Onko   
 markkinointisi   
 ja myyntisi   
 2020-luvulla?  
 YRITTÄJÄNAINEN 7 
 Yhdessä olemme enemmän. 
 Jos oman yrityksen viestintä, markkinointi ja myynti  
 eivät ole olleet kunnossa, on korona-aika tuonut  
 sen korostetusti esiin. Luettelen viestinnän, markkinoinnin  
 ja myynnin yhdessä pötkössä, koska sitä  
 samaa pötköä ne etenkin digikanavissa ovat. Puhutaan  
 myyntisuppiloista  ja  -tunneleista  sekä  vauhtipyöristä  
 – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Käytätpä mitä termiä  
 tahansa, olennaista on ymmärtää, että ne liittyvät kiinteästi  
 toisiinsa ja niiden tulee olla sujuva jatkumo. 
 Itse olen vauhtipyöräkoulukuntaa. Ensin pitää saada  
 huomiota, jotta voi herättää kiinnostusta ja sitouttaa. Tämän  
 jälkeen täytyy vielä saada asiakas pysymään haavissa  
 eli tulemaan uudestaankin. Tuotteen ja asiakaspalvelun  
 ennen ja jälkeen ostotapahtuman tulee olla kunnossa. 
 Monella toimialalla tarvitaan sekä digitaalisia että fyysisiä  
 kohtauspisteitä, jotta ostoon saakka johtavia kohtaamisia  
 on tarpeeksi. Pyörän täytyy pyöriä koko ajan, jotta 
 ostotapahtumia eli myyntiä kertyy. Korona haastoi fyysisen  
 maailman, joten jos digipuoli ontui valmiiksi, se ontui 
 korona-ajassa kahta kauheammin. Toki on toimialoja, jotka  
 pakotettiin sulkemaan liiketoimintansa, mutta väitän,  
 että monella oma putki, suppilo tai pyörä ei ollut 2020-luvun  
 vaatimalla tasolla. Korona-ajassa se löi vasten kasvoja  
 hetkessä ja voimalla. 
 Korona”voittajia” ovat ne, joilla digikanavat oli valmiiksi  
 viritetty 2020-luvulle tai jotka erittäin nopeasti  
 laittoivat asiansa kuntoon. Esimerkiksi sisustus- ja huonekalukauppa  
 Veke työllisti vuodenvaihteessa yli 80 henkeä, 
 kun vielä kaksi vuotta sitten määrä oli 40. 
 Onko oman liiketoimintasi viestintä-, markkinointi- ja 
 myyntiputki verkossa kunnossa? Yrittäjien koulutuksista 
 (yrittajat.fi/koulutus) ja oppaista (yrittajat.fi/oppaat) löydät  
 lisätietoa ja -apua aiheeseen. 
 VINKKI 
 VERKOSTOSTA 
 Mitä voin tehdä, jos joudun  
 maalitetuksi somessa? 
 Korona-ajan voittajia ovat yritykset,   
 joiden digikanavat ovat kunnossa,   
 kirjoittaa Suomen Yrittäjien   
 viestintäjohtaja Taru Jussila. 
 Olen törmännyt monesti tilanteeseen, jossa yrittäjä ja hänen  
 yrityksensä ovat joutuneet Facebookissa laajamittaisen 
 arvostelun kohteeksi. Tällaiset julkaisut leviävät nopeasti  
 suuren ihmisjoukon luettavaksi. Niin sanotusta maalittamisesta  
 voi aiheutua yritykselle mainehaittaa. Arvostelun 
 vapaus on kuitenkin osa sananvapautta, ja yrittäjän on tietyissä  
 määrin siedettävä elinkeinotoimintaansa kohdistuvaa  
 arvostelua. 
 Sitä ei kuitenkaan tarvitse sietää, että yrittäjää halvennetaan  
 haukkumasanoin tai hänestä esitetään valheellista tietoa. 
  Tällaisen kirjoittaja voi syyllistyä kunnianloukkaukseen.  
 Yrityksen kunniaa ei voi loukata mutta yrittäjän kunniaa voi. 
 Rikoslaissa on myös kriminalisoitu tilanteet, joissa elinkeinotoiminnassa  
 käytetään omaa tai toisen elinkeinotoimintaa  
 koskevaa totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua  
 ja siten aiheutetaan toiselle elinkeinonharjoittajalle 
 vahinkoa. Tällöin yritys voidaan tuomita kilpailumenettelyrikoksesta. 
 Kaikenlaista kirjoittelua ei siis tarvitse sietää. Yrittäjän  
 kannattaa silti pitää pää kylmänä ja harkita, onko nettikeskusteluun  
 osallistumisesta enemmän haittaa kuin hyötyä.  
 Viestiketjusta voi tehdä ilmoituksen Facebookille tai pyytää  
 ryhmän ylläpitäjää poistamaan keskustelun. Asiasta voi  
 myös tehdä tutkintapyynnön poliisille. 
 Kunnianloukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä voi  
 vaatia korvauksia. Myös yritys voi vaatia korvauksia somekirjoittelun  
 aiheuttamasta taloudellisesta vahingosta.  
 Tällaisissa tilanteissa on hyvä kääntyä asianajajan puoleen. 
 VASTAAJANA 
 Asianajaja, varatuomari 
 Petri Holopainen 
 www.holopainenlaw.com 
   
 Petri Holopainen on   
 Keski-Helsingin Yrittäjien   
 puheenjohtaja. 
 
				
/www.holopainenlaw.com