
 
        
         
		ajassa 
 ADVOK A AT T I / 4-2 018 13 
 PALSTALLA KERROTAAN LIITON OIKEUSPOLIITTISESTA T YÖSTÄ //  
 TEKSTI ELINA CASTRÉN   L AU S UNN O I S TA  
 ASIANAJAJALIITON  
 LAUSUNTOJA 
 ASIANAJOSALAISUUTTA   
 EI SAA VAARANTAA 
 Kesän aikana ja kesälomien  
 kynnyksellä Asianajajaliitolle  
 tuli yli 20 lausuntopyyntöä.  
 Näiden joukossa lausuntokierroksella  
 oli hallituksen  
 esitysluonnos, joka liittyy Euroopan parlamentin  
 ja neuvoston direktiivin (EU)  
 2018/843 (ns. viides rahanpesudirektiivi)  
 kansalliseen täytäntöönpanoon. Lausuntojen  
 määräaika oli elokuun alussa. Varsinaisen  
 hallituksen esityksen on määrä  
 valmistua vielä elokuun aikana.  
 Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen  
 estäminen ovat tärkeitä yhteiskunnallisia  
 tavoitteita. Viidennessä rahanpesudirektiivissä  
 jäsenvaltioille asetetaan velvollisuus  
 ottaa käyttöön keskitettyjä automatisoituja  
 mekanismeja, kuten keskitettyjä rekistereitä  
 tai sähköisiä tietojenhakujärjestelmiä. 
  Asianajajaliitto katsoo, että esitysluonnoksessa  
 on kuitenkin huomattavia  
 ongelmakohtia, eikä sitä voida hyväksyä  
 ehdotetussa muodossa.  
 Tarkoituksena on luoda tekninen yhteys  
 laajalle joukolle viranomaisia, joiden tiedonsaantioikeudet  
 poikkeavat toisistaan.  
 Esityksestä ei käynyt ilmi, miten tekninen  
 yhteys käytännössä luodaan siten, ettei sen  
 kautta voi päästä tietoihin, joihin kyseisellä  
 viranomaisella ei ole tietojensaantioikeutta.  
 Asianajajaliitto käsitteli lausunnossaan niitä  
 erityislakeja, joissa asianajajan erityisasema  
 on salassapitovelvollisuuden ja todistamiskiellon  
 osalta otettu huomioon. 
 Asianajajaliitto ei voi hyväksyä hallituksen  
 esityksen luonnoksessa tarkoitettuja  
 sähköisiä tiedonhakujärjestelmiä siltä osin  
 kuin ne koskevat asianajajan asiakasvaratilejä. 
  Asianajajan asiakasvaratilien tietojen  
 saattaminen viranomaisten saataville sähköisten  
 tietojenhakujärjestelmien kautta  
 tarkoittaa käytännössä asianajajan laissa  
 säädetyn salassapitovelvollisuuden sekä  
 todistamiskiellon murtamista.  
 LIITTO PITÄÄ VÄLTTÄMÄTTÖMÄNÄ, että hallituksen  
 esityksessä tulee selkeästi esille  
 asianajajien erityisasema ja salassapitovelvollisuus. 
  Asianajajille on laissa säädetty  
 velvollisuus asianajosalaisuuksien  
 säilyttämiseen.  
 – Asianajajan salassapitovelvollisuus  
 turvaa päämiehen mahdollisuuksia puolustautua  
 oikeudenkäynnissä ja luo samalla  
 muutoinkin edellytyksiä oikeudenmukaisen  
 oikeudenkäynnin toteutumiselle. Se on  
 keskeinen oikeusvaltion tunnusmerkki,  
 jota ei saa rapauttaa, toteaa Asianajajaliiton  
 puheenjohtaja Jarkko Ruohola. 
 Hallituksen esitysluonnoksessa on vielä  
 monenlaista pohdittavaa jatkovalmisteluun  
 sekä perusoikeuksien että käytännön  
 toteuttamisen kannalta. Vastaavanlaisia  
 huolia on noussut myös vero-oikeuden  
 asiantuntijaryhmässä ns. verovälittäjädirektiivin  
 osalta. Liitto on tiiviisti yhteydessä  
 lainvalmistelijoihin sen varmistamiseksi,  
 että asianajosalaisuuden merkitys ymmärretään  
 ja huomioidaan mahdollisimman  
 kattavasti. Asianajajaliitto on muutenkin  
 päättänyt terävöittää lausuntotoimintaansa  
 siten, että perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen  
 sekä asianajajakunnan erityisasema  
 otetaan entistä paremmin huomioon  
 kaikissa lausunnoissa.  
 16.8. 
 Jehovan todistajien asevelvollisuudesta  
 vapauttamista koskevan lainsäädännön  
 arviointi 
 15.8. 
 Lapsidirektiivin täytäntöönpano 
 14.8. 
 HE-luonnos vesiliikennelaiksi 
 14.8. 
 Oikeusapudirektiivin kansallinen   
 täytäntöönpano 
 13.8. 
 Kansalaisuuslain muuttaminen 
 10.8. 
 Kuluttajaluottoihin liittyvän lainsäädännön  
 uudistaminen 
 10.8. 
 Yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanosta  
 annetun lain muuttaminen 
 8.8. 
 HE-luonnos laiksi pankki- ja maksutilien  
 valvontajärjestelmästä ja eräiksi siihen  
 liittyviksi laeiksi 
 15.6. 
 Unionipetosdirektiivin täytäntöönpano 
 15.6. 
 HE laiksi henkilötietojen käsittelystä   
 maahanmuuttohallinnossa 
 15.6. 
 Tuomioistuinviraston perustaminen 
 Valtiovarainministeriössä valmistellaan hallituksen esitystä pankki- ja maksutilien  
 valvontajärjestelmästä. Ministeriölle antamassaan kriittisessä lausunnossa  
 Asianajajaliitto pitää välttämättömänä, että asianajajien erityisasema ja  
 salassapitovelvollisuus huomioidaan jatkovalmistelussa.       
 Lainsäädäntökatsaus Momentti  
  ilmestyy verkkolehtenä kahdeksan kertaa vuodessa.  
 Lue uusin 22.8.2018 ilmestynyt momentti 5/2018: asianajajaliitto.fi/momentti