ESLT_20150814_13

Virita_Vapaalle_2015

Viritä vapaalle 13 Smurffi lanaa Lahtea siniseksi Mobiilipeli: Et ehkä tiennyt, että kotikaupunkisi herruudesta käydään tiukkaa virtuaalikamppailua. Lahti Teksti: Kaisa Hako Kuva: Sami Kuusivirta Taustakuva: Ingress Sami Louko tilasi kyllä kahvin, mutta se on jo ajat sitten kylmennyt kupissa sillä välin, kun Louko selittää Ingress-mobiilipelin hienouksia. – Tämä on käsittämättömän addiktoiva peli, hän sanoo. Louko avaa älypuhelimensa ja näyttää idean. Mariankatu, jonka varrella olemme, näkyy puhelimen näytöllä himmeänä viivana. Kahvilan ikkunasta näkyy Hakkapeliittain kotiinpaluu -patsas, jossa paljain silmin ei näy mitään ihmeellistä, mutta kartassa on patsaan kohdalla vihreä valokehä. Hakkapeliittapatsas on yksi pelin lukemattomista fyysiseen maailmaan liitetyistä portaaleista, joiden hallinnasta pelissä käydään kamppailua. – Se näkyy olevan Valaistuneiden hallussa. Portaali on vitostasoa, sen on voinut tehdä yksi sammakko yksinkin. Kasitason portaalin tekoon tarvittaisiin kahdeksan pelaajaa, Louko sanoo. Valaistuneet, englanniksi Enlightened, ovat toinen Ingressin joukkueista. Tuttavallisemmin heistä puhutaan "vihreinä" tai "sammakoina". Siksi kartalla näkyvän portaalin väri on vihreä. Louko kuuluu Resistance- eli Vastarinta-joukkueeseen, pelislangilla "siniset" eli "smurffit". – Tuo on sammakoiden portti, mutta ei oo kauan. Ammun sen kohta alas, Louko ilmoittaa. Muilla kahvilan asiakkailla ei tietenkään ole aavistustakaan, että Mariankadulla on meneillään virtuaalinen sodankäynti. Pelin kartalle merkityt portaalit liittyvät aina rakennettuun kulttuuriympäristöön. Pelkästään Lahdessa portaaleja on noin 450. Maailmalla niitä on valtava määrä, sillä sammakoiden ja smurffien kamppailu on sekä alueellinen että globaali. – Maailmanlaajuisesti ollaan snadisti johdossa, mutta huomenna tilanne voi olla jo toinen. Lahdessa smurffit ovat Peli Ingress pistää liikkeelle ■■Mitä: Lisättyä todellisuutta edustava mobiilipeli. ■■Pelikieli: Englanti. ■■Missä: Pelikenttänä on koko maailma. ■■Kenelle: Peli sopii kaikenikäisille. Virallinen alaikäraja on 13. ■■Idea: Kaksi joukkuetta kisaa maailmanlaajuisesti portaalien herruudesta. Portaalit liittyvät puistojen, rakennusten ja muistomerkkien kaltaisiin julkisiin kohteisiin, ja pelaajien on mentävä älylaitteineen niiden lähelle. altavastaajia, mutta olen kova hämmentämään täällä, Louko myhäilee. Tämä smurffi, agenttinimeltään sjlx1x, on edennyt ylimmälle tasolle ja voi halutessaan lanata Lahtea siniseksi varsin tehokkaasti. Ingress perustuu paikkatietoon. Voidakseen tuhota vastustajan portaaleja ja vallata sekä linkittää niitä hallinta-alueiksi pelaajan on mentävä fyysisesti niiden lähelle ja operoitava älylaitteellaan. Loukon mukaan Ingressissä yhdistyvät useiden pelien piirteet: – Se on kuin geokätköilyä, mutta viety paljon pidemmälle. Kahden puolueen välinen kilpailu muistuttaa lipunryöstöä. Risk-tietokonepelin tapaan tässä pelataan maailman herruudesta, hän luonnehtii. Louko muistelee, kuinka kuuli pelistä työkavereiden kautta ja naureskeli aluksi näiden touhuille. – Sitten vaihdoin uuteen Android puhelimeen. Ajattelin, että katsotaan nyt mistä tässä oikein on kyse, hän muistelee. Se oli reilu vuosi sitten. Nyt Loukon agenttiprofiilissa näkyy, että hän on käynyt läpi pari tuhatta eri portaalia ja kävellyt tai pyöräillyt niiden perässä yli kaksituhatta kilometriä. – Kerran pyöräilin putkeen yli 80 kilometriä. Tein yksin seitsenkerroksisen kontrollikentän Lahden yli, hän muistelee. Pelaajille karttuu kilometrejä, sillä pelin idea on nimenomaan jalkaisin liikkuminen. Jos portaalien perässä kaahaa autolla, laskuri lakkaa laskemasta. – Pelin liikuntapuoli on makee juttu. Maailmalla on tarinoita, kuinka pelaajat ovat pudottaneet painoa jopa kymmeniä kiloja tätä pelatessaan, Louko sanoo. – Minullekin liikunta on tässä tärkeä elementti. Ingressin 16 eri tasolta toiselle noustaan toimintapisteillä ja mitaleilla, joita on mahdollista kartuttaa lukuisin eri tavoin ja ansaita kunnioitusta pelaajayhteisössä. Maailmanlaajuista pelitilannetta ei kuitenkaan ratkaista henkilökohtaisilla pisteillä, vaan sillä, kummalla joukkueella on eniten hallinta-alueita. – Erittäin hieno laskentalogiikka perustuu hallinta-alueen väestöntiheyteen. Suomi on tosin siitä hankala maa, että väestöntiheys on pieni. On tehtävä valtavankokoisia kenttiä ja paljon kerroksia, Louko sanoo. On mahdollista pelata "yksinäisenä sutena", mutta ylimmillä tasoilla mielekäs eteneminen edellyttää joukkuepeliä, joka sisältää suunnittelua ja taktikointia. – Yhteisissä iskuissa on lähes sotilaallinen kuri ja sekunnintarkat aikataulut apuvälinesovelluksineen, sanoo Louko. Ingress on hänen mukaansa monella tapaa sosiaalinen: se voi olla sekä fyysistä kanssapelaamista että kommunikointia oman joukkueen keskustelufoorumilla. Pelissä on myös sisäänrakennettu kommunikontijärjestelmä COMM. – Se näyttää maailmanlaajuisen tilanteen ja toimii vähän kuin chat, mutta se on turvaton paikka luoda strategioita, sanoo Louko. Hän valmistautuu hakkapeliittaportaalin tuhoamiseen ja esittelee huomattavaa asevalikoimaansa. – Ammun sitä kasitason bursterilla. Pannaan pari pommia vielä. Siinä meni suojat rikki, hän sanoo tyytyväisenä. Puhelimen näytöllä vihreä kehä aaltoilee ja sammahtaa. Kahvi kupissa on yhä juomatta. "Tämä on käsittämättömän addiktoiva peli. Sami Louko ■■Tekijä: Niantic Labs -pelistudio, joka on Googlen omistama. ■■Julkaisija: Google. ■■Välineet: Pelaaja tarvitsee vain puhelimen tai tabletin. Ilmainen peli on ladattavissa Android ja iOS-laitteille. Lisäakku on tarpeen, sillä peli vie paljon virtaa. ■■Pelaajat: Lahdessa parikymmentä, Suomessa arviolta 2 000, maailmalla miljoonia. ■■Peliohjeet: ingressresistance.fi Harrastusliite | syksy 2015 Ingress perustuu karttatietoon. Pelaajat saavat ehdottaa ylläpidolle uusia portaaleja.


Virita_Vapaalle_2015
To see the actual publication please follow the link above