Hyvin edulliseksi
Melko edulliseksi
En edulliseksi enkä kalliiksi
Melko kalliiksi
Hyvin kalliiksi
En osaa sanoa
aktiivisuus on ollut joka kolmannelle keskeinen syy henkivakuutuksen
Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva
Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva on perustettu vuonna 1874. Kaleva on Suomen
vanhin ja yksi vakavaraisimmista henkivakuutusyhtiöistä. Keskinäisen yhtiön osak-kaita
jäsenmarkkinointi ja viestintä ovat tuottaneet tulosta, sillä peräti kolmannes vastaajista
keskeisin syy ottaa henkivakuutus. Joka viides vastaaja taas sanoo hinnan vaikuttaneen.
tuoma yleinen epävarmuus ja muutokset elämäntilanteessa saavat herkemmin
ottamista.
ovat vakuutuksenottajat ja takuupääoman omistajat. Vakuutuksenottajia on
noin 240 000. Takuupääoman omistavat puoliksi Sampo Oyj tytäryhtiöineen ja Kes-kinäinen
maitotalous 1 | 2021 • 21
ja kilpailutus painottuvat useimmiten. Nuorista peräti 66 prosenttia sanoo Kalevan
työeläkevakuutusyhtiö Varma tytäryhtiöineen.
hyvin tai melko edullinen. Lisäksi 34 prosenttia kertoo koronapandemian
Yhtiö toimii läheisessä yhteistyössä Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiön ja If
pysyä ammattiliiton jäsenenä. Heille kannattaa kohdentaa markkinointia, sillä
Vahinkovakuutusyhtiön sekä muiden Sampo-konserniin kuuluvien yhtiöiden kanssa.
Keskinäisenä yhtiönä Kaleva ei kuulu Sampo-konserniin.
Kaleva on erikoistunut myymään henki- ja tapaturmavakuutuksia yhteistyösopi-muksen
kanssaan tehneiden ammattiliittojen jäsenille. Jäsenetuhintaiset henki- ja
tapaturmavakuutukset saa osoitteesta www.kalevavakuutus.fi. Henkivakuutuksen
saa myös kaikista Ifin myyntikanavista. If hoitaa Kalevan jäsenetuhintaisten henki-
ja tapaturmavakuutusten asiakas- ja korvauspalvelun.
www.kalevavakuutus.fi
www.henkivakuutuskuntoon.fi
henkivakuutuksen hinnan?
◼ edulliseksi
◼ edulliseksi
◼ enkä kalliiksi
◼ kalliiksi
◼ kalliiksi
◼ sanoa
eivät ole kovin suuria. Nuoremmat osaavat
vanhempia hieman harvemmin ottaa kan-taa
alennuksen suuruuteen ja yli 50-vuotiaat
taas arvioivat alennuksen hieman pienem-mäksi
kuin nuoremmat jäsenet.
Vakuutukseen saa liittokohtaisen alen-nuksen,
joka on yhteistyöliitoissamme par-haimmillaan
jopa 65 prosenttia. Henkiva-kuutuksen
saa mitoitettua jokaisen omaan
tarpeeseen ja korvauksen saajan voi itse
määrittää. Elämäntilanteen muuttuessa sen
voi myös tarvittaessa vaihtaa. Tutkimuksen
mukaan tärkeimpinä edun saajina ovat puo-liso
ja lapset, Kalevan asiakaspäällikkö Han-nu
Stark kertoo.
Ne ammattiliittojen jäsenet, jotka ovat
ottaneet Kalevan myöntämän henkivakuu-tuksen,
säästävät vuosittain satoja euroja. Jä-senedun
hyödyntämällä jäsenen säästöt ko-hoavat
vuosien saatossa jopa tuhansiin eu-roihin,
Mikkanen täydentää.
Oman ammattiliiton aktiivisuus on
ollut joka kolmannelle keskeinen syy
henkivakuutuksen ottamiseen
Ammattiliittojen oma jäsenmarkkinointija-viestintä
ovat tuottaneet tulosta, sillä peräti
kolmannes vastaajista mainitsee niiden ol-leen
keskeisin syy ottaa henkivakuutus.Jo-ka
viides vastaaja taas sanoo hinnan vaikut-taneen.
Lisäksi koronan mukanaan tuoma
yleinen epävarmuus ja muutokset elämän-tilanteessa
saavat herkemmin harkitsemaan
vakuutuksenottamista.
Nuorimmilla jäsenillä hinta ja kilpailu-tus
painottuvat useimmiten. Nuorista perä-ti
66 prosenttia sanoo Kalevan henkivakuu-tuksen
olevan hyvin tai melko edullinen. Li-säksi
34 prosenttia kertoo koronapandemian
vahvistaneen heidän haluaan pysyä ammat-tiliiton
jäsenenä. Heille kannattaa kohden-taa
markkinointia, sillä nuoremmat jäsenet
myös useimmiten suosittelisivat vakuutusta
kollegoilleen ja ystävilleen, Mikkanen taus-toittaa.
Jäsenet kaipaavat tietoa jäsenyyteensä
liittyvistä vakuutuseduista
Vastaajista 41% kertoo saaneensa tietoa hen-kivakuutusedustaan
joko liiton kotisivuil-ta
tai muusta viestinnästä. Eritoten nuo-ret
aikuiset kuitenkin kokevat, että eivät saa
riittävästi tietoa jäsenyyteensä liittyvistä
vakuutuseduista.18–30-vuotiaista vastaajis-ta
kaksi viidestä kokee saavansa tietoa hie-man,
mutta ei riittävästi. Joka neljäs taas on
tyytyväinen tiedonkulkuun. 61–70-vuotiais-ta
vastaajista sitä vastoin 42 % kokee tiedon
saannin täysin riittäväksi.
Millaiseksi koet Kalevan henkivakuutuksen
hinnan?
Millaiseksi koet Kalevan henkivakuutuksen hinnan?
◼ Hyvin edulliseksi
◼ Melko edulliseksi
◼ En edulliseksi enkä kalliiksi
◼ Melko kalliiksi
◼ Hyvin kalliiksi
◼ En osaa sanoa
Oman ammattiliiton aktiivisuus on ollut joka kolmannelle keskeinen syy henkivakuutuksen
ottamiseen
A
mmattiliittojen oma jäsenmarkkinointi ja viestintä ovat tuottaneet tulosta, sillä peräti kolmannes vastaajista
mainitsee niiden olleen keskeisin syy ottaa henkivakuutus. Joka viides vastaaja taas sanoo hinnan vaikuttaneen.
Lisäksi koronan mukanaan tuoma yleinen epävarmuus ja muutokset elämäntilanteessa saavat herkemmin
harkitsemaan vakuutuksen ottamista.
– Nuorimmilla jäsenillä hinta ja kilpailutus painottuvat useimmiten. Nuorista peräti 66 prosenttia sanoo Kalevan
henkivakuutuksen olevan hyvin tai melko edullinen. Lisäksi 34 prosenttia kertoo koronapandemian
vahvistaneen heidän haluaan pysyä ammattiliiton jäsenenä. Heille kannattaa kohdentaa markkinointia, sillä
nuoremmat jäsenet myös useimmiten suosittelisivat vakuutusta kollegoilleen ja ystävilleen, Mikkanen
taustoittaa.
Jäsenet kaipaavat tietoa jäsenyyteensä liittyvistä vakuutuseduista
V
astaajista 41 % kertoo saaneensa tietoa henkivakuutusedustaan joko liiton kotisivuilta tai muusta viestinnästä.
Eritoten nuoret aikuiset kuitenkin kokevat, että eivät saa riittävästi tietoa jäsenyyteensä liittyvistä
vakuutuseduista. 18–30-vuotiaista vastaajista kaksi viidestä kokee saavansa tietoa hieman, mutta ei riittävästi.
Joka neljäs taas on tyytyväinen tiedonkulkuun. 61–70-vuotiaista vastaajista sitä vastoin 42 % kokee tiedon
saannin täysin riittäväksi.
–
Liiton neuvottelema henkivakuutusetu jää monelta hyödyntämättä, koska sen olemassaolosta ei tiedetä.
Jäsenet kokevat henkivakuutuksen kuitenkin yhdeksi tärkeimmistä jäseneduista. Peräti kolmannes vastaajista ei
ollut tietoinen vakuutuksen hintaedun päättymisestä, jos eroaisi liitosta. Joka kuudennelle vastaajalle
henkivakuutus on myös keskeinen syy pysyä liittonsa jäsenenä. Lisäksi kyselystä kävi ilmi, että useampi kuin
joka toinen vastaaja on ottanut henkivakuutuksen myös puolisolleen. Tämäkin vahvistaa edun tärkeyttä
jäsenille, Mikkanen toteaa.
Keskinäisen Vakuutusyhtiön Kalevan Sales Questor Oy:llä teettämä kyselytutkimus toteutettiin
19.10.–30.10.2020. Kyselytutkimuksella selvitettiin ammattiliittojen jäsenetuna Kalevan henkivakuutuksen
useimmiten suosittelisivat vakuutusta kollegoilleen ja ystävilleen, Mikkanen
jäsenyyteensä liittyvistä vakuutuseduista
saaneensa tietoa henkivakuutusedustaan joko liiton kotisivuilta tai muusta viestinnästä.
kuitenkin kokevat, että eivät saa riittävästi tietoa jäsenyyteensä liittyvistä
vuotiaista vastaajista kaksi viidestä kokee saavansa tietoa hieman, mutta ei riittävästi.
tyytyväinen tiedonkulkuun. 61–70-vuotiaista vastaajista sitä vastoin 42 % kokee tiedon
henkivakuutusetu jää monelta hyödyntämättä, koska sen olemassaolosta ei tiedetä.
henkivakuutuksen kuitenkin yhdeksi tärkeimmistä jäseneduista. Peräti kolmannes vastaajista ei
hintaedun päättymisestä, jos eroaisi liitosta. Joka kuudennelle vastaajalle
keskeinen syy pysyä liittonsa jäsenenä. Lisäksi kyselystä kävi ilmi, että useampi kuin
ottanut henkivakuutuksen myös puolisolleen. Tämäkin vahvistaa edun tärkeyttä
Liiton neuvottelema henkivakuutusetu
jää monelta hyödyntämättä, koska sen ole-massaolosta
ei tiedetä. Jäsenet kokevat hen-kivakuutuksen
kuitenkin yhdeksi tärkeim-mistä
jäseneduista. Peräti kolmannes vas-taajista
ei ollut tietoinen vakuutuksen hin-taedun
päättymisestä, jos eroaisi liitosta. Jo-ka
kuudennelle vastaajalle henkivakuutuson
myös keskeinen syy pysyä liittonsa jäsene-nä.
Lisäksi kyselystä kävi ilmi, että useam-pi
kuin joka toinen vastaaja on ottanut hen-kivakuutuksen
myös puolisolleen. Tämäkin
vahvistaa edun tärkeyttä jäsenille, Mikkanen
toteaa.
Keskinäisen Vakuutusyhtiön Kalevan Sa-les
Questor Oy:llä teettämä kyselytutkimus
toteutettiin 19.10.–30.10.2020. Kyselytutki-muksella
selvitettiin ammattiliittojen jäsene-tuna
Kalevan henkivakuutuksen hankkinei-den
asiakkaiden (18–70-vuotiaat) näkemyk-siä
vakuutuksesta. Kyselyyn vastasi 2469
henkilöä. Vastaajistanaisia oli 56 prosenttia
ja miehiä 44 prosenttia. Vastausprosentti on
16 prosenttia. (Kalevavakuutus)
/www.kalevavakuutus.fi
/www.kalevavakuutus.fi
/www.henkivakuutuskuntoon.fi