8 ADVOK A AT TI / 4-2018 ajassa 
 Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset kertovat, että asiakkaat  
 arvostavat asianajopalveluja. Vastaajista 93 prosenttia käyttäisi  
 samaa toimistoa uudestaan. 
 Asianajajaliiton fasilitoimaan asiakastyytyväisyystutkimukseen  
 osallistui 28 asianajotoimistoa, ja vastauksia saatiin yhteensä  
 1 043 asiakkaalta. Kysely toteutettiin huhti–toukokuun  
 aikana. Asianajajat ja asianajotoimistot saivat asiakkailtaan  
 hyvät pisteet kaikilla osa-alueilla.  
 – Tutkimuksen tulokset olivat niin loistavat, että piti vielä tarkistaa,  
 olemmeko laskeneet ne oikein, kertoo tutkimuspäällikkö Mikael Rautamo  
 tutkimuksen toteuttaneesta HR4 Promenadesta.  
 – Esimerkiksi nettosuositteluluku NPS (Net Promoter Score) oli tämän  
 tutkimuksen perusteella 64, kun luku asettuu muilla toimialoilla  
 yleensä noin 20:n ja 30:n välille. Voidaan siis sanoa, että asianajopalvelut  
 ovat erittäin arvostettuja.  
 Nettosuositteluluku lasketaan vähentämällä suosittelijoiden prosenttiosuudesta  
 arvostelijoiden prosenttiosuus.  
 – Peräti 93 prosenttia vastaajista ottaisi uudelleen yhteyttä samaan  
 asianajotoimistoon varmasti tai todennäköisesti, mikäli itse vielä tarvitsisivat  
 asianajopalveluita, kommentoi kyselyn laatineen työryhmän  
 jäsen, asianajaja Mari Lampenius. 
 Tutkimuksessa kysyttiin myös, onko juttu voitettu, sovittu vai hävitty.  
 – Ei tietenkään ole yllätys, että arvio on heikompi, jos juttu on hävitty, 
  mutta nyt saimme selville, miten paljon se vaikuttaa, hän kertoo.  
 Lampenius nostaa kyselystä esiin myös sen, että toimeksiannot tulevat  
 edelleen lähinnä suositusten tai aiemman asiakassuhteen perusteella, eikä  
 esimerkiksi nettisivuilla tai sosiaalisella medialla ole juuri merkitystä.  
 Yhteydenpitoon sähköiset kanavat sen sijaan riittävät.  
 Asianajajien sisäistä valvontaa pidettiin tärkeänä, mutta edelleen  
 puuttuu tietoa siitä, mitä se käytännössä tarkoittaa.  
 – Lisäksi hinnoittelun selkeyttä voisi aina parantaa, Lampenius sanoo.   
 TEKSTI KATARIINA KRABBE // KUVITUS ANNA-KAISA JORMANAINEN 
   
 ”Peräti 93 prosenttia vastaajista ottaisi   
 uudelleen yhteyttä samaan asianajotoimistoon.” 
 PROSESSIAVUSTUSTA EDELLEEN  
 TARJOLLA 
 ASIANAJAJA VOI HAKEA päämiehensä puolesta Asianajaja-  
 liitolta taloudellista avustusta oikeudenhoidollisesti merkittävien  
 juttujen ajamiseen. Tukea voidaan myöntää oikeusjärjestelmän, 
  normiston tai viranomaistoiminnan virheisiin  
 liittyviin juttuihin, joista saaduilla ennakkoratkaisuilla on  
 laajempaa merkitystä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen  
 kannalta.  
 – Tähän mennessä hakemuksia on tullut muutamia ja  
 ne ovat pääasiassa liittyneet turvapaikanhakijoiden avustajapalkkioiden  
 alentamiseen. Liitto on näissä tapauksissa  
 maksanut oikeudenkäyntimaksun, kertoo Asianajajaliiton  
 pääsihteeri Minna Melender.  
 Avustusta voidaan myöntää rikos- ja riita-asioiden sekä  
 hallinnollisten asioiden ajamiseen kotimaisissa ja ulkomaisissa  
 oikeussuojaelimissä, tuomioistuimissa sekä erilaisissa  
 laillisuusvalvontaelimissä ja -viranomaisissa. Avustukset  
 kohdennetaan ensisijaisesti juttuihin, joihin ei ole saatavissa  
 julkista oikeusapua.  
 Juttukohtainen avustus on 500–5 000 euroa tai erityisestä  
 syystä enemmänkin.  
 – Avustuksissa ei ole hakuaikaa, joten niitä voi hakea  
 milloin vaan, kun tulee tarve ja kriteerit täyttyvät, Melender  
 kannustaa.  
 Lisätietoa: www.asianajajaliitto.fi/prosessiavustus  
 Tutkimus: Asianajopalvelut  
 ovat erittäin arvostettuja 
 ASIANAJAJALIITTOPÄIVÄ LUJITTAA  
 OIKEUSPOLIITTISTA TYÖTÄ  
 ASIANAJAJALIITTOPÄIVÄ on puolen päivän koulutustapahtuma, 
  joka on tarkoitettu liiton oikeuspoliittisessa työssä  
 mukana oleville asiantuntijoille ja valiokuntien jäsenille. 
 Tilaisuudessa keskustellaan Asianajajaliiton oikeuspoliittisesta  
 työstä ja sen tavoitteista. Asiantuntijoille annetaan  
 konkreettisia käytännön vinkkejä vaikuttamistyöhön.  
 Lisäksi päivän aikana kuullaan kiinnostavia ulkopuolisia  
 puhujia, joiden aiheena on muun muassa yhteiskunnallinen  
 vaikuttaminen.  
 – Asianajajaliitto haluaa nyt satsata erityisen vahvasti  
 omaan oikeuspoliittiseen työhönsä, perustelee liiton ensimmäinen  
 oikeuspoliittinen juristi Elina Castrén. 
 Asiantuntijat ovat hänen mukaansa merkittävässä roolissa  
 laatiessaan lausuntoja ja osallistuessaan kuulemistilaisuuksiin  
 sekä työryhmiin. Valiokunnat tekevät tärkeää  
 työtä ammattikunnan kehittämiseksi.  
 – Lisäksi valiokunnat toimivat hallituksen valmisteluvaliokuntina  
 ja ovat vahvasti ideoimassa sekä kehittämässä  
 omaa erityisalaansa, Castrén toteaa. 
 Asianajajaliittopäivän aikana on mahdollisuus keskustella  
 oikeuspolitiikasta ja vaikuttamisesta sekä tavata muita  
 asiantuntija- ja valiokuntatyöhön osallistuvia henkilöitä.  
 Syksyllä valittavat uudet ryhmät pääsevät samalla kokoontumaan  
 ja keskustelemaan tulevasta.  
 Asianajajaliittopäivä tiistaina 16.10.2018 klo 12–19 Helsingissä.  
 
				
/prosessiavustus