
Jos et haluaa ajaa,
hyppää junaan!
Mikä tekee junamatkailusta kokeilemisen arvoisen? Jaana Oravaisen mielestä
sen helppous, sosiaalisuus ja hyvä palvelu. Lue kokeneen reissaajan vinkit
onnistuneeseen junakokemukseen Yhdysvalloissa.
TEKSTI JA KUVAT: JAANA ORAVAINEN
Kaikki alkoi, kun keskustelimme
puolisoni kanssa reilut
kymmenen vuotta sitten siitä,
että kyllä meidän pitäisi
käydä Amerikassa. Puoliso
vastusteli ensin aikansa, kunnes hän
kokeneena Interrail-matkailijana totesi,
että siellähän voisi varmaankin matkustaa
myös junalla. Niinpä aloimme tutkia
Amtrakin nettisivuja, ja siitä hetkestä
alkaen se oli menoa!
Suurimmat erot
Ensinnäkin välimatkat Yhdysvalloissa
ovat pidempiä kuin Suomessa: pisimmät
junareitit, reilut tuhat kilometriä,
ovat Chicagosta Emeryvilleen (San Fran-
ciscoon), Los Angelesiin ja Seattleen.
Lisäksi iso erona Suomeen on, että
Amerikassa matkustajajunat väistävät
tavarajunia ja usein matkustajajuna joutuu
pysähtymään pidemmäksikin aikaa,
kun jopa kilometrin mittainen tavarajuna
päästetään ohi. Tämän vuoksi
aikataulut eivät pidä välttämättä aina
paikkaansa, ja juna saattaa tulla pääteasemalle
parikin tuntia myöhässä.
Coach vai sleeper?
Kun astut Amtrakin junaan, sinua tervehtii
ensimmäisenä sleeperin vaunupalvelija,
joka esittelee itsensä ja kertoo,
milloin ruokaillaan, missä sijaitsevat
vessat ja suihkuhuone, ravintolavaunu ja
© ISTOCKBYGETTYIMAGES
näköalavaunu. Samalla hän kertoo, että
hän tulee illalla laittamaan tarvittaessa
vuoteet valmiiksi ja huolehtii aamulla
hytin päiväkuntoon. Aiemmin vaunuissa
oli koko matkan ajan tarjolla kahvia ja
mehua, mutta nyt säästösyistä kahvia
tarjotaan vain aamuisin.
Pitkän matkan junissa on kaksi matkustusluokkaa,
coach ja sleeper. Coach
on istumapaikkavaunu, jossa saa yöksi
omalle paikalle tyynyn paremman unen
takaamiseksi. Istuimet ovat leveät ja
pehmeät, lattialla on luonnollisesti kokolattiamatto.
Matkustajat voivat ostaa
ruokaa ja juomia näköalavaunun (lounge
car) alakerrassa olevasta kahvilasta ja
istuskella myös yläkerran loungessa.
34 | SAM MAGAZINE 3/19