
1. palkinto
Icelandairin lennot
Yhdysvaltoihin:
Mara Konttila,
Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun
lukio
Yhdysvaltain suurlähetystön
kirjapalkinnot:
Tuomas Ahola,
Kauhavan lukio
Jonas Jäppinen,
Ressun lukio
Kati Knuutila,
Ressun lukio
Väinö Kojo,
Lappeenrannan lyseon lukio
Taneli Korvuo,
Suomussalmen lukio
Einar Lillkåll,
Jakobstads gymnasium
Lotta Pynnönen,
Kangasniemen lukio
Anna-Maria Rahko,
Madetojan musiikkilukio
Yusuf Sürmeli,
Kallaveden lukio
The English Teacher of the Year
Kiitoksena ansioituneelle
englanninopettajalle:
Eija Venäläinen, Kallaveden lukio.
Kiitämme yhteistyöstä:
Mikä kirjoituskilpailu?
SAM:n englanninkielinen kirjoituskilpailu on järjestetty
säännöllisesti vuodesta 1980. Kaikkiin suomen- ja ruotsin-kielisiin
lukioihin toimitetaan alkusyksystä 5-6 ajankohtais-ta,
USA-teemaista otsikkoa, joista lukiolaiset kirjoittavat.
Vuosittain kirjoituskilpailuun osallistuu noin 300 oppilasta
70-80 lukiosta. Voittajat valikoituvat esi- ja loppuraadin
jäsenien päätöksellä. Raadeissa on mm. englanninopetta-jia
ja yhteistyökumppaneita.
Kelanauhurista
internet-striimaukseen
The English Teacher of the Year-tittelillä
palkittu Eija Venäläinen on työskennel-lyt
englanninopettajana 28 vuotta, joten
hänellä pohjaa arvioida miten lukio-laisten
kielitaito on kehittynyt vuosikym-menien
aikana. Venäläinen toimii myös
englannin kielen opettajien pedagogi-sen
etujärjestön Englanninopettajat ry:n
varapuheenjohtajana.
- Suomalaiset lukiolaiset osaavat
englantia keskimäärin hyvin, mutta erot
ovat kasvaneet. On niitä, joiden sanava-rasto
on loistava ja jotka puhuvat ja kir-joittavat
sujuvasti, mutta sitten on niitä,
joille kielten opiskelu on todella vaikeaa
ja taito jää siten heikoksi. Monesti kuu-lee,
että kaikkihan englantia osaavat,
mutta siinä unohtuu, että kielitaitoa ja
kielenkäyttötilanteita on monenlaisia.
Tämän kielen kanssa oppii nöyräksi;
aina tulee uutta, miettii Kallaveden luki-ossa
opettava Eija Venäläinen.
Entä miten arvioit
englanninopetuksen muuttuneen?
- Perusperiaate on pysynyt samana;
kaikki englanninopiskelu tähtää siihen,
että tulet ymmärretyksi vieraalla kielellä
ja siihen on liittynyt aina runsas suulli-nen
harjoittelu. Opettajan tehtävä on
luoda paljon erilaisia mahdollisuuksia
harjoitella kieltä. Netti räjäytti opettajan
ulottuville valtavan määrän oheismate-riaalia
ja muutenkin tekniikan muutokset
näkyvät kieltenopettajan arjessa.
- Olen käyttänyt kelanauhuria, C-ka-setteja,
CD:tä, VHS-kasetteja, DVD:tä ja
nyt kaikki striimataan netissä. Internet
avasi myös opiskelijan kannalta aivan
uudenlaiset yhteydet maailmalle. En-nen
kirjoitettiin kirjeitä kirjekaverille, nyt
jutellaan reaaliajassa netin välityksellä.
Nuorten arki toimii hyvin paljon englan-niksi
ja se näkyy sanavarastossa, sanoo
Venäläinen.
Mikä on mielestäsi kielitaidon
merkitys nykymaailmassa?
- Englannin taito on välttämättömyys
nykymaailmassa. Se, minkä tasoista kie-litaitoa
tarvitsee, vaihtelee. Vähäinenkin
englannin osaaminen avaa yhteyden ih-misten
välille, mutta esimerkiksi mitä
vaativammissa työtehtävissä toimitaan,
sitä enemmän korostuu hyvän ja moni-puolisen
kielitaidon merkitys. Lisäksi roh-kaisen
aina opiskelemaan kaikenlaisia
vieraita kieliä, sillä kieli avaa aina oven
myös kulttuuriin ja ihmisten ajatteluun ja
yhteisymmärrykseen ja sitä kautta yh-teistyöhön,
jota ilman emme pysty rat-komaan
maailman ongelmia.
Onko lukiomaailmassa vielä
kysyntää SAM:n kirjoituskilpailun
tapaisille kilpailuille?
- Kyllä on. USA on aina kiinnostanut
nuoria ja kiinnostaa edelleen. Lento-lahjakortti
on houkutteleva palkinto ja
palkintojenjakotilaisuus Yhdysvaltojen
suurlähetystössä on monelle elämys,
summaa Eija Venäläinen.
SAM MAGAZINE 3/20 | 33