
 
		jona aikana Rooseveltin mukaan New  
 Deal -politiikan perusta rakennettiin.  
 Tehokas aloitus uudelle hallinnolle? 
 Roosevelt  oli  voittanut  edellisen  
 syksyn  vaalit  ylivoimaisesti. Hänen  
 puolueensa, demokraatit, oli saanut  
 enemmistön myös kongressin molemmissa  
 kamareissa niin senaatissa kuin  
 edustajainhuoneessa, joten ”kuhertelu” 
  hallituksen ja kongressin välillä oli  
 helppoa. Kongressi ei juurikaan keskustellut, 
  saati sitten kiistellyt Rooseveltin  
 lakiehdotuksista. Professori  
 William Leuchtenburgin mukaan se  
 pikemmin ”tervehti niitä kunnioittaen  
 niiden purjehtiessa ohitse”.  
 Ensimmäisen sadan päivän aikana  
 Roosevelt ajoi kongressissa läpi koko  
 joukon lakeja, jotka eivät lopettaneet  
 lamaa, mutta merkitsivät selvää  
 käännettä liittovaltion sitoumuksissa.  
 Ensimmäiseksi Roosevelt pisti kiinni  
 pankit ja rahalaitokset neljäksi päiväksi. 
  Tämän ”pankkiloman” aikana  
 hätäkokoukseen  kutsuttu  kongressi  
 laati uuden pankkilain (Emergency  
 Banking Relief Act, EBRA) rahoitustoiminnan  
 tervehdyttämiseksi. Laki  
 antoi  presidentille  laajat valtuudet  
 puuttua rahoitustoimintaan ja myöhempi  
 laki vielä osakekauppoihinkin.  
 Toisaalta vakavaraisille pankeille luvattiin  
 liittovaltion takuu. Pankkilailla  
 vahvistettiin  liittovaltion varannon  
 asemaa  ja  perustettiin  liittovaltion  
 talletusvakuuslaitos  (Federal Deposit  
 Insurance Corporation, FDIC).  Monet  
 pankkimiehet vastustivat Rooseveltin  
 lakiehdotuksia ja liittovaltion puuttumista  
 asioihinsa, mutta tallettajat  
 toivat säästönsä nopeasti pankkeihin,  
 joilla oli liittovaltion takaus.  
 Vaikka ajatus sadan päivän tehokkaasta  
 alusta uudelle hallitukselle jäi  
 ajatuksena elämään, eivät myöhemmät  
 presidentit ole pystyneet Rooseveltin  
 hallinnon tapaisiin suorituksiin.  
 Ei heillä tosin aina ole ollut yhteistyökumppaninaankaan  
 kongressia, jonka  
 enemmistö olisi samasta puolueesta  
 kuin presidentti.  
 Varsinkin  silloin,  kun  kongressin  
 jommankumman kamarin enemmistö  
 on ollut  vastapuolueen hallussa, 
  kuherruskuukausi presidentin  
 ja kongressin välillä on jäänyt hyvin  
 lyhyeksi. Tiedotusvälineet ovat kunnioittaneet  
 sadan päivän rauhoituskautta  
 hieman paremmin, mutta ainakin  
 Barack Obaman ensimmäisestä  
 valinnasta  alkaen nekin ovat  pääsääntöisesti  
 unohtaneet sen, varsinkin  
 jos ehdokas edustaa toista näkökantaa  
 kuin mitä jakaantunut media  
 kannattaa.  
 55 prosentin rajapyykki 
 Obaman  valinnan  jälkeen  tapahtuikin  
 Yhdysvalloissa  selkeä  kulttuurinen  
 muutos,  joka  ei  suoranaisesti  
 johtunut presidentin toimista, mutta  
 saattoi johtua osin hänen ihonväristään. 
  Kun aiemmin presidenttejä oli  
 arvosteltu  vain  vaalikampanjan  aikana  
 tai  jonkin tietyn  lakialoitteen  
 ja  poliittisen  toimen kohdalla,  alkoi  
 joissakin  tiedotusvälineissä  vuoden  
 2008 jälkeen jatkuva presidentinvastainen  
 kampanja. Media ei Obamalle  
 juuri  kuherruskuukautta  suonut,  
 vaikka hänen kannatuslukunsa pysyi  
 yli 55 prosentin tasolla virkakauden  
 ensimmäiset kahdeksan kuukautta.  
 Tuosta 55 prosentin kannatus- tai  
 hyväksymisluvusta  (approval rating)  
 onkin tullut rajapyykki presidentin ja  
 suuren  yleisön ”hunajakuukausien”  
 määrälle. Mikä  presidentin kannatusluku  
 on virkaanastujaishetkellä ollutkin, 
  se yleensä laskee virkakauden  
 edetessä. Jos presidentin suosio säilyy  
 korkeana, voivat ”hunajakuukaudet”  
 kestää kauankin.  
 Rooseveltin  seuraajan  Harry  S.  
 Trumanin kohdalla ne kestivät 11 kuukautta, 
  mutta hänen seuraajallaan  
 republikaanien Dwight  D.  Eisenhowerilla  
 peräti 41, eli lähes koko ensimmäisen  
 presidenttikauden. Lähelle  
 ovat  päässeet myös  demokraattiset  
 John F. Kennedy (32 kuukautta), eli  
 myös  lähes  koko  hänen  traagisesti  
 päättyneen  presidenttikautensa,  ja  
 Lyndon B. Johnson  (30). Eisenhowerin  
 jälkeen parhaaseen  republikaanien  
 saavutukseen ovat  yltäneet  
 George H. W. Bush (21 kuukautta) ja  
 Richard Nixon  (14).  Demokraattien  
 Jimmy Carterin  suosio kesti  yli  55  
 prosentin vain kahdeksan kuukautta  
 ja  republikaanien George W. Bushin  
 kolme  kuukautta.  Demokraattien  
 Bill Clinton ja republikaanien Donald  
 Trump eivät tällä mittarilla päässeet  
 koskaan ”hunajapurkille”.  
 Viime vuonna valitun demokraattien  
 Joe Bidenin tukena on oman puolueen  
 enemmistö kongressissa, joten  
 tältä osin kuherruskuukausi voi jatkua.  
 Hänen kannatuslukunsa on kuitenkin  
 vain noin 52 prosentin tuntumassa,  
 joten kuhertelu suuren yleisön kanssa  
 on ohi, jos sitä on koskaan ollutkaan.  
 Biden itse pitää kuitenkin yllä myyttiä  
 sadan päivän erityisyydestä. Lupasihan  
 hän juuri äskettäin, että hänen  
 hallintonsa ensimmäisen sadan päivän  
 aikana rokotetaan koronaa vastaan  
 200 miljoonaa yhdysvaltalaista. 
 Markku Henriksson on Helsingin yliopiston  
 Yhdysvaltain tutkimuksen McDonnell 
 Douglas-professori emeritus sekä  
 Tampereen yliopiston Yhdysvaltain  ja  
 Kanadan tutkimuksen dosentti. Henriksson  
 on kirjoittanut laajasti Yhdysvaltojen  
 historiasta, kulttuureista ja alkuperäiskansojen  
 asemasta.  
 Sadan päivän ajanjakso  
 saattaa olla myös hieman  
 myöhempää perua. 
 Jos presidentin suosio   
 säilyy korkeana, voivat   
 ”hunajakuukaudet”   
 kestää kauankin. 
 18  |  SAM  MAGAZINE 2/21