Satu Lehikoinen työskenteli 7 vuotta
opettajana Suomessa ennen kuin hän
lähti opettajavaihtoon Floridaan ja
ihastui aurinkoiseen osavaltioon.
Reilun 15 vuoden opettajakokemus
floridalaisissa kouluissa on antanut
hänelle laajan tuntemuksen
paikallisesta koulumaailmasta.
TEKSTI JA KUVAT: SATU LEHIKOINEN
POSITIIVISUUS. Floridalaisissa kouluissa
pyritään siihen, että uuden oppiminen on
hauskaa. Leikinomaisuus antaa leiman
kaikelle koulutyölle. Se mahdollistaa
myös luomaan lapsenomaista henkeä
kouluaikaan ja luomaan iloisen mielialan
kaikkeen koulutyöhön. Hymyillen
eletty elämä on parasta elämää, ja
tähän iloiseen elämään koulu kuljettaa
lapsen. ”Keep smiling” on tuttu sanonta
koulun arjessa.
TYÖTAVAT. USA:ssa oppilaat opiskelevat,
heidän täytyy kartuttaa tietojaan, heidän
on ponnisteltava itsenäisesti, heidän tulevaisuuttaan
tässä rakennetaan. Koulu
on häntä varten, hänen tulevaisuutensa
hyväksi. Opettajat ovat tämän opiskelun
auttajia ja edistäjiä.
Toimintakulttuurin kehittämisessä
yhdessä oppiva yhteisö on tärkeä. Opettaja
ohjaa kuinka sopeudutaan toisiin,
autetaan toista ja miten rakennetaan
yhteishenkeä: yhdessä on opittava toimimaan!
Luokka ei Amerikassa hiljene,
kun opettaja tulee luokkaan vaan kun
toiminta alkaa. Demokratian ideaa osoittaa
myös se, että opettajan työpöytä ei
ole tavallisesti korokkeella vaan samalla
tasolla kuin oppilaspöydät ja tuolit.
Floridan opettajat suunnittelevat tuntinsa
tarkasti ja opettajan virkavelvollisuus
on opettaa ja suunnitella 8 tuntia
päivittäin, klo 7.45-15.45. Opettajan työviikko
on tarkasti 40 tuntia. Välitunteja
on vain puoli tuntia koko päivän aikana.
TUTKIVA OPPIMINEN. Valmistava keskustelu
rakentuu Suomea suuremmassa
määrin oppilaiden omavaraisen tiedon
arvostamiseen ja
käyttämiseen Floridassa.
Mielestäni
tämä on varsin
ihanteellinen tapa,
jossa oppilas katsotaan
aktiiviseksi
etsijäksi ja kyselijäksi
ja opiskelu on
itsenäistä toimintaa.
Floridalaisissa
kouluissa pyritään
siihen, että uuden
oppiminen on hauskaa.
Oppilailla on tilaisuus kysellä, lausua
mielipiteitään ja pohtia koulun käsittelemiä
asioita. Opettaja on ohjaaja
ja kysymyksiin vastaaja. Opettajalla on
yleinen opastusvelvollisuus (opetusvelvollisuuden
lisäksi). Amerikassa asian
syöttäminen osina on outoa. Amerikkalaisessa
koulussa etsitään lapsen omia
kykyjä ja taipumuksia ja kehitetään niitä
mahdollisuuksien mukaan.
Floridassa kouluvuotta varjostavat
kymmenet osavaltion pakolliset kokeet,
jotka mittaavat koulujen paremmuutta.
Opetuksessa keskitytäänkin paljon näihin
testeihin valmistautumiseen. Amerikkalaisoppilaat
ja opettajat ovat väsyneet
alituiseen testaamiseen. Suomalaisissa
kouluissa oppilaita valmistetaan elämään
enemmän kuin pärjäämään kokeissa.
Olen huomannut, että molemmissa
maissa opettajat tekevät töitä sen eteen,
että lapset kiinnostuisivat itse oppimaan
asioita. Sekä suomalaiset että amerikkalaiset
opettajat
opettavat lapsia
ajattelemaan omilla
aivoillaan, analysoimaan
ja hakemaan
tietoa itse. Koulussa
opiskellaan julkisen
tiedon hakua ja etsimistä
sen sijaan,
että asioita päntättäisiin
ulkoa. Jos asia löytyy helposti, on
järkevämpää oppia löytämään vastaus
itsenäisesti netistä kuin osata se ulkomuistista.
MONIALAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ. Floridan
koulupiirien opetus suunnitellaan
kokonaisuuksiksi. Täällä on esimerkiksi
kirjastoviikko, jolloin tutustutaan kirjastoon,
rakennetaan luokkahuoneeseen
kirjasto ja kirjoitetaan kirja. Opettajat
tulevat jo elokuun alussa sisustamaan
luokkansa viihtyisiksi matoilla, verhoilla
ja sohvilla koulun myöntämillä määrärahoilla.
Muuttuvaisuus on nykyaikaisen
luokkahuoneen paras ominaisuus.
Keep
smiling
14 | SAM