
 
        
         
		18 ADVOK A AT TI / 4-2018 henkilö kuvassa 
 ”MEIDÄN PITÄÄ TUNNISTAA TILANTEET, JOISSA KAIKKI   
 EIVÄT KÄYTÄKÄÄN DIGITAALISIA PALVELUITA, JA 
  VARMISTAA, ETTÄ HEILLÄ ON SIITÄ  
 HUOLIMATTA PÄÄSY PALVELUIHIN.” 
 – Prosenttiosuuksiin pohjautuva säästäminen pysyvästi  
 on mahdotonta ilman, että se alkaa vaikuttaa perustehtäviin  
 ja sitä kautta myös kansalaisten oikeusturvan toteutumiseen. 
 SEURAAVALLA VAALIKAUDELLA nousee esiin digitalisaation  
 kääntöpuoli oikeusturvan näkökulmasta, Timonen  
 uskoo: miten turvataan niiden ihmisten palvelut, jotka  
 eivät syystä tai toisesta käytä – eivät pysty, eivät halua, tai  
 molempia – digitaalisia palveluita.  
 – Pitkään on keskitytty luomaan digitaalisia palveluita ja  
 varmistamaan niiden saatavuus mahdollisimman monelle.  
 Nyt meidän pitää opetella tunnistamaan tilanteet, joissa  
 kaikki eivät käytäkään digitaalisia palveluita, ja varmistaamaan, 
  että heillä on siitä huolimatta pääsy palveluihin,  
 Timonen sanoo.  
 Hän pitää tärkeänä, että ihmiset pidetään mukana yhteiskunnassa. 
  Se ei tapahdu niin, että kansalainen joko  
 digitalisoituu tai sitten putoaa kelkasta. 
 – Ei se voi mennä sillä tavalla, koska se ei ole kaikille  
 haluamiskysymys, vaan puhtaasti pystymis- ja saavutettavuuskysymys. 
   
 Timonen muistuttaa, että on ihmisiä, joilla ei kerta kaikkiaan  
 ole edellytyksiä digitaalisten palveluiden käyttöön.  
 Jotkut menettävät kertaalleen omaamansa edellytykset  
 vaikkapa terveydellisistä syistä tai ikääntymisen myötä.  
 – Digitaaliset palvelut edellyttävät tietyn hintaisia laitteita, 
  jotka eivät aina ole kaikkien ulottuvilla. Nämä ovat  
 kansalaisyhteiskunnan toimivuuden kannalta asioita, joihin  
 meidän on löydettävä ratkaisuja. 
 KANSLIAPÄÄLLIKKÖ ON OIKEUSMINISTERIÖN korkein virkamies. 
  Valtion ylin virkamiesjohto koostuu ministeriöiden  
 kansliapäälliköistä ja osastopäälliköistä. Kansliapäälliköitä  
 on tusinan verran, osastopäälliköitä 70–80. Iso osa  
 valtioneuvoston toiminnasta lepää tämän joukon harteilla. 
 Timonen naurahtaa kysymykselle tehtävän merkittävyydestä. 
   
 – Ammattien arvostustaulukoissa kansliapäällikkö ei  
 komeile ihan kärkipäässä, mutta onhan tämä merkittävä  
 vaikuttamistehtävä. Virkamiesten tehtävä on varmistaa,  
 että ministeriöiden poliittinen johtaminen toimii; että  
 organisaatiot oikeasti tekevät sen, mitä poliittinen johto  
 meiltä edellyttää, ja tekevät sen hyvin.  
 – Uskon, että jokainen julkisen hallinnon esimies motivoituu  
 asioiden eteenpäin viemisestä, mahdollisuudesta  
 saada vaikuttaa yhteiskunnan toimintaan ja kehittymiseen.  
 Timonen on tehnyt työurastaan karkeasti arvioiden  
 puolet yliopistomaailmassa ja puolet valtionhallinnossa  
 ja pitää yhdistelmää hyvänä.  
 – Yliopistosta tulee sellaista perspektiiviä ja kykyä asettaa  
 asioita mittasuhteisiin, jota ei välttämättä virkamiehenä  
 saisi, mutta kyky hyödyntää osaamista tulee siitä toisesta  
 puoliskosta eli 17 vuoden kokemuksesta virkamiehenä.  
 Perusluonteeltaan Timonen sanoo olevansa muutosorientoitunut. 
   
 – Muutos on minulle mahdollisuus, eikä uhka tai itsetarkoitus. 
  Minun täytyy ensin oppia ymmärtämään, mitä  
 täällä tehdään, ja sitten oppia ymmärtämään, mitkä asiat  
 täällä tehdään oikein hyvin ja missä olisi mahdollisesti parannettavaa. 
  Ja sitten pitäisi pystyä parantamaan niitä heikoimpia  
 ilman, että menetetään niitä vahvimpia samalla.  
 SITÄ MUKAA KUN YHTEISKUNNAN muutosvauhti kiihtyy,  
 kasvaa lainvalmistelun resurssien merkitys.  
 – Tällä hallituskaudellakin on toistuvasti nähty, ettei virkamieskunta  
 oikein pysty vastaamaan poliittisiin odotuksiin  
 siitä, missä aikataulussa jotakin lainsäädäntöä muutetaan.  
 Me emme pysty siihen kovin paljon vaikuttamaan, mutta  
 resursointiratkaisuilla on merkitystä.  
 – Toinen haaste on turvata kansalaisyhteiskunnan toiminta  
 myös monikulttuurisena, eikä perinteisenä homogeenisenä, 
  mutta alueellisesti nimenomaan kielellisesti  
 osin jakautuneena kaksikielisenä maana, Timonen pohtii. 
 Lainsäädännön valmistelua ja sen laatua hän parantaisi  
 suunnitelmallisuudella, resursoinnilla, organisoinnilla ja  
 arvioinnilla. 
 – Ennen kuin lainvalmisteluhankkeita käynnistetään, selvitetään  
 riittävällä tavalla, mistä on kysymys ja mitä voidaan  
 lainsäädännöllä tehdä. Varmistetaan, että eri ministeriöissä  
 on riittävä ja ammattimainen valmistelijakunta tekemässä  
 sitä työtä. Perusohjeistus varmistaa sen, että lainvalmistelu  
 itsessään on organisoitua ja riittävän yhdenmukaista eri  
 puolilla. Uusi elementti on lainsäädännön arviointineuvosto, 
  jonka kautta on saatu ulkoista palautetta siitä, miten  
 on onnistuttu ja mitä esityksissä pitäisi parantaa ja korjata. 
 ASIANAJAJALAITOSTA TIMONEN SANOO tottuneensa pitämään  
 olennaisena osana oikeuden ja oikeusturvan toteutumista  
 ja asianajajien roolia keskeisenä sekä tuomioistuimissa  
 että usein niiden ulkopuolellakin.  
 – Sellainen perinteinen asianajo ja nykyinen liikejuridiikka  
 ovat jo vähän eri asioita. Liikejuristi on usein enemmän  
 konsultti kuin asianajaja totutussa merkityksessä. Molemmat  
 ovat tärkeitä rooleja.  
 – Minusta on erittäin tärkeää, että asianajajilla on riittävä  
 sisäinen kontrolli ja valmiudet puuttua epäkohtiin silloin,  
 kun niitä ilmenee. Se on ulkoisen luotettavuuden tae, joka  
 on paitsi arvokas, niin myös välttämätön asianajajien perustehtävän  
 hoitamisen kannalta, Timonen sanoo.