
 
        
         
		ADVOK A AT T I / 4-2 018 17 henkilö kuvassa 
 Ratkaisija 
 Kesällä oikeusministeriön kansliapäällikkönä aloittanut   
 Pekka Timonen on kompromissien konkari, joka valmistautuu  
 tekemään kipeitäkin ratkaisuja. 
 O  
 TEKSTI JA KUVAT ANTTI KIRVES 
 ikeusministeriön kansliapäällikkö Pekka  
 Timonen aloitti toimessaan kesäkuun  
 alussa, mutta tätä kirjoitettaessa hänelle  
 ei kovin monta työpäivää ole uudessa  
 pestissä ehtinyt kertyä. Kun nimitys tuli,  
 hän oli lomamatkalla, joka oli sovittu  
 ennen kuin kansliapäällikön tehtävä tuli  
 haettavaksikaan.  
 Oli hän toki perehtynyt oikeusministeriön hallinnonalaan jo  
 hakiessaan kansliapäällikön paikkaa edellisellä kerralla, ja hänellä  
 on toistakymmentä vuotta kokemusta osastopäällikkönä  
 kahdessa eri ministeriössä.  
 Lainvalmistelun johtaminenkin on Timoselle tuttua aiemmasta  
 toimestaan työ- ja elinkeinoministeriössä, ja oikeusministeriön  
 toimialaa hän tuntee yleisemmin myös yliopistotaustansa  
 – hän on oikeustieteen tohtori – ja luottamustoimiensa takia.  
 Silti hallinnonala oli hänelle uusi, eikä hän ihan tällaista työtä  
 ollut ennen tehnyt.  
 Timonen myöntää, että oppimista on.  
 – Tulen toiselta hallinnonalalta, ja oppimiskuorma on korkeimmillaan  
 ja käyrä jyrkimmillään tässä alussa, Timonen sanoo  
 työhuoneessaan Eteläesplanadilla.  
 Kansliapäällikön tärkein tehtävä on toimia ministerin apuna  
 ja tukena, mutta töihin kuuluu paljon muutakin: 260 hengen  
 viraston johtaminen, 9 000 henkeä työllistävän hallinnonalan  
 ohjaus ja edunvalvonta sekä valtioneuvostoyhteistyö eri ministeriöiden  
 välillä. 
 Ison kokonaisuuden jäsentäminen on melkoinen haaste.  
 – Oikeusministeriö joutuu esimerkiksi talousarviovalmistelussa  
 tekemään välillä kipeitäkin valintoja miettiessään, mitä asioita  
 hallinnonalalta voidaan viedä kulloinkin eteenpäin. Kaikkeahan  
 ei voi tehdä, kun joudutaan priorisoimaan.  
 Oikeusministeriöllä on myös isoja kansalaisyhteiskunnan toimivuuteen  
 liittyviä vastuita. Erilaisia odotuksia ja ristipaineita  
 riittää. Jännitteitä ja niiden syitä pitää osata arvioida ja samalla  
 miettiä, löytyykö keinoja sovittaa yhteen päältä katsoen ristiriitaisia  
 odotuksia.  
 – Joskus kahdella toimijalla konkreettinen odotus on ihan  
 erilainen, vaikka tarve taustalla on samanlainen. Hyvään virkamiestyöhön  
 kuuluu silloin miettiä molempia tyydyttävää ratkaisua. 
  Hyvä kompromissihan on ratkaisu, joka ei ole kenenkään  
 mielestä oikein hyvä, mutta kuitenkin parempi kuin ei ratkaisua.  
 Kompromissien etsiminen on Timoselle luonteenomaista. 
 – Olen ratkaisuhakuinen. Yleensä teen etukäteen itselleni  
 hyvin selväksi sen, missä asioissa on joustettava, missä on oltava  
 valmius joustaa ja mikä on ylipäänsä mahdollista. Tällaisessa  
 tehtävässä pitää myös välillä tietää, mikä on poliittisesti mahdollista  
 ja mikä ei.  
 – Tällä hetkellä meillä on hyvin selkeä hallitusohjelma ja aika  
 selvät pelisäännöt sille vajaalle vuodelle, mitä hallituskautta on  
 jäljellä.  
 VARSIN YLEINEN KÄSITYS Timosen mukaan on, että Suomi on hyvin  
 toimiva oikeusvaltio, mutta se ei tarkoita, etteikö järjestelmässä olisi  
 täydennettävää ja korjattavaa. Hän ei halua tulokkaana yksilöidä  
 parannusta vaativia kohteita, mutta korostaa oikeusministeriön  
 hallinnonalan erityistä luonnetta valtionhallinnon säästöpaineissa. 
 – Meidän alamme menot ovat pääasiassa ihmismenoja. Meillä  
 on erittäin vähän muuta rahankäyttöä kuin se, joka menee  
 ihmisiin ja niihin tiloihin, joissa työt tehdään. Säästäminen  
 henkilöstömenoista on ihan eri juttu kuin säästäminen muista  
 määrärahoista, sillä se vie aina edellytyksiä toteuttaa niitä tehtäviä, 
  Timonen sanoo.  
 Hän puhuu yövartijavaltion perustehtävistä, joista oikeusministeriölle  
 kuuluvat tuomioistuinlaitos ja Rikosseuraamuslaitos sekä  
 sisäministeriölle poliisi ja puolustushallinnolle Puolustusvoimat.  
 – Näitä hallinnonaloja pitäisi tarkastella eri tavalla kuin muita. 
  Ei voi sanoa, että yksi asia yhteiskunnassa olisi tärkeämpi  
 kuin jokin toinen, mutta sen voi sanoa, että säästöt hallinnon  
 alalta, jonka kulut ovat henkilöstökuluja, ovat suoraan pois sen  
 perustehtävistä.  
 Säästövaatimuksiin on vielä pystytty Timosen mielestä vastaamaan, 
  mutta kustannusrakenteesta johtuen raja tulee jossain  
 vaiheessa vastaan.