
7
Hallituksen sotelait uhkaavat
vammaisten henkilöiden erityispalveluja
Erityispalveluja tarvitsevat eivät pysty ajamaan asiaansa. Se on meidän muiden tehtävä.
Vaativia erityispalveluja tarvit-sevien
vammaisten ihmisten
hoito ja kuntoutus ovat Suo-messa
vaarassa, mikäli parhaillaan val-mistelussa
oleva soteuudistus toteu-tuu
ehdotuksen mukaisesti.
Tällä hetkellä merkittävä osa vaati-vimmista
erityispalveluista tuotetaan
ylimaakunnallisissa kuntayhtymissä
valtakunnallisesti. Nyt ehdotetussa
soteuudistuksessa erityispalvelut ja
niihin sitoutunut osaaminen pirstottai-siin
hyvinvointialueille, joilla pian jou-duttaisiin
todennäköisesti karsimaan
palveluja ja kustannuksia. Kyseessä
olevien valtakunnallisten erityispalve-lujen
tuottaminen nykyistä kapeam-milla
harteilla hyvinvointialueilla ei ole
taloudellisesti kannattavaa, eikä sote-uudistuksen
tavoite, jossa tavoitellaan
juuri leveämpiä hartioita.
Vaativia erityispalveluja tarvitsevilla
ihmisillä voi olla kehitysvamman lisäk-si
useita sairauksia ja palvelutarpeita,
joihin yleiset terveyspalvelut tai mie-lenterveyspalvelut
eivät vastaa eivätkä
tavalliset peruspalvelut riitä. Heillä voi
olla vakavia mielenterveysongelmia,
erilaisia riippuvuuksia ja rikostaustaa
tai monia toimintakykyä heikentäviä
diagnooseja ja osa heistä tarvitsee
erityispalvelua äidinkielellään ruotsik-si.
Lisäksi tähän ryhmään kuuluvien
lasten ja nuorten määrä on Suomessa
kasvussa, eikä muutoksen syistä ole
tutkittua tietoa.
Kysymys ei ole vain kuntoutukses-ta.
Joukkoon kuuluu ihmisiä, joilla on
paljon päivittäisiä tukitarpeita koko
elämänsä ajan, jotta asuminen sujuu
turvallisesti ja elämässä on sisältöä.
Näihin palveluihin tarvitaan myös eri-tyistä
osaamista ja riittävät resurssit,
jotta pystytään var-mistamaan
asiakaan
avun- ja tuen tarpeet.
Olemme huolis-samme
siitä, että jat-kossa
erityistä tukea
tarvitseva asiakas ei
välttämättä saa riit-tävän
nopeasti kriisi-apua.
Kriisiasiakkaille
on jo nyt liian vähän
paikkoja. Vaarana
on, että jos paikkoja
tai osaamista ei ole,
tämä tulee kuormit-tamaan
erikoissai-raanhoidon
palveluja, jotka eivät ole
tarkoituksenmukaisia näille asiakkaille.
Kriisitilanteet johtavat toisinaan
tahdosta riippumattomaan hoitoon.
Psykiatrinen hoito ja mielenterveys-palvelut
soveltuvat huonosti vaikeam-min
kehitysvammaisten tai autististen
henkilöiden hoitoon, eikä henkilökun-nalla
useinkaan ole riittävästi osaamis-ta
näiden potilaiden auttamiseen.
Lyhyiksi jäävät hoitojaksot kuormit-tavat
potilasta, omaisia ja henkilökun-taa,
kun potilas ei saa sellaista hoitoa,
josta olisi pitkäaikaista hyötyä.
Soteuudistuksen tarjoamat peruspal-velut
ja laajeneva digitalisaatio eivät eri-tyistä
tukea tarvitseville riitä. Asia kos-kettaa
aivan tavallisia perheitä. Vakavan
sairastumisen tai onnettomuuden myö-tä
tai jo syntymässä todetun erityistar-peen
ilmeneminen mullistaa kaikkien
perheenjäsenten elämän. Laadukas
tuki auttaa silloin perhettä jaksamaan.
Meillä jo on aidosti
leveämmät hartiat
Valtakunnallisesti palvelevat erityis-huollon
kuntayhtymät Eteva, Vaalijala
ja Kårkulla tekevät yhteistyötä korja-takseen
nyt valmistelussa olevan sote-esityksen
puutteet.
Esimerkiksi Etevan palvelut kattavat
tällä hetkellä 45 omistajakuntaa ja li-säksi
sen palveluja ostetaan muualta-kin
Suomesta, kauimmaiset Lapista.
Sote-ehdotuksessa Etevan toiminta
pirstaloituisi 6:lle eri hyvinvointialueel-le,
mikä johtaisi kestämättömään tilan-teeseen.
Yksittäisillä hyvinvointialueil-la
vaativaa erityispalvelua tarvitsevien
henkilöiden määrä olisi niin pieni, että
tulisi olemaan hyvin vaikeaa ylläpi-tää
välttämätöntä erityisosaamista.
Yksittäinen hyvinvointialue ei pysty
tarjoamaan sellaista palvelua, joka
täyttää tällaisen asiakkaan tarpeet.
Pirstaloimisen aiheuttamaa haittaa ei
pystytä korvaamaan mahdollisilla hy-vinvointialueiden
muodostamilla yh-teistyösopimuksilla.
Tuollainen sopi-mus
on vapaaehtoinen, määräaikainen
eikä sellainen kattaisi koko Suomen
aluetta. Palvelun laadun takaaminen
tai toiminnan taloudellisten edellytys-ten
turvaaminen ei täyttyisi.
Valtakunnallisesti
toimivat erityispalvelut
hyvinvointiyhtymiksi
Haluamme kehittää palvelujamme
myös tulevaisuudessa. Osaamme tukea
peruspalveluja ja perheitä kotona. Me-nemme
sinne, missä meitä tarvitaan.
Haluamme, että sotelakeihin kirjataan
toimintamme valtakunnallisuus. Vaati-vampien
ja ruotsinkielisten palveluiden
osalta tarvitaan myös keskittämisase-tus
kuten erikoissairaanhoidossa. Kysy-mys
on perusoikeuksista. Ihmiset ovat
oikeutettuja tulemaan ymmärretyiksi
ja palveluihin äidinkielellään. Soteuu-distuksessa
päätetään erityisen tuen
asiakkaidemme puolesta, kuinka heitä
hoidetaan tai kuntoutetaan jatkossa.
He eivät pysty ajamaan asiaansa, se on
meidän muiden tehtävä.
Vaativien erityispalveluiden ylläpi-toa
ja kehittämistä ei voi pohjata hy-vinvointialueiden
neuvottelujärjestel-mään
tai hyväntahtoisuuteen, vaan se
tarvitsee pysyvän organisoinnin. Jos
näin ei tehdä, kehitysvammaisten ja
muiden erityistä tukea tarvitsevien ih-misten
palvelut tulevat heikkenemään
vastoin soteuudistuksen tavoitteita.
Nyt valmistelussa olevan sotelaki-esityksen
korjaaminen on mahdollista,
kun valtakunnallisten julkisten toimi-joiden
Etevan, Vaalijalan ja Kårkullan
palvelut turvataan saman tyyppisesti
kuin HUSin eli ne jatkavat hyvinvointi-alueiden
omistamina hyvinvointiyhty-minä.
Tällöin palvelut ja erityisosaami-nen
pysyvät niitä tarvitsevien ihmisten
saavutettavissa. Hyvinvointialueille
kuuluu palvelujen yleinen järjestämis-vastuu.
Marika Metsähonkala, Eteva kuntayhtymä
Ilkka Jokinen, Vaalijalan kuntayhtymä
Susanne Karlsson, Kårkulla samkommun