päätoimittajalta
maitotalous 4 | 2021 • 3
Ruokavalikoima supistumassa
pysyvästi?
”Etkö enää aina löydä kaupan ruokahyllystä tai ravintolasta sitä, mitä
haluat?”
”Odotettavissa on häiriöitä”
”Joulu on peruttu”
Miltä tuntuisi lukea lehdistä tällaisia otsikoita? Nämä otsikot ja sitaatit
ovat Britanniasta, missä ollaan aivan uuden edessä. Britannian
elintarvikealan viesti kuluttajille on hälyttävä: brexit ja pandemia ovat
jo nyt muuttaneet elintarvikemarkkinoita ja tavaratoimituksia pysyvästi.
Ruoka ei lopu, mutta brittikuluttaja ei voi enää odottaa aina löytävänsä
haluamiaan tuotteita.
Miten tässä nyt näin kävi? Ensinnäkin brexit on lyönyt toimitusvaikeuksien
arkkuun isoja nauloja. Uusi paperisota on aiheuttanut
merkittäviä hidastuksia. Myös työvoimapula vaivaa - pari miljoonaa
EU-työntekijää on palannut korona-aikana kotimaihinsa ja heistä
vain osa on tullut takaisin Britanniaan. Myös moni britti on jättänyt
elintarvikealan ja siirtynyt muihin töihin.
Tuonnin lisäksi vienti EU:hun takkuaa. Useat elintarvikkeita
EU-markkinoille aiemmin vieneet ovat kohdanneet niin isoja vaikeuksia,
että he ovat pistäneet homman tilapäisesti jäihin tai luopuneet
vientikaupasta pysyvästi. On arvioitu, että maatiloilta tehtaisiin
ja kuluttajille ulottuvaan elintarvikkeiden tuotantoketjuun tarvitaan
nelisen miljoonaa ihmistä. Nyt ketjusta puuttuu joka kahdeksas
työntekijä.
Koronapandemia on ohimenevää, brexit kaikesta päätellen ei. Pitää
vain toivoa, että britit alkavat pärjätä itse aiheuttamansa uuden
tilanteen kanssa.
Mitä tästä kaikesta voidaan sitten ottaa opiksi Suomessa?
Ainakin että hyvät ja laadukkaat elintarvikkeet eivät ole itsestäänselvyyksiä
ja että tuotantoketjun kaikista lenkeistä
on pidettävä huolta.
Voimme olla tyytyväisiä, että meijerialalla pelimerkit
ovat tällä hetkellä suht hyvin kohdallaan. Vaikka
korona muutti toimintaympäristöä viime
vuonna merkittävästi, saatiin tuotanto
pidettyä
käynnissä melko normaalisti.
Samaan aikaan kasvavaan kysyntään
vastattiin lisäämällä kaura- ja kasvipohjaisten
Markku Salomaa
tuotteiden valikoimaa.
Asiantuntijoiden suunnittelemat ja
tekemät suomalaiset meijerituotteet
voivat tällä hetkellä olla arkipäivää,
mutta mikään itsestäänselvyys ne
eivät välttämättä ole. Nyt kun pandemia
vihdoin alkaa hellittämään otettaan,
koetetaan edelleen ottaa askeleita,
jotka pitävät alan elinvoimaisena.
PS. Tämän pääkirjoituksen kimmokkeena
ja osittaisena lähteenä toimi
Kauppalehden Auli Valpolan
14.9.2021 julkaistu artikkeli ”Brittien
ruokavalikoima supistumassa
pysyvästi”.
Matsortimentet håller på att
krympa för gott?
”Kan du inte längre hitta det du vill ha i matbutikens hylla eller på restaurangen?”
”Störningar är att vänta”
”Julen har annullerats”
Hur skulle det kännas att läsa den här sortens rubriker i tidningarna?
Rubrikerna och citaten kommer från Storbritannien, där man befinner
sig inför en alldeles ny situation. Den brittiska livsmedelsindustrins
budskap till konsumenterna är alarmerande: brexit och pandemin
har redan nu lett till bestående förändringar på livsmedelsmarknaden
och i varuleveranserna. Maten tar inte slut, men den brittiska konsumenten
kan inte längre förvänta sig att alltid hitta de varor hen vill ha.
Hur kommer det sig att det blivit så här? För det första har brexit
hamrat in stora spikar i leveranssvårigheternas kista. Det nya papperskriget
har orsakat betydande fördröjningar. Även bristen på arbetskraft
skapar problem – ett par miljoner EU-arbetstagare har återvänt till sina
hemländer under coronatiden, men bara en del av dem har återvänt
till Storbritannien. Mången britt har också lämnat livsmedelsbranschen
och sökt sig till andra jobb.
Inte bara importen strular, utan dessutom ställer exporten till EU
till med problem. Flera aktörer som tidigare exporterat livsmedel till
EU har stött på så stora svårigheter att de har lagt sin verksamhet tillfälligt
på is eller lämnat exporthandeln för gott. Man har uppskattat
att det behövs kring fyra miljoner människor för livsmedlens produktionskedja,
från gårdsbruken via fabrikerna till slutkonsumenten. Nu
fattas var åttonde arbetstagare i denna kedja.
Coronapandemin är övergående, brexit av allt att döma inte. Vi
kan bara hoppas att britterna börjar klara sig själva i detta självförvållade
nya läge.
Vad kan vi i Finland då lära oss av allt detta? Åtminstone det
att goda livsmedel av hög kvalitet inte är något vi kan ta för givet
och att vi måste ta väl vara på alla länkar i produktionskedjan.
Vi kan vara nöjda över att spelpjäserna för närvarande är
rätt bra placerade på mejeribranschens spelbräde. Trots att
coronapandemin senaste år förändrade verksamhetsmiljön
avsevärt, lyckades vi hålla igång produktionen ungefär
som normalt. På den samtidigt växande efterfrågan
svarade vi med att utöka sortimentet av havre- och
växtbaserade produkter.
Finska mejeriprodukter, framtagna av sakkunniga
personer, må höra vardagen till just nu, men någon
självklarhet är de inte nödvändigtvis. När nu pandemin
äntligen börjar släppa sitt grepp, försöker vi
fortsättningsvis röra oss med steg som håller branschen
livskraftig.
PS Inspirationen till denna ledare kom
från Auli Valpolas artikel i Kauppalehti
14.9.2021 ”Brittien ruokavalikoima
supistumassa pysyvästi” (sv. ung. ”Britternas
matsortiment håller på att krympa
för gott”). Artikeln fungerade även delvis
som källa för ledaren.