, josta tuli nopeasti oppilaiden
suosikkiaine ja todellinen menestyskurssi.
Opetin 4.–5. luokan oppilaille
maailman rauhaa, kansainvälisyysoppia
sekä monikulttuurisuutta. Meillä oli
muun muassa Skypen kautta ”kirjeenvaihtokavereita”,
pen pals ja ystävyysluokat
eri maissa ympäri maailmaa.
Yhdeksän tiiviin opetusvuoden jälkeen
perustin tutorointialan yrityksen.
Tällä hetkellä opetan SAT- ja ACT-tasotesteihin
osallistuvia oppilaita ja
valmistan lukiolaisia huippuyliopistojen
pääsykokeisiin.
Asun nykyään avaruusinsinööri
mieheni kanssa Wellingtonissa Floridassa
ja olen kahden kouluikäisen
lapsen äiti.