
ELÄVÄ KAUPUNKI
Kaupunkipyörät ovat pian täällä
TAMPEREEN kaupunkipyörät otetaan
käyttöön tänä kesänä. Tampereen kaupunki
on tehnyt neljän vuoden sopimuksen
kaupunkipyöristä CityBike Vantaan kanssa.
Sopimukseen kuuluu myös kolme optiovuotta.
Tampereelle tulee aluksi 700 kaupunkipyörää
ja 70 kaupunkipyöräasemaa.
Asemat sijoittuvat keskeisille paikoille palvelujen,
opiskelijoiden ja joukkoliikennereittien
varrelle. Asemista kahdeksan on
virtuaalisia, GPS-paikannukseen perustuvia
ja infotauluilla merkittyjä asemia, loput
pinta-asennettavia. Asennustöistä vastaa
Tampereen kaupunki.
Kaupunkipyöräasemia rakennettaessa
hyödynnetään nykyisiä rakenteita. Asemaverkko
myös elää: virtuaalisia asemia
voi tarvittaessa siirtää paikasta toiseen.
Kaupunkipyöräjärjestelmän operoinnista
vastaa Tampereen kaupungin omistama
yhteiskunnallinen yritys Tampereen Sarka
Oy. Sarka tasaa pyöriä täysiltä asemilta
tyhjille sekä vastaa pyörien ja asemien
korjaamisesta ja huollosta.
Itse kaupunkipyörät ovat tavallisia
3-vaihteisia pyöriä. Pyörissä ei ole jalkajarruja.
Edessä on kori, johon voi laittaa
esimerkiksi laukun ajon ajaksi. Kaupunkipyöräjärjestelmän
brändäys-, markkinointi
ja mainoskumppanina on Pirkanmaan
Osuuskauppa ja pyörät tulevatkin
näkymään katukuvassa lähikauppa Salen
väreissä.
Kaupunkipyörät tulevat osaksi Nyssen
palveluja. Käytössä on päivä-, viikko- ja
kausiliput. Kaupunkipyöräilyn hinta koostuu
käyttömaksusta, johon sisältyy kerralla
puolen tunnin käyttöaika, sekä mahdollisesta
lisäaikamaksusta. Käyttöoikeuden
kestoksi voi valita päivän (24 tuntia), viikon
tai kauden. Käyttöoikeus on yhdelle päivälle
viisi euroa, viikolle kymmenen euroa
ja koko kaudelle 25 euroa. Ostamalla koko
kauden, päivän tai viikon käyttöoikeuden
voi tehdä varausaikana rajattoman määrän
Näin toimii kaupunkipyörä
Kaupunki parantaa pyöräilyolosuhteita
8 • TAMPERE-LEHTI 2021
Tampereen kaupunkipyörät otetaan käyttöön kesäkuussa. Kuva: Pasi Tiitola
alle 30 minuutin matkoja. Pidemmistä
matkoista menee lisämaksu. Maksimikäyttöaika
on viisi tuntia.
Tässä vaiheessa kaupunkipyörämatka
maksetaan erillisellä mobiilisovelluksella.
Tulevaisuudessa on mahdollista kytkeä
kaupunkipyörät osaksi Nyssen lippujärjestelmää.
Jos kaupunkipyörät ovat suosittuja,
järjestelmää on mahdollista laajentaa
1000–1300 pyörään ja 100–130 asemaan.
Kaupunkipyöräkausi kestää lokakuun loppuun.
TAMPEREEN kaupunki työstää parhaillaan
uutta pyöräilyohjelmaa. Taustalla on
Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja
pyöräilyn kehittämisohjelma, jonka pohjalta
tehdään nyt kaupungin omaa pyöräliikenteen
kehittämisohjelmaa. Tavoitteena
on lisätä pyöräilyn houkuttelevuutta.
Tampereella pyöräilyn kulkutapaosuus
on tällä hetkellä noin seitsemän prosenttia
kaikista matkoista. Pyöräily painottuu
kesään, mutta myös talvipyöräilyn suosio
on noussut. Tampereen kaupungin liikenneinsinööri
Timo Seimelä kertoo, että talvipyöräilyn
suosio on kasvanut 2000-luvun
aikana. Erityisesti viime ja sitä edellisenä
talvena pyöräilijöiden määrä mittauspisteillä
on kasvanut todella paljon.
Tampereen pyöräilyverkkoa on kehitetty
voimakkaasti viime vuosina. Uusia
pyöräteitä on toteutettu uusille alueille ja
nykyisiä pyöräväyliä on parannettu. Parannuksia
on erityisesti seudullisilla pääreiteillä
ja keskusta-alueen pääreiteillä. Viime
vuonna valmistuivat muun muassa
Hervannan baana Iidesrannan
ja Hallilantien välillä, Mossin
puistokatu, Itsenäisyydenkatu
Murtokadun ja Tammelan
puistokadun välillä
sekä Vanamon alikulku
ja siihen liittyvät raitit
Tesomalla. Tänä vuonna
valmistuvat Hämeenkatu,
Hatanpään valtatie välillä
Hämeenkatu-linja-autoasema,
Itsenäisyydenkatu
välillä Tammelan puistokatu-Kalevan
puistotie, Insinöörinkatu välillä Teekkarinkatu
Opiskelijankatu, Laukontorin länsireuna,
Morkunaukio, Nokiantie välillä
Kirkkosannankatu-Winterinmutka,
Nuolialantie välillä Härmälän
rantapuisto-Kannistonkatu,
Kalevan puistotie
välillä Kaskitie-Teiskontie,
Hervannan
baana Hallilantie välillä
Korkinmäenkatu
Vihiojanpuisto,
Hervannan baana
Korkinmäenkatu,
Pinninkatu välillä
Tammelan puistokatu
Kalevan puistotie ja
Teiskontie välillä Hervannan valtaväylä
Jaakonmäenkatu.
Tampereella on myös uusia palveluita
pyöräilijöille. Käytössä on Crosscycle-mobiiliapplikaatio,
joka antaa pyöräilijälle liikennevaloetuisuutta.
– Kun liikennevalo tunnistaa saapuvan
pyöräilijän, lähtee vihreävalopyyntö. Jos
on jo valmiiksi vihreä, järjestelmä tutkii,
onko sitä mahdollista pidentää niin, että
pyöräilijä pääsee yli, Seimelä kertoo.
Sovellus kerää myös tietoa poljetun
reitin pituudesta sekä pysähdysten määrästä
ja kestosta.
Lisäksi täksi kesäksi on suunnitteilla
Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden
ylläpitämä pyörähuoltokontti,
joka on tulossa Tampereen keskustaan.
Kaupunkipyörän saa käyttöönsä erillisellä
mobiilisovelluksella. Sovellus näyttää
kartalla asemapaikat ja vapaat pyörät.
Pyörä otetaan käyttöön QR-koodin avulla.
Pyörällä voi ajaa 30 minuuttia kerrallaan
ja lisämaksusta kauemmin. Pyörän
voi palauttaa mille tahansa kaupunkipyöräasemalle.
Asemalla pyörä asetetaan
kaupunkipyörätelineeseen ja kiepautetaan
punainen vaijeri telineen ympäri
ja kiinnitetään se pyörän lukkoon.
Jos asema on täynnä, voit lukita pyörän
kiinni toiseen pyörään. Seuraavaksi valitaan
sovelluksesta ”Lopeta matka” ja
odotetaan, että saat kuittauksen matkan
päättymisestä. Pyörä lukitaan ohjeiden
mukaisesti kaapelilukolla, jolloin järjestelmä
tunnistaa matkan päättyneen.
Tampereen
pyöräilyverkkoa on
kehitetty
voimakkaasti viime
vuosina