
 
        
         
		ADVOK A AT T I / 4-2 018 tulokulma 29 
 KOLUMNISTI ELINA GRUNDSTRÖM ON JULKISEN SANAN NEUVOSTON PUHEENJOHTAJA.  @ELINAGRUNDSTROM 
 Elämän ja kuoleman kysymyksiä  
 Ammattieettisiä ohjeita pidetään herkästi toisarvoisena  
 näpertelynä. Niissä voi kuitenkin olla  
 kyse elämästä ja kuolemasta, kuten lääkärin  
 eettisissä ohjeissa, joiden mukaan lääkärin pitää  
 kunnioittaa ihmisyyttä, eikä hän saa osallistua  
 kidutukseen tai kuolemanrangaistuksen täytäntöönpanoon. 
 Ammattieettisiä ohjeita ei sovelleta vain dramaattisissa  
 ääritilanteissa. Niitä tarvitaan, koska monissa ammateissa  
 joudutaan päivittäin ratkaisemaan eettisiä kysymyksiä,  
 joista laki ei sano mitään. Lääkäreillä, papeilla, asianajajilla  
 ja journalisteilla on pitkään ollut omansa. Uudempia ovat  
 kätilöiden, sosiaalialan, psykologien ja viestintäväen ohjeet.  
 VALTIOSÄÄNTÖOIKEUDEN DOSENTTI Liisa Nieminen on kirjoittanut  
 ammattieettisistä ohjeista uuteen Viestintäoikeuden  
 vuosikirjaan. Hän korostaa artikkelissaan, että ohjeistot  
 eivät aina anna valmiita vastauksia. Monet ovat sisäisestikin  
 ristiriitaisia.  
 Esimerkiksi kätilöiden eettisissä ohjeissa todetaan, että  
 ”kätilöllä on oikeus kieltäytyä osallistumasta toimintaan,  
 joka on ristiriidassa hänen oman vakaumuksensa kanssa,  
 kuitenkin niin, että asiakkaan hoitoa ei laiminlyödä”. Ei ole  
 helppoa tulkita, miten esimerkiksi katolisen kätilön tulisi  
 toimia, jos häntä tarvitaan varmistamaan abortin turvallisuus.  
 JOURNALISTIN OHJEITA tulkitsevan Julkisen sanan neuvoston  
 päätösten vuoksi ei kukaan kuole, mutta eettinen arviointi  
 on journalismissa vaikeaa samasta syystä kuin lääketieteessä. 
  Ammattietiikkaa joudutaan tyypillisesti punnitsemaan  
 tilanteessa, jossa kaksi tärkeää periaatetta on ristiriidassa  
 toistensa kanssa. Lääketieteessä vastakkain voivat olla potilaan  
 itsemääräämisoikeus ja elämän kunnioittaminen.  
 Journalismissa arvioidaan esimerkiksi yleisön tiedonsaantioikeutta  
 suhteessa jutun kohteen yksityisyyden suojaan. 
 Juuri tätä on eettisten ohjeiden tulkitseminen. Tosin tuomioistuimetkin  
 joutuvat usein punnitsemaan perusoikeuksia  
 suhteessa toisiinsa. Kehittyneessä yhteiskunnassa arvojen  
 ristiriitaisuus hyväksytään ja niitä osataan sovittaa yhteen.  
 SUOMESSA ON viime aikoina kannettu huolta siitä, että  
 ammattieettiset ohjeet voivat jossain teoreettisessa tapauksessa  
 olla ristiriidassa lainsäädännön kanssa. Kysymys ei  
 mielestäni ole polttava, koska mahdollinen lain rikkominen  
 ratkaistaan joka tapauksessa tuomioistuimessa eikä  
 itsesääntelyelimessä.  
 Sen sijaan minua huolettaa kehitys, jossa suomalaisen  
 yhteiskunnan kyky eettisten ristiriitojen hyväksymiseen  
 ja sovitteluun on heikentynyt. Näin voi päätellä siitä,  
 miten ahkerasti lakiin nykyään vedotaan. Julkisuudessa ja  
 sosiaalisen median keskusteluissa nousee tämän tästä esiin  
 alkeellinen argumentti, jonka mukaan mitään toimintaa ei  
 saisi millään tavalla moittia tai arvostella, jos se ei ole selkeästi  
 lainvastaista.  
 Todellisuudessa lainsäädäntö ei riitä alkuunkaan ohjaamaan  
 ihmisten arkea. Eettisiä periaatteita ja ihan vain hyviä  
 käytöstapoja tarvitaan paljon useammin. Pelkkään lainkuuliaisuuteen  
 perustuva maailma olisi ankea, epäystävällinen  
 ja toimimaton paikka.  
 KOVAÄÄNISELLE NETTIVIHAKUOROLLE tällainen ajattelu ei  
 kelpaa. Nykypäivän kärjistyneessä keskusteluilmapiirissä  
 oikea ja väärä halutaan nähdä ehdottomina sääntöinä. Elämän  
 ristiriitaisuutta ei siedetä, ja monisyinen todellisuus  
 halutaan yksinkertaistaa lakien noudattamiseksi.  
 Ammattietiikan vähättely on yhteydessä asiantuntijatiedon  
 torjumiseen. Ammattietiikka on ollut keskeinen  
 osa esimerkiksi lääkärien, yliopistotutkijoiden ja toimittajien  
 asiantuntemusta. Nykyään koko asiantuntemuksen  
 merkitys kyseenalaistetaan. Politiikantutkija Tom Nichols  
 kuvaa tätä kehityskulkua kirjassaan Asiantuntemuksen kuolema. 
  Hänen mukaansa nettimaailman mukanaan tuoma  
 tiedonsaannin helppous on luonut narsismia, jossa kaikki  
 kuvittelevat ymmärtävänsä esimerkiksi lääketieteestä yhtä  
 paljon kuin lääkärit.  
 Sekin voi muuten olla elämän ja kuoleman kysymys.  
 Nichols kertoo kirjassaan, miten Etelä-Afrikan presidentti  
 uskoi netistä löytämäänsä ”tietoa”, jonka mukaan AIDS  
 ei johdu viruksesta vaan ruokavaliosta. Hän kieltäytyi vastaanottamasta  
 maalle tarjottuja HIV-lääkkeitä.  
 Tutkijoiden arvion mukaan noin 300 000 eteläafrikkalaista  
 menehtyi.    
 ”Lainsäädäntö ei  
 riitä ohjaamaan  
 ihmisten arkea.”