FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 59
A
hård och konkurrensen beräknas att intensifieras ännu
mer. Sjötransportpriserna har stigit ganska mycket, vilket
direkt påverkas av en ökning av bränslepriset.
Investeringarna i trafiken mellan Finland och utlandet
har vuxit avsevärt. Två av tre tillfrågade meddelade att
deras omsättning har vuxit under den gångna perioden.
Man ser framtiden som ännu positivare, då 85 % tror att
deras omsättning växer ännu mer. Användningsgraden
av rederiernas kapacitet och också den ökat avsevärt och
ökar fortfarande enligt prognosen.
Man är fortfarande inte nöjd med sjöfartspolitiken
liksom under tidigare år. Det största nämnda hindret för
en tillväxt av rederibranschen är en dålig prisutveckling.
Det största hindret som man nämnde under de två senaste
åren, ekonomins generella osäkerhet, har inte längre nått
till de fem mest betydande hindren. Finska rederiers mark-nadsandel
är på en liten tillväxt.
Den årliga växlande temafrågan rörde havsområdespla-nering,
där rederierna fortfarande är ganska osäkra på hur
den påverkar deras verksamhet.
Aluksen jätepäiväkirjaan
muutoksia maaliskuun
alussa
Alusten nykyinen jätepäiväkirja korvataan
1.3.2018 kaksiosaisella jätepäiväkirjalla.
Jätepäiväkirjan osaan I merkitään kaikki
aluksella syntyvä jäte paitsi lastijäämät.
Nämä irtolastialuksien kiinteiden irtolastien lastijäämät
merkitään jätepäiväkirjan osaan II.
Myös jätteiden lajittelu tarkentuu MARPOL-yleissopi-muksen
muutoksessa maaliskuun alussa. Jatkossa
aluksilla on lajiteltava myös elektroniikkajäte (E-waste).
Trafi ei enää painata jätepäiväkirjasta paperiversioita.
Jätepäiväkirja on ladattavissa käyttöä varten pdf-tiedosto-na
Trafin internet-sivulta. Myös muiden ympäristöpäivä-kirjojen
painattaminen loppuu. Jatkossa varustamoiden
on itse tulostettava tai painettava mallipohjien mukaiset
päiväkirjat. Tällä kannustetaan sähköisiin päiväkirjoihin
siirtymistä. •
LISÄTIETOJA:
Jätepäiväkirja: erityisasiantuntija Ville-Veikko Intovuori,
puh. 029 5346 642, ville-veikko.intovuori (at) trafi.fi,
Twitterissä @Intovuori
Sähköiset päiväkirjat: johtava-asiantuntija Aleksi Uttula,
puh. 029 5346 468, aleksi.uttula(at)trafi.fi
Shortsea Promotion Centre (SPC) Finlands 15:e re-deribarometer
publicerades 19 december 2017 kl. 10.00.
Barometern undersöker rederibranschens högsta lednings
syn på sjötransporternas och rederibranschens utveckling.
Undersökningen genomfördes som internetundersökning
i oktober-november 2017. Undersökningen skickades för-utom
till finska rederier också till utländska rederier som
är betydandeför den finska sjötrafiken. •
HEL REDERIBAROMETERRAPPORTEN KAN
FÅ PÅ ADRESSERNA:
www.shortsea.fi
mkk.utu.fi
MER INFORMATION:
forskare Minna Alhosalo, tfn. 040 176 4520, minna.alhosalo (at) utu.fi
Nya avfallsdagböcker för
fartyg från och med början
av mars
D en nuvarande avfallsdagboken för fartyg ersätts
1.3.2018 med en avfallsdagbok i två delar. I del I
antecknas allt fartygsgenererat avfall utom
lastrester. De rester av fast avfall i bulk som
uppstår på bulklastfartyg antecknas i del II.
Också bestämmelserna om sorteringen av avfall preci-seras
genom en ändring av MARPOL-konventionen i början
av mars. Det innebär att också elektronikavfall (E-waste)
ska sorteras ombord.
Trafi trycker inte längre upp pappersversioner av av-fallsdagboken.
Avfallsdagboken kan laddas ned i pdf-for-mat
på Trafis webbplats. Också tryckningen av alla andra
miljödagböcker upphör. Härefter måste rederierna själva ta
en utskrift av dagboksmallarna eller låta trycka upp dem.
Härmed uppmuntras rederierna att övergå till användning-en
av elektroniska dagböcker. •
NÄRMARE UPPLYSNINGAR:
Avfallsdagboken: Ville-Veikko Intovuori, specialsakkunnig,
tfn: 029 5346 642, ville-veikko.intovuori (at) trafi.fi,
på Twitter @Intovuori
ELEKTRONISKA DAGBÖCKER: Aleksi Uttula, ledande sakkunnig,
tfn: 029 5346 468, aleksi.uttula(at)trafi.fi
/www.shortsea.fi