KUVA 2. Prof. Nader
Asnafi pitämässä esitystä
“Stamping Tools &
Dies made by Additive
Manufacturing through
Laser–based Powder Bed
Fusion”.
KUVA 3. Steel Forum 2019 -tilaisuuden osallistujajoukko vierailulla Janavalolla.
Ruotsin 3D-tulostajien ja käyttäjien yhteistyöverkostosta
”Swedish Arena for Additive Manufacturing of Metals”.
Verkostosta löytyy lisätietoja Swerimin verkkosivuilta 1.
Esityksen ”Stamping Tools & Dies made by Additive Manufacturing
through Laser–based Powder Bed Fusion” alussa
käytiin läpi tyypilliset perustelut miksi kannattaa tulostaa
perinteisten valmistusmenetelmien sijaan. Myöhemmin
esiteltiin esimerkkejä tulostamalla valmistetuista työkaluista.
Erityisesti osuus, joka käsitteli henkilöauton apurungon
valmistuksessa käytettävän työkalun valmistamista ja hyväksyntää
oli mielenkiintoinen. Prof. Asnafin mukaan projektin
ajavana voimana on ollut autojen suunnitteluajan
voimakas lyheneminen, perinteisesti valmistettujen työkalujen
korkea hinta ja pitkä toimitusaika. Työkalujen materiaaliksi
oli valittu Maraging-teräs DIN 1.2707, josta valmistettiin
sekä perinteisellä menetelmällä, että topologisesti
optimoidut työkalut 2 mm paksun DP 600 -teräksen kylmämuovausta
varten. Topologian optimoinnin avulla pystyttiin
valittujen työkalujen materiaalin tarvetta vähentämään 19.4
– 47 % ja valmistusaikaa lyhentämään 11.1 – 29.6 % verrattuna
perinteiseen valmistukseen. Tulostetut työkalut läpäisivät
myös testit, joita autotehtaat käyttävät työkalujen
hyväksynnässä. Seminaarissa näytetyllä videolla ainoa ero
perinteisiin työkaluihin vaikutti olevan vain muovauksessa
syntyvä hiukan erilainen ääni verrattuna perinteiseen kylmämuovaustyökaluun.
Lyhyen kahvitauon jälkeen esityksiä pääsi jatkamaan Lapin
Ammattikorkeakoulusta Raimo Ruoppa, joka esitteli
Arctic Steel and Mining TKI -ryhmän viimeisimpiä tutkimustuloksia.
Raimon esitelmä aiheesta ”Leikkausreunan
muovattavuuden määritys”, jossa oli mukana muovausasiantuntija
Vili Kesti SSAB:sta, käsitteli nimensä mukaisesti
levyjen leikkausreunan ominaisuuksia ja niiden määrityksiä
uusilla testimenetelmillä. Yksityiskohtaisena esimerkkinä
kuultiin yhteenveto eräästä viimeisimmästä projektista,
jossa vastattiin haasteeseen kartoittaa uusia testausmenetelmiä
kattamaan erilaisia muodonmuutostiloja ja pienentää
tulosten hajontaa. Kuten aiemmissa Steel Forumeissa on
ollut esillä, ISO-reiänlaajennuskokeen käyttöä vaivaa kohtalaisen
suuri hajonta. Projektissa tutkittiin kuumavalssattua
terästä Nakajima-reiänlaajennustestin, Diabolo-muovaustestin,
KWI-testin, lävistetyn vetosauvakokeen ja niin
www.ohutlevy.com OHUTLEVY 1/2021 • 33
>
/www.ohutlevy.com