Eteläisten liittojen maaseutunuoret
avasivat keskusteluyhteyden Lidlin kanssa
KUVAAJA: PIIA PESOLA
21
Keskusteluun osallistuivat Aino-Maria Mänki (vas.), Susanna Valtonen, Johan Staffas, Salla Niemi, Lauri Siponen (Lidl, tj.), Thomas Heinrichs (Lidl), Olli Cavén, Pia
Franzén ja Veera Ollikkala
Eteläisten liittojen maaseutunuoret vierailivat ensimmäisinä Lidlin pää-konttorilla
Espoossa perjantaina 7.6.2019. Lidlin toimintaa ja mietteitä
ruokaketjusta avasivat toimitusjohtaja Lauri Sipponen sekä kaupalli-nen
johtaja Thomas Heinrichs.
Mahdollisuuksia maailmalle
Suomalaisia tuotteita viedään tällä hetkellä 24 Lidl-maahan. Suoma-laisten
tuotteiden vienti ulkomaille Lidlin kautta on kasvanut hurjasti
viime vuodesta. Tänä vuonna jopa 60:nen eri tavarantoimittajan
tuotetta matkasi maailmalle Lidlin kautta. Kansainvälisenä ketjuna
toimittaessa muista maista voidaan tuoda ja viedä helposti uusia tuot-teita
toisien maiden valikoimiin. Lidlin kautta Suomalaisilla toimijoilla
onkin oiva mahdollisuus saada tuotteitaan myös vientiin. Kokemusten
mukaan Suomalaiset tuotteet kiinnostavat ulkomaalaisia kuluttajia.
Heinrichs rohkaisee Suomalaisia tuottajia brändäämään tuotteitaan
rohkeammin.
Maaseutunuoria kiinnosti kuinka Lidlin valikoimiin olisi mahdollista
saada uusia suomalaisia tuoteuutuuksia. Heinrichs kannustaa tuottajia
olemaan heihin rohkeasti yhteydessä. Hän näkee kaupan, teollisuu-den
ja tuottajan tiivinä kolmikkona ja korostaa erityisesti teollisuuden
asemaa ruokaketjussa. Uuden tuotteen saattamiseksi markkinoille
tarvitaan näiden kaikkien kolmen osapuolen tiivistä yhteistyötä.
Kysyttäessä millä tavoin toimijoiden välistä kuilua pienennettäisiin, ei
häneltä löydy toistaiseksi vastausta. Hän on kuitenkin avoin keinoille
joilla kauppa, tuottaja ja asiakas tuotaisiin lähemmäs toisiaan.
Ekologisuus ja Lidl
Toimitusjohtaja Sipponen ei innostu lähiruokabuumista, hän kyseen-alaistaa
koko lähiruokakonseptin. Kaikkien Lidl myymälöiden valikoi-mat
ovat lähes samanlaiset. Tilausmäärien on siis katettava vähintään
koko sen jakelukeskuksen alueen liikkeet. Pien- ja lähituottajien tuot-teiden
toimitusmäärien on siis oltava suhteellisen suuria. Pienempiä
eriä voidaan myydä esim. kampanja ja tarjous tyyppisesti.
Lidl panostaa ekologiseen ja taloudellisesti tehokkaaseen tuotan-toketjuun.
Kaikki tuotteet kulkevat jakelukeskuksien kautta, joka on
Heinrichsin mielestä tehokasta ja ekologista. Myymälöissä säästetään
pakkausmateriaaleja mm. hyllytystavalla ja suuremmilla tuotteiden
myyntierillä. Ekologisuudesta keskusteltaessa nousee puheeksi myös
kaupan omat tuotemerkit. Sipponen nostaa esimerkiksi Ilona-maidon
jota tuottavat tilat auditoidaan vuosittain kansainvälisen Welfare Quali-ty
järjestelmän mukaisesti. Hän korostaa että kaupan omien merkkien
tarkoituksena on panostaa erityisesti tuotteiden laatuun ja makuun. ■
KIRJOITTANUT VEERA OLLIKKALA
ETELÄISTEN LIITTOJEN MAASEUTUNUORTEN PUHEENJOHTAJA
Ekologisuudesta keskusteltaessa
nousee puheeksi myös kaupan
omat tuotemerkit.