8 ADVOK A AT TI / 4-2018 ajassa
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset kertovat, että asiakkaat
arvostavat asianajopalveluja. Vastaajista 93 prosenttia käyttäisi
samaa toimistoa uudestaan.
Asianajajaliiton fasilitoimaan asiakastyytyväisyystutkimukseen
osallistui 28 asianajotoimistoa, ja vastauksia saatiin yhteensä
1 043 asiakkaalta. Kysely toteutettiin huhti–toukokuun
aikana. Asianajajat ja asianajotoimistot saivat asiakkailtaan
hyvät pisteet kaikilla osa-alueilla.
– Tutkimuksen tulokset olivat niin loistavat, että piti vielä tarkistaa,
olemmeko laskeneet ne oikein, kertoo tutkimuspäällikkö Mikael Rautamo
tutkimuksen toteuttaneesta HR4 Promenadesta.
– Esimerkiksi nettosuositteluluku NPS (Net Promoter Score) oli tämän
tutkimuksen perusteella 64, kun luku asettuu muilla toimialoilla
yleensä noin 20:n ja 30:n välille. Voidaan siis sanoa, että asianajopalvelut
ovat erittäin arvostettuja.
Nettosuositteluluku lasketaan vähentämällä suosittelijoiden prosenttiosuudesta
arvostelijoiden prosenttiosuus.
– Peräti 93 prosenttia vastaajista ottaisi uudelleen yhteyttä samaan
asianajotoimistoon varmasti tai todennäköisesti, mikäli itse vielä tarvitsisivat
asianajopalveluita, kommentoi kyselyn laatineen työryhmän
jäsen, asianajaja Mari Lampenius.
Tutkimuksessa kysyttiin myös, onko juttu voitettu, sovittu vai hävitty.
– Ei tietenkään ole yllätys, että arvio on heikompi, jos juttu on hävitty,
mutta nyt saimme selville, miten paljon se vaikuttaa, hän kertoo.
Lampenius nostaa kyselystä esiin myös sen, että toimeksiannot tulevat
edelleen lähinnä suositusten tai aiemman asiakassuhteen perusteella, eikä
esimerkiksi nettisivuilla tai sosiaalisella medialla ole juuri merkitystä.
Yhteydenpitoon sähköiset kanavat sen sijaan riittävät.
Asianajajien sisäistä valvontaa pidettiin tärkeänä, mutta edelleen
puuttuu tietoa siitä, mitä se käytännössä tarkoittaa.
– Lisäksi hinnoittelun selkeyttä voisi aina parantaa, Lampenius sanoo.
TEKSTI KATARIINA KRABBE // KUVITUS ANNA-KAISA JORMANAINEN
”Peräti 93 prosenttia vastaajista ottaisi
uudelleen yhteyttä samaan asianajotoimistoon.”
PROSESSIAVUSTUSTA EDELLEEN
TARJOLLA
ASIANAJAJA VOI HAKEA päämiehensä puolesta Asianajaja-
liitolta taloudellista avustusta oikeudenhoidollisesti merkittävien
juttujen ajamiseen. Tukea voidaan myöntää oikeusjärjestelmän,
normiston tai viranomaistoiminnan virheisiin
liittyviin juttuihin, joista saaduilla ennakkoratkaisuilla on
laajempaa merkitystä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen
kannalta.
– Tähän mennessä hakemuksia on tullut muutamia ja
ne ovat pääasiassa liittyneet turvapaikanhakijoiden avustajapalkkioiden
alentamiseen. Liitto on näissä tapauksissa
maksanut oikeudenkäyntimaksun, kertoo Asianajajaliiton
pääsihteeri Minna Melender.
Avustusta voidaan myöntää rikos- ja riita-asioiden sekä
hallinnollisten asioiden ajamiseen kotimaisissa ja ulkomaisissa
oikeussuojaelimissä, tuomioistuimissa sekä erilaisissa
laillisuusvalvontaelimissä ja -viranomaisissa. Avustukset
kohdennetaan ensisijaisesti juttuihin, joihin ei ole saatavissa
julkista oikeusapua.
Juttukohtainen avustus on 500–5 000 euroa tai erityisestä
syystä enemmänkin.
– Avustuksissa ei ole hakuaikaa, joten niitä voi hakea
milloin vaan, kun tulee tarve ja kriteerit täyttyvät, Melender
kannustaa.
Lisätietoa: www.asianajajaliitto.fi/prosessiavustus
Tutkimus: Asianajopalvelut
ovat erittäin arvostettuja
ASIANAJAJALIITTOPÄIVÄ LUJITTAA
OIKEUSPOLIITTISTA TYÖTÄ
ASIANAJAJALIITTOPÄIVÄ on puolen päivän koulutustapahtuma,
joka on tarkoitettu liiton oikeuspoliittisessa työssä
mukana oleville asiantuntijoille ja valiokuntien jäsenille.
Tilaisuudessa keskustellaan Asianajajaliiton oikeuspoliittisesta
työstä ja sen tavoitteista. Asiantuntijoille annetaan
konkreettisia käytännön vinkkejä vaikuttamistyöhön.
Lisäksi päivän aikana kuullaan kiinnostavia ulkopuolisia
puhujia, joiden aiheena on muun muassa yhteiskunnallinen
vaikuttaminen.
– Asianajajaliitto haluaa nyt satsata erityisen vahvasti
omaan oikeuspoliittiseen työhönsä, perustelee liiton ensimmäinen
oikeuspoliittinen juristi Elina Castrén.
Asiantuntijat ovat hänen mukaansa merkittävässä roolissa
laatiessaan lausuntoja ja osallistuessaan kuulemistilaisuuksiin
sekä työryhmiin. Valiokunnat tekevät tärkeää
työtä ammattikunnan kehittämiseksi.
– Lisäksi valiokunnat toimivat hallituksen valmisteluvaliokuntina
ja ovat vahvasti ideoimassa sekä kehittämässä
omaa erityisalaansa, Castrén toteaa.
Asianajajaliittopäivän aikana on mahdollisuus keskustella
oikeuspolitiikasta ja vaikuttamisesta sekä tavata muita
asiantuntija- ja valiokuntatyöhön osallistuvia henkilöitä.
Syksyllä valittavat uudet ryhmät pääsevät samalla kokoontumaan
ja keskustelemaan tulevasta.
Asianajajaliittopäivä tiistaina 16.10.2018 klo 12–19 Helsingissä.
/prosessiavustus