KUVA 6. Metropolia Motorsportin rungon jigitys on hyvä esimerkki siitä, miten
laserleikkausta hyödyntäen voidaan helpottaa matkaa mittatarkempaan
lopputulokseen. Sekä runkojigit, että putket on laserleikattu.
boratorioon on hankittu 3-metrinen jigipöytä, jossa osat voidaan
TIG-hitsata mittatarkasti paikalleen.
Ehkä eniten jigipöytää käyttävä projekti on Metropolia
Motorsport, joka on noin 30-henkinen ryhmä oppilaita, jotka
suunnittelevat ja rakentavat itsenäisesti formulatyyppisen
kilpa-auton. Kansainvälisissä kisoissa annetaan pisteitä
ajoneuvon suunnittelusta ja suorituskyvystä. Hitsauslaboratoriossa
näkyvin toteutettava osuus on rungon rakennus.
Perinteisesti se on ollut ohutseinämäisestä, ulkohalkaisijaltaan
noin 25-30 mm putkesta hitsaamalla toteutettu tukeva
ja mittatarkka kokonaisuus, jota vielä jäykistetään komposiittilevyillä.
Ensin putket laserleikataan muotoon ja kasataan
jigipöydälle laserleikattujen jigien avulla. Tyypillisesti
rungon hitsauksen jälkitarkastuksessa tuloksena on ollut
maksimissaan n. 2-3 mm heittoa. Hitsauksen jälkeen jigit
poistetaan rungosta plasmaleikkurilla. Keskeisimmät hitsauksessa
kohdattavat ongelmat ovat käytännössä toimivien
jigien suunnittelu ja niiden irroittamisen ajoitus. Jigien irrottaminen
vapauttaa jännityksiä rungosta, joita hitsauksessa
on syntynyt ja vääntää runkoa johonkin suuntaan. On syytä
huomauttaa, että hitsarikin löytyy projektin omasta väestä.
Koska oppimista tapahtuu opiskelujen ulkopuolellakin,
on opiskelijoiden harrastelua pyritty tukemaan siltä osin,
kun se on mahdollista. Tätä varten laboratoriossa on myös
hiekkapuhalluskaappi, jolla ruosteisetkin osat saadaan hit-
KUVA 4. Sytytystulpan toimivuutta haluttiin todentaa paineessa. Niinpä sille
hitsattiin testipenkki, johon saatiin paineilmaverkosta painetta.
KUVA 5. Nykyisen levytyöabran tärkein työkalu on Prima Powerin
kuitulaserleikkuri, jolla voidaan leikata myös lyhyehköjä putkikappaleita. >
www.ohutlevy.com OHUTLEVY 1/2021 • 43
/www.ohutlevy.com