SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart 2
Muista äänestää!
Kom ihåg att rösta!
Hallitusvaalit
s. 35 – 43
* * *
Styrelsevalet
s. 35 – 43
VUOSIKERTOMUS 2017
2017 – Liitolla riittää tekemistä
Alkuvuodesta valmisteltiin vielä Kiky sopimuksen lopullista versiota. Kikyn sopimuskausi oli 1.3.2017-28.2.2018.
Tekemällä Kiky sopimuksen liitto osallistui talkoisiin kilpailukyvyn palauttamiseksi Suomeen.
Kiky sopimuksessa olivat mukana ulkomaanliikenteen TES, ulkomaanliikenteen pientonniston TES
sekä Arctia Oy:n molemmat TES:it. Palkan korotukset Kiky vuonna oli 0.0 %
Kotimaan Ratkaisut olivat pääsääntöisesti kaksivuotisia, joissa ensimmäinen
vuosi oli Kiky ratkaisun mukainen. KMA oli yksi vuotinen.
Kuten kolmena edellisenäkin vuonna, niin ongelmat yhteysalusten kanssa ovat jatkuneet erityisesti
ns. ”villien yrittäjien” kanssa ja muidenkin sopimuserimielisyyksien kanssa.
Liiton tavoite on edelleenkin saada yleissitova TES kotimaan yhteysaluksille pitkällä tähtäyksellä.
Ikävä kyllä emme ole välttyneet lakkovaroitusten antamiselta, ja kaikki kolme meriliittoa antoivat lakkovaroituksen
Suomen Lauttaliikenne Oy / Suomen Saaristovarustamo Oy:lle keväällä 2017.
Onneksi sopimus syntyi ennen varsinaista lakkoa.
Iloksemme voimme todeta, että uusia aluksia on tullut Suomen lipun alle
sekä ulkomaanliikenteeseen että kotimaanliikenteeseen.
Perämieskadettijärjestelmä on ollut käytössä vuoden 2017 lopussa jo 1,5 vuotta.
Sopimuksen myötä työllistyneiden jäsenten palaute on ollut myönteinen.
Suurin parannusehdotus on toive korkeammasta palkasta.
Vieläkin on työn alla varsinaisen kadettijärjestelmän järjestäminen,
jotta saadaan jatkuvuus taattua tulevaisuudessakin päällystön osalta.
Kauppa-alusten tonnisto on vuoden aikana lisääntynyt vanhojen alusten hankinnoilla ja uudisrakennuksiakin on
tullut kotimaan liikenteeseen. Myöskin tilauksessa on uudisrakennuksia tuleville vuosille eri varustamoiden toimesta.
Satama-alalla olemme vahvistaneet työehtoja paikallisella sopimisella.
Liitolla on ollut vaalivuosi ja liiton uudella 12 henkisellä hallituksella oli järjestäytymiskokous 7.12.2017.
Hallituskausi on nelivuotinen. Liiton palkkalistoilla ei ollut varatoiminnanjohtajaa kaudella 1.1.2017 – 31.7.2017.
1.8.2017 liiton uutena varatoiminnanjohtajana aloitti merikapteeni ja varatuomari Pipsa Mörn.
Liiton lehti Suomen Merenkulku ilmestyi neljällä laadukkaalla numerolla 2017.
• vuosikertomus 2017 • vuosikertomus 2017 • vuosikertomus 2017 • vuosikertomus •
Suo men Merenkul ku
FinlandsSjöfart 1
17
Rauman Merenkulun
HISTORIA
s. 32–35
Raumos
SJÖFARTSHISTORIA
s. 36–39
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart
1917 – 2017
100 vuotta/år
jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa
17
J vuosikertomus J årsberättelse J vuosikertomus J årsberättelse J
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart 3
17
SATA V U OTTA
Suomen Merenkulku s. 6 – 20
HUNDRA ÅR
med Finlands Sjöfart s. 21 – 25
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfar t 4
17
STTK:n puheenjohtaja Antti Palola s. 8
AVOIMESTI, OIKEUDENMUKAISESTI
JA ROHKEASTI
STTK: s ordförande Antti Palola s. 9
ÖPPET, RäTTVIST OcH DJäRVT
Kannen Kuva: mirjam TuisKu