ELÄVÄ KAUPUNKI
Ensimmäiset raiteet laskettu maahan Sepänkadulla
Santalahden uusi ylikulkusilta on noin kolme kertaa vanhaa leveämpi. Kuva: Raitiotieallianssi
Käytä Nysse-lippusi lukijalaitteella jokaisella matkalla
RATIKOISSA ja busseissa voi maksaa
matkansa Nyssen lipputuotteilla: matkakortilla,
Nysse Mobiililla tai lähimaksulla.
Bussissa kertamatkan voi maksaa myös
6 • TAMPERE-LEHTI 2021
käteisellä. Lippuihin sisältyy 90 minuutin
vaihto-oikeus.
Kaikki liput käytetään lippulaitteella
aina joukkoliikenteen kyytiin noustessa,
myös vaihtomatkoilla. Myös mobiililippu
kuitataan jokaisella matkalla näyttämällä
se lippulaitteen alaosan vihreään valoon.
Lähimaksu luetaan lippulaitteen vasemmalta
löytyvässä erillisessä lukijassa.
Ratikassa lippulaitteita on useita. Jos
lippulaite ei jostain syystä toimi, lippu käytetään
toisella lukijalla. Bussissa lipun voi
tällaisessa tilanteessa näyttää kuljettajalle.
Nysse seuraa matkustajamääriä eri
vuoroilla ja linjoilla nimenomaan lippuleimausten
perusteella. Seuranta mahdollistaa
liikenteen suunnittelun asiakasmäärien
mukaisesti.
Nysse-liikenteessä liikkuu Tampereen
kaupungin tarkastajia, joilla on oikeus
määrätä 80 euron tarkastusmaksu.
Maksu voidaan periä esimerkiksi silloin,
kun matkustajalla ei ole matkaan oikeuttavaa
lippua, lippua ei ole käytetty lippulaitteella
tai matkustus tapahtuu väärällä
vyöhykkeellä.
Lisätietoja Nyssen lipuista, hinnoista
ja tarkastustoiminnasta: nysse.fi
Ratikoissa ja busseissa liikkuu Tampereen kaupungin tarkastajia, joilla on oikeus
määrätä 80 euron tarkastusmaksu Kuva: Marjo Äijö
Lippulaitteen vasemmassa
reunassa
on erillinen lukija lähimaksua
varten.
TAMPEREEN raitiotien osa 2 etenee ja
ensimmäiset kiskot Sepänkadulle on jo laskettu
maahan. Toinen osa Pyynikintorilta
Lentävänniemeen on runsaan kuuden ja
puolen kilometrin mittainen ja sen varrelle
tulee yhdeksän raitiotiepysäkkiä. Lisäksi
on pysäkkivaraus Näsisaaressa.
– Näsisaaren pysäkille tehdään valmiudet,
mutta se ei näillä näkymin ole
heti vuonna 2024 liikennekäytössä, sanoo
raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja
Ville-Mikael Tuominen.
Vaasan hallinto-oikeus kumosi Näsisaaren
vesitäyttöluvasta tehdyt valitukset,
mutta yksi valittaja on hakenut valituslupaa
korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Päätöstä
odotetaan vielä. 2B-osuuden rakentaminen
alkaa, kunhan vesilupa ratkeaa.
Tällä hetkellä rakennetaan osuutta 2A,
joka kulkee Pyynikintorilta Santalahteen.
Ajatuksena on, että raitiotieliikenne Santalahteen
voidaan aloittaa loppuvuodesta
2023.
– Tavoite on, että raitiotieliikenne perille
Lentävänniemeen asti on aloitettavissa
vuoden 2024 loppupuolella.
Pyynikintorilta Santalahteen on ratikalla
viiden minuutin matka. Pyynikintorilta
Lentävänniemeen ratikkamatka kestää 16
minuuttia. Lentävänniemen liikennöinnin
alkaessa tarvitaan myös viisi lisävaunua.
Rakentaminen etenee
Ratikan kakkososan rakentaminen on alkanut
Tuomisen mukaan hyvin. Sepänkadun
silta on purettu ja uuden sillan rakentaminen
on jo melko pitkällä. Muotit
ovat paikallaan ja valaminen on alkanut.
Uudesta sillasta tulee noin kolme kertaa
vanhaa leveämpi.
Santalahdessa tehdään uutta ylikulkusiltaa
vanhan viereen. Uudelle sillalle
pääsee rannasta luiskaa pitkin. Siitä tulee
kaksi kertaa entistä leveämpi jalankulun
ja pyöräilyn väylä. Enimmillään silta on yli
kahdeksan metriä leveä.
Raitiotien rakentamisen yhteydessä
on parannettu myös jalankulkijoiden ja
pyöräilijöiden olosuhteita.
– Haarlan mutkaan Paasikivenkadulle
on jo osittain avattukin uutta pyörätietä ja
jalkakäytävää. Siellä olosuhteet paranevat
aika tavalla. Paasikivenkadun pohjoispuolinen
jalkakäytävä oli ennen hyvin kapea
eikä edes talvikunnossapidetty, nyt siellä
on hyvin leveä ja hyvätasoinen jalkakäytävä
ja pyörätie.
/