DIGITAALINEN TULEVAISUUS
Oppimispelillä lean-ajatteluun
Tietoisuus digitaalisten pelien mahdollisuuksista
8 Pro terveys
opetuskäytössä ja samalla
niiden käyttö koulutuksellisena
välineenä on kasvanut (Tsekleves ym.
2016). Pelien myönteisistä pedagogisista
vaikutuksista löytyy myös runsaasti
tutkimusnäyttöä. Digitaalisten oppimispelien
on todettu lisäävän käyttäjänsä
ongelmanratkaisukykyä. Tämän
lisäksi ne motivoivat käyttäjäänsä opiskeltavan
asian suhteen. (Connolly ym.
2012.) Viihdyttävyytensä vuoksi, hyvin
suunnitellut, digitaaliset oppimispelit
sitovat käyttäjänsä huomion, jonka seurauksena
opintoihin käytetty aika kasvaa
(FAS 2006).
Työelämää varten suunnitelluilla
oppimispeleillä perehdytetään ja koulutetaan
työntekijää (McConnon 2007).
Terveydenhuoltoon ja terveyden edistämiseen
liittyvien digitaalisten oppimispelien
määrä on vahvassa nousussa.
Niiden käytöstä on myös tehty useita
kirjallisuuskatsauksia, joissa oppimispelien
todetaan vaikuttavan myönteisesti
terveydenhuollon ammattilaisten
oppimisprosessiin (Abdulmajed ym.
2015, All ym. 2016). Näyttö vaikutuksista
potilastuloksiin on jäänyt ristiriitaiseksi
(Abdulmajed ym. 2015).
JASPERIINA MATTSSON
bioanalyytikko
(YAMK)-opiskelija,
Turun ammattikorkeakoulu,
Terveys ja hyvinvointi
RIIKKA MAIJALA
sh, TtM, YTM,
FT-opiskelija, suunnittelija,
VSSHP Turun yliopisto,
kansanterveystieteen osasto
RAIJA NURMINEN
sh, TtT, yliopettaja,
Turun ammattikorkeakoulu,
Terveys ja hyvinvointi
SINI ELORANTA
sh, TtT, dos., pt. tuntiopettaja,
Turun ammattikorkeakoulu,
Terveys ja hyvinvointi,
Turun yliopisto,
hoitotieteen laitos
Digitaalinen oppimispeli tarjoaa uuden ja taloudellisen tavan suurienkin henkilöstöryhmien
kouluttamiseen. Uudet tehokkaammat opetusmetodit auttavat, kun tähtäimessä on terveydenhuollon
osaava henkilökunta. Digipelit säästävät resursseja, kuten aikaa ja investointeja.
Digitaaliset oppimispelit myös lisäävät ongelmanratkaisukykyjä.