
5
Neuropsykiatrisia täydennys-
koulutuksia Etevassa – ADHD
Neuropsykiatriset häiriöt ovat
tautiluokituksen, DSM-V ja ICD-11
käyttöönoton myötä.
Tarkkaavuushäiriö on yleisempi ke-hitysvammaisten
keskuudessa verrat-tuna
muuhun väestöön. Mahdollinen
kehitysvammaisuus asettaa tarkkaa-vuushäiriön
arvioinnille huomattavia
haasteita, sillä ADHD:n taudinkuvaan
liittyvät tarkkaavuuden ja toiminnanoh-jauksen
vaikeudet ovat tyypillisiä myös
kehitysvammaisuudessa. Etevan
kehitysvammapsykiatrian yksikköjen
asiakkailla, niin lapsilla kuin nuorilla
ja aikuisillakin ADHD diagnostiikka ja
lääkehoito ovat kasvavassa määrin
osa kysymyksenasettelua ja henki-löstön
täydennyskoulutukselle on ollut
merkittävä tarve ja toive.
Strukturoidut haastattelut ja kyselyt
helpottavat ADHD:n tunnistamista ja
tutkimista. Kehitysvammaisen henki-lön
kohdalla oireiden suhteuttaminen
kehitystasoon on keskeistä. Aikuisiän
aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön
(ADHD) diagnostiikka perustuu huo-lelliseen
oireiden arviointiin lapsuus-,
nuoruus- ja aikuisiässä. Aikuisiän
ADHD:lle tyypillinen monihäiriöisyys
tulee huomioida tekemällä ADHD-oireiden
tutkimisen ohella yleispsy-kiatrinen
arvio muun psykiatrisen
sairastavuuden kartoittamiseksi. Diag-nostiikassa
poissuljetaan myös kehi-tykselliset
häiriöt ja somaattiset tilat.
Koulutukset ovatkin mahdollistaneet
ammatillisen osaamisen monipuolisen
lisäämisen ja tukeneet moniammatil-lisen
työtavan ja yhteisen arvioinnin
hyvää kehittämistä.
Jotta mahdollisimman moni pää-sisi
osallistumaan koulutuksiin, ne
järjestettiin interaktiivisina videose-minaareina.
Koulutusmallista saatiin
myönteisiä kokemuksia ja se jatkuu
osana Etevan henkilöstön täydennys-koulutuksia.
Teksti Elina Santti
luonteeltaan moninaisia, eri
tavoilla arjen toimintakykyyn
ja palvelujen tarpeeseen vaikuttavia
kehityksellisiä häiriöitä. Etevan erityis-palvelujen
koulutuskokonaisuudessa
on kuluvana vuonna mahdollistettu
lähityön ja asiantuntijoiden perehty-minen
aktiivisuuden ja tarkkaavuuden
häiriöön (ADHD) sekä autismin kirjon
häiriöihin. Täydennyskoulutuksissa on
perehdytty monipuolisesti uusimpaan
tietoon häiriöiden kliiniseen oirekuvan
tunnistamisesta, tutkimusmenetelmis-tä
ja hoidosta.
Tarkkaavuushäiriöstä kärsivissä on
paljon hyvän toimintakyvyn omaavia
henkilöitä, mutta myös kehitysvam-maisen
tasoisia henkilöitä. Ajankoh-taisesti
diagnoosien ja hoidon piiriin
hakeutuvien määrä on kasvussa,
vaikka väestötutkimusten arvioiden
perusteella ADHD:n varsinainen
esiintyvyys ei ole kasvanut. Tiedon
tarvetta lisää se, että ADHD:n arviointi
on murroksessa uuden diagnostisen
Elina Santin etäyhteydellä pidetyt koulutukset videoitiin ja julkaistiin Etevan intranetissä. Näin ne ovat
henkilöstön katsottavissa myös myöhemmin.