ELÄVÄ KAUPUNKI
Tohlopissa pääsee tutustumaan esteettömästi suoluontoon
Selvitä liikkumisen hiilijalanjälkesi
Kuva: Laura Vanzo
TAMPERE-LEHTI 2021•19
uudella laskurilla
KUINKA suuri on liikkumisen hiilijalanjälkesi?
Sen voit selvittää Tampere.
Finland-sovelluksesta löytyvällä hiilijalanjälkilaskurilla.
Projektikoordinaattori Anna Vilhula
Kestävä Tampere 2030 -yksiköstä kertoo,
että laskurin taustalla on kaksi ajatusta.
– Liikkuminen on kaupungille tosi haastavaa
ilmastonäkökulmasta. Kaupunki pystyy
esimerkiksi Tampereen Sähkölaitoksen
energiaratkaisuihin vaikuttamaan omistajaohjauksella,
mutta se on jokaisesta
meistä kiinni, miten päätämme liikkua,
Vilhula sanoo.
Vaikka kaupunki tarjoaa fasiliteetit, kuten
pyörätiet ja joukkoliikenteen, jokainen
tekee lopulta valinnan liikkumisvälineestään
itse.
Tampereen tavoite on olla hiilineutraali
vuoteen 2030 mennessä ja siihen
tarvitaan kaikkien apua.
– Kaupungilla on tarve saada tarkempaa
ja parempaa tietoa, miten ihmiset
liikkuvat kaupungissa. On tarve tunnistaa
paikkoja, joissa liikenne sakkaa tai
joista puuttuu vaikkapa julkisen liikenteen
yhteys.
Tästä on syntynyt ajatus yhdistää nämä
kaksi tarvetta: toisaalta tavoitteena
on saada asukkaat liikkumaan nykyistä
kestävämmin, mutta myös tietoa heidän
liikkumisestaan. Samalla asukkaat saavat
tietoa omasta liikkumisestaan.
– Henkilöauton kyydissä ollessaan huomaa
laskurista heti, kuinka yksittäinen
automatka bensa-autolla on hiilipäästöjen
kannalta ihan eri sfääreissä
kuin se, että pyöräilee
joka päivä. Jokainen tietää,
että auto saastuttaa, mutta
siitä voi tulla konkreettisempaa,
kun sen näkee
laskurista, Vilhula sanoo.
Vähähiilisempään liikkumiseen
kannustetaan
myös pelillisyyden kautta.
Laskurissa on kolme eri tasoa,
jotka saavuttamalla saa yhteistyökumppanien
antamia tarjouksia.
Pronssitasolla liikkumisen hiilipäästöt
ovat vähintään keskivertotamperelaisen
tasolla. Kultatasolle päästäkseen täytyy
olla nykyisen hiilineutraalisuustavoitteen
mukainen liikkuja. Laskuri seuraa hiilijalanjälkeä
kuukausittain ja myös ansaitut
edut tulevat aina seuraavalle kuukaudelle
käytettäväksi.
Vaikka omaa liikkumisen hiilijalanjälkeä
ei haluaisi
aktiivisesti seuratakaan,
Vilhula
toivoo, että sovelluksen
antaa tehdä työtä taustalla. Näin kaupunki
saa arvokasta dataa palvelujen kehittämistä
varten.
Sovelluksessa ei vielä ole kirjautumistoimintoa,
joten laskurin käyttäjistä
ei saada taustatietoja, jotka auttaisivat
esimerkiksi liikennesuunnittelussa. Laskuria
kehittäneen Stardust-hankkeen projektipäällikkö
Maarit Vehviläinen kertoo,
että suunnitteilla on vapaaehtoinen kirjautumismalli.
Kaikkiaan laskurin tavoitteena on houkutella
yhä enemmän kestävien liikkumismuotojen
pariin.
– Tässä pyritään tuomaan tietoutta
ja visualisointia siitä, kuinka paljon siitä
loppujen lopuksi hiilipäästöjä tulee, kun
ajat autolla. Muutaman matkankin kun
jättää autolla ajamatta, sillä on iso merkitys,
Vehviläinen sanoo.
TOHLOPPIJÄRVEN pohjoispuolelle on
valmistunut uusi, esteetön suoluontopolku.
Luontopolku on noin 320 metriä pitkä
ja sille pääsee uimarantojen väliseltä
esteettömältä luontopolulta.
Uusi suoluontopolku on rakennettu
osin kivituhkasta ja osin puusta laiturimaisena
rakenteena. Retkeily- ja luontopalveluiden
asiantuntija Petri Mäkelä Ekokumppaneilta
kertoo, että luontopolun on
testannut ja toimivaksi havainnut myös
pyörätuolin käyttäjä.
– Kaikille sopivia reittejä ja palveluita
on tosi paljon pyydetty. Tässä on yksi pieni
vastaus siihen, Mäkelä sanoo.
Hän muistuttaa, ettei esteettömän
reitin tarve koske pelkästään apuvälineitä
käyttäviä: esteettömällä polulla pääsee
kulkemaan myös vaunuilla ja ikäihminen,
jonka jalka ei enää nouse.
Tänä syksynä Tohloppijärven rantaan
valmistuu vielä katselu- ja onkilaituri.
Myös opasteet suoluontopolulle ovat
tulossa.
– Toivottavasti saadaan myös opastukset
suon historiaan liittyen. Tällaisia
ei hirveästi ole Tampereen ympäristössä
eikä varsinkaan lähellä keskustaa. Säästynyt
helmi kaiken keskellä, Mäkelä sanoo.
Tohloppijärven suoluontopolun kunnostus
on osa ympäristöministeriön ja
Tampereen kaupungin retkeilypalveluiden
parannushanketta. Muita kohteita ovat
Hervantajärvi, Pyhä-Näsi-alueen melontareittien
ja tulipaikkojen parannus, Kiimajärven
melontareitin kunnostus ja Kintulammin
saavutettavuuden parantaminen.
Uudella luontopolulla
pääsee tutustumaan
esteettömästi
suoluontoon.
Tampere.Finland
-sovelluksesta löytyvällä
laskurilla voit selvittää
oman liikkumisen
hiilijalanjälkesi.