Intohimona maaseudun elinvoiman kehittäminen
Maaseudun elinvoima pitäisi säilyttää eikä sen kehittäminenkään olisi
pahitteeksi. Tilojen tulisi kannattavuuden takia tuottaa oheistuotteita
ja palveluita sekä erikoistua pärjätäkseen. Kehityksessä tulisi pysyä
mukana ja palvelujen ja tuotteiden tulisi löytyä kuluttajalle helposti.
Miten tämä onnistuu? Kuinka viljelijä tai pientuottaja voi näkyä ja tulla
löydetyksi?
Vastaukseksi näihin kysymyksiin kehitettiin ProLocalis – Go Local,
mobiilisovellus, joka ohjaa kuluttajan suoraan tuottajan luokse, tarjoaa
ilmaisen näkyvyyden helposti ja ratkaisee nettiosaamisongelmat ja
ajanpuutteen asiaan vihkiytymiselle.
Saunassahan idea kehittyi reilu kaksi vuotta sitten. "Mietin silloin
oman pientilan toimintaamme, sekä naapuritilojen osalta kuinka voisin
ratkaista ongelman, kuinka tavoittaa enemmän lähiseudun asukkaita
ja satunnaisia vieraita", kertoo ProLocalis-konseptin keksijä ja toteuttaja
Christos Granqvist Kirkkonummelta.
"Viljelijä on aina pellolla tai tässä tapauksessa pellolla ja puuhom-missa.
Aikaa ei ole paljon muuhun. Tietokoneella ei voi istua kahdek-saa
tuntia päivässä optimoimassa kotisivuja tai luomassa markkinoin-ti-
ideoita ja kampanjoita. Apua tarvitaan, mutta se maksaa ja vaatii
aikaa."
Ilmainen näkyvyys pientuottajille
Verkkoselaimessa pientuottajat voivat muutamassa minuutissa luoda
maksuttoman profiilin omalle toiminnalle, tuotteille tai palvelulle. Näin
näkyy kuluttajien ja turistien mobiilisovelluksen kartalla aukioloaikoi-neen
ja kuvauksineen kaikille tietoa etsiville, lähiseudulla asuville ja
liikkuville sekä alueella matkaileville.
Miten tämä sitten eroaa vaikkapa Googlen tavallisesta hakuko-neesta?
Tietomäärä, jonka kuluttaja saa Googlesta etsimällä on valtava
ja valitettavasti myös kaupallisesti korruptoitu. Ne, joilla on aikaa tai
rahaa satsata näkyvyyteen kunnolla, tulevat esille. Ne, jotka eivät ehdi
tai osaa panostaa näkyvyyteen suuresti jäävät helposti pimentoon.
Lataamalla ProLocalis – Go Local sovelluksen ilmaiseksi omasta so-velluskaupastaan,
28
kuluttaja löytää pientuottajat ja elämysten tarjoajat
kätevästi lähialueeltaan tai oman reittinsä varrelta ja silloin kun hänelle
sopii. Tuottaja voi ilmoittaa aukioloajakseen vaikkapa "sopimuksen
mukaan", jolloin sovelluksen kautta voi ottaa yhteyttä suoraan tuotta-jaan
ja sopia vierailusta, noutoajasta tai määristä.
Mobiilinäkyvyyden lisäksi ProLocalis tarjoaa pientuottajille palvelut
kokonaisvaltaisen digitalisoitumiseen, sisällöntuotantoon ja tuotteis-tamiseen.
”Kaikkea ei tarvitse, eikä kannata tehdä itse. Usein tehokkain
ratkaisu on pyytää apua niihin asioihin, jotka tukevat omaa toimintaa.”
sanoo Christos ja jatkaa ”Eihän kaikkeen voi olla aikaa ja osaamista,
mutta pienellä panoksella saa kerralla kuntoon omat nettisivut, tuote-kuvat
ja -katalogit, sekä mainosmateriaalin ja esimerkiksi tuote-etiketit.
Olemme pystyneet hyvinkin tehokkaasti auttamaan sellaisissa tapauk-sissa,
jossa tuottaja kokee olevansa ylikuormitettu digihaasteiden takia
ja sen myötä koko muu toiminta on osittain lamaantunut.”
Saatavuuden kehittäminen
Yhtenä kehityskohteena Christos näki Reko-toiminnan, johon olisi
nyt tarjolla Facebookin ulkopuolinen työkalu ostosten varaamiselle ja
maksamiselle. ”Suuri osa lähiruuan ja pientuottajien potentiaalisista
asiakkaista eivät ole Facebookissa, joten työkalu mahdollistaa suu-remman
asiakasryhmän tavoittamisen, sekä mobiilin kaupankäynnin
varauksineen, maksuineen ja kuitteineen.”
Kaupankäynti tapahtuu ilman välikäsiä ja kuluttaja saa uusia kon-takteja
lähialueensa pien- ja elämysten tarjoaviin tuottajiin. Kontaktien
luominen on ProLocaliksen tarkoitus muutoinkin. Ravintolat etsivät
jatkuvasti enenevissä määrin raaka-aineita, joiden tuotantoketjun läpi-
näkyvyys on ykkösasemassa. Rekisteröitymällä sovellukseen tuottajat
ovat helposti myös näiden ulottuvissa ja ravintolat saavat lisäarvoa
tarjoamaansa ruokatuotteeseen sen puhtauden ja kotimaisuuden
ansiosta. ”Digitaalisten infokorttien avulla saadaan ravintoloille luotua
työkalu läpinäkyvään ruokaketjuun, vastaamaan nykypäivän trendien
mukaisia vaatimuksia.” kertoo Christos.
Koska lähiruoka ja pientuottajien tukeminen sekä maaseudun
elinvoiman säilyttäminen ovat jatkuvasti kasvava intressi myös kulut-tajien
keskuudessa, vastaa ProLocalis tähän kysyntään modernilla ja
keskitetyllä ratkaisulla.
Lähitulevaisuudessa ProLocaliksen toiminta jalostuu entisestään.
Keväällä 2019 käynnistettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin, sekä
jäsenjärjestöjen MTK:n ja SLC:n kanssa Helsinki Farmers’ Market pien-tuottajatorit.
Toritapahtumat ovat kesän aikana kiertäneet eri Helsingin
toreja ja houkutelleet kymmeniä eri pientuottajia ja tuhansia heidän
tuotteistaan kiinnostuneita vieraita. Lisäksi toreilla ovat vierailleet
eri pääkaupunkiseudun ravintoloita Metoksen ja Chez Mariuksen
kalustamissa popup keittiöissä ja kehittäneet räätälöityjä ruokalistoja
osallistuneiden tuottajien tuotteista.
Kysyntään vastataan
Toritapahtumien myötä kysyntä tuotteille kasvoi ja kynnyksellä on
nyt lähiruokaan ja siihen liittyvien tarvikkeiden tuottajien yhteinen
verkkokauppa. Tätä varten perustettiin Suomen Pientuottajatukku,
jonka tehtävänä on ylläpitää verkkokaupan teknistä puolta ja kehittää
ProLocalis perustaja Christos Granqvist ja
Livefarmin Lumikki.
KUVAAJA: NINA RÖNTYNEN