4/2019 Moodi 19
Osaamisen mittaamisen tulisikin olla osa organisaation
omaa laatujärjestelmää.
Vieritutkimusverkkokurssin tavoitteena on
luoda tasalaatuiset lähtökohdat tehdä vieritutkimuksia.
Verkkokurssin tarkoituksena on
myös kasvattaa henkilöstön osaamista ja itseluottamusta
suorittamiaan tutkimuksia kohtaan.
Vastikään valmistuneessa opinnäytetyössä
kartoitettiin vieritutkimusverkkokurssin
suorittaneiden osaamista ennen ja jälkeen
kurssin henkilöiden itsearvioimana sekä heidän
tyytyväisyyttään verkkokurssia kohtaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää
Labquality Oy:n Vieritutkimuspassi verkkokoulutuksen
vaikuttavuutta yhtenä osana henkilöstön
täydennyskoulutusta ja analysoida,
onko vieritutkimusten-verkkokoulutuksena
toteutettava täydennyskoulutus tukenut hoitajien
osaamista ja sen kehitystä. Palautekysely
toteutettiin Kirkpatrick vaikuttavuusmallin
mukaisesti. Kirkpatrickin arviointimalli on
jaettu neljään erilaiseen tasoon (kuva 1.); reaktioon
eli tyytyväisyyteen, oppimiseen, toiminnan
muutokseen ja koulutuksen tuloksiin eli
hyötyihin.
Palautekyselyyn vastasi määräaikaan mennessä
255 henkilöä, joka vastaa noin 17%
tutkimuskriteerit täyttävästä perusjoukosta.
Kokonaisuudessaan kyselyn sai 1513 henkilöä.
Vastaajista 65% (n= 167) työskenteli yksityisellä
sektorilla ja julkisella sektorilla 35% (n=
88). Luokiteltaessa vastaajia kysyttiin myös
heidän työpaikkaansa. Tyypillisin vastaaja
oli töissä työterveyshuollossa (n=77). Loput
jakautuivat tasaisemmin (kuvio 1.).
Yhtenä taustakysymyksenä kartoitettiin
henkilön saamaa perehdytystä omalla työpaikallaan.
Tällä on merkitystä arvioitaessa henkilön
lähtötilannetta. Suurin osa vastaajista oli
saanut perehdytystä työpaikallaan, mutta 7%
(n=18) vastasi ettei ole saanut perehdytystä
lainkaan. Päivittäin vieritutkimuksia tekee vastaajista
43% (n= 110) ja harvemmin kuin 1-2
kertaa kuukaudessa 13% (n= 34) vastanneista.
Palautekyselyssä kysyttiin vastaajien tyytyväisyyttä
verkkokoulutusta kohtaan (kuvio
2.). Likert asteikossa 1 = täysin samaa mieltä
ja vastaavasti 5 = täysin eri mieltä. Tuloksia
tulkittaessa täytyi ottaa huomioon, että mitä
lähempänä tulos on numeroa yksi, sitä tyytyväisempiä
vastaajat olivat.
Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä tarkasteltiin,
onko hoitajien taustatiedoilla
yhteyttä koulutuksen tyytyväisyyteen? Vastausta
haettiin vertaamalla yksityisen ja julkisen
sektorin työntekijöiden tyytyväisyyttä.
Yksityissektorilla työskentelevät olivat tyytyväisempiä,
kuin julkisella sektorilla. Verkkokoulutukseen
tyytyväisempiä (kuvio 3.) oltiin
yksityisellä sektorilla. Tämä voi johtua esimerkiksi
siitä, että vastaajista kaikki bioanalyytikot
/ laboratoriohoitajat sekä työterveyshoitajat
työskentelivät yksityisellä sektorilla. Tyytyväisimpiä
olivat ne henkilöt, jotka työskentelivät
lääkäriasemalla tai työterveyshuollossa.
Julkisella sektorilla oltiin tyytymättömämpiä
kuin yksityisellä. Julkiselle puolelle työskenteli
selkeästi enemmän lähihoitajia ja sairaanhoitajia,
kuin yksityisellä. Tyytymättömimpiä
verkkokoulutukseen olivat henkilöt, jotka
työskentelivät sairaalassa, kotihoidossa/kotisairaanhoidossa
tai terveyskeskuksessa. Johtopäätöksenä
voitiin todeta, että henkilön koulutuksella
ja työpaikan taustalla voi olla vaikutusta,
kuinka tyytyväinen hän oli verkkokoulutukseen
yleisesti.
Toinen tarkasteltava tutkimusongelma
käsitteli osaamista. Haluttiin tietää, paraniko
vastaajien osaamisen tieto- ja taitotaso verrattuna
lähtötilanteeseen (taulukko 1). Palaute
kyselyssä kysyttiin samat kysymykset sekä
ennen että jälkeen verkkokurssin. Keskiarvo
parani kaikissa osa-alueissa, jolloin voitiin
todeta, että verkkokurssi on hyödyllinen ja
oiva lisä työnantajan työkalupakissa (kuvio 4).
Pohdintaa
Vieritutkimusten tekeminen siirtyy koko ajan
enemmän muiden kuin laboratorion ammattilaisten
suorittamiksi. Tämä luo omia haasteita
niin perehdytykselle kuin lisä- ja täydennyskoulutuksille
työpaikalla ja sen ulkopuolella.
Opinnäytetyössä tämä konkretisoitui esimerkiksi
tyytyväisyyttä analysoitaessa. Havaittiin,
että julkisella sektorilla lähi- tai perushoitajina
työskentelevät saattoivat kokea, etteivät
ole saaneet tarpeeksi perehdytystä vieritutkimuksiin
liittyen. He olivat myös tyytymättömämpiä
verkkokoulutuksen sisältöön sekä
etukäteen saatuun informaatioon kuin muut
ryhmät. Tyytyväisempiä vastaavasti oli yksityisellä
sektorilla työskentelevät, joita oli työterveyshoitajat,
terveydenhoitajat sekä laboratoriohoitajat.
Tämä saattoi johtua esimerkiksi
työnkuvasta. Työn arki voi olla hyvinkin
erilaista yksityisellä työterveysasemalla kuin
kiertävässä kotisairaanhoidossa. Voiko palautekyselyn
tyytyväisyyteen vaikuttaa muitakin
Tyytyväisyys verkkokoulutusta kohtaan Keskiarvo
Verkkokoulutuksen sisältö vastasi odotuksiani 2,4
Verkkokoulutus huomioi käytännön tarpeet 2,4
Opetusmateriaali oli helppolukuista 2,5
Sain verkkokurssin suorittamista varten tarpeeksi informaatiota etukäteen 2,6
Kertauskysymykset oli hyviä 2,2
4kk oli riittävä aika suorittaa verkkokurssi 2,1
Kolme yrityskertaa on mielestäni sopiva määrä, jossa kurssi tulisi läpäistä 2,5
Kuvio 1. Vastaajien sijoittuminen työelämässä n=255.
Kuvio 2. Kaikkien vastanneiden keskiarvo verkkokoulutukseen tyytyväisyydestä. (n=255)
Jatkuu seuraavalla sivulla