MATKAILULÄÄKETIEDE
Kansainvälistymisen monet
muodot ja uudet ulottuvuudet
38 Moodi 1/2018
LEENA TIKKA
on bioanalytiikan lehtori
ja TtL. Hän työskentelee
Savonia-ammattikorkeakoulun
Afrikka-vastaavana, jolla
on seitsemän vuoden
työkokemus Mosambikin
terveysministeriössä ja
Maputon terveysalan
oppilaitoksessa.
Kansainvälisyys kuuluu Savonia-ammattikorkeakoulun
toiminnan painopistealueisiin.
Monipuolinen käytännön
kielitaito ja muiden kulttuurien
tuntemus katsotaan osaksi ammattitaitoa.
Henkilökunnalle ja opiskelijoille
on tarjolla monia kansainvälistymismahdollisuuksia;
asiantuntija- ja opiskelijavaihdot, kansainväliset
kehittämishankkeet sekä ulkomailla
suoritetut harjoittelut ja opinnäytetyöt.
Opettajista tuli opiskelijoita
Ulkomaiseen työharjoitteluun lähtevien suomalaisten
nuorten kyky mukautua kohdemaan
olosuhteisiin vaihtelee. Taustalla vaikuttavat
henkilön aikaisemmat kokemukset, hänen
asenteensa sekä muutkin vuorovaikutustaidot
kuin kielitaito. Kokemustemme mukaan se,
että opiskelija on jo aikaisempien matkailun tai
muiden kokemustensa ja kontaktiensa kautta
saanut esimakua maailmalta, ei takaa ongelmatonta
sopeutumista vaativiin työolosuhteisiin
ja eteen tuleviin tilanteisiin afrikkalaisissa
maissa kuten Mosambik, Kenia ja Etelä-
Afrikka. Joskus käy niin, että vain vähän tai
ei lainkaan kokemuksia vieraista kulttuureista
hankkinut opiskelija löytääkin helpommin yhteisen
sävelen uusien työtovereidensa kanssa.
Hän oppii varsin vaivattomasti kohdemaan ja
sen työelämän tavoille omien persoonallisten
ominaisuuksien ansiosta ja omaksumansa perehdyttämiskoulutuksen
pohjalta. Voi siis olla
hyötyä siitä, että kokemuksia lähdetään hankkimaan
avoimin silmin ja ilman lukkiutunutta
ennakkoasennetta.
Bioanalytiikan tutkinto-ohjelman konkreettinen
kansainvälinen yhteistyö alkoi
1980-luvulla, jolloin Kirkon Ulkomaanavun
kautta saimme kaksi namibialaista pakolaista
suorittamaan laboratoriohoitajan ja sittemmin
myös erikoislaboratoriohoitajan tutkinnot.
Heidän ansiotaan oli se, että meistä opettajistakin
tuli opiskelijoita. Tuohon aikaan englanniksi
kommunikointi oli uutta sekä opettajille
että kanssaopiskelijoille. Henkilökunnan ja
varsinkin potilaiden välitön suhtautuminen
mustiin ”tohtoreihin” kliinisissä harjoittelupaikoissa,
terveyskeskuksissa ja sairaaloissa, edesauttoi
näiden opiskelijoiden opiskeluun kuuluvaa
suomalaisen - jopa savolaisen - elämäntavan
omaksumista. Valmistuttuaan ja palattuaan
kotimaahansa he työllistyivät Namibian
terveysministeriöön kehittämään maan laboratoriotoimintaa
ja sen laadunvarmennusta.
Heidän siteensä Suomeen eivät katkenneet.
Kanssakäyminen on jatkunut opettajavaihtojen
ja vierailujen merkeissä. Toinen näistä herroista
- Matthew "Moxi" Nghipumbwa - on
käynyt opettamassa opiskelijoillemme kliinisen
parasitologian teoriaa sekä ohjaamassa
harjoittelutöitä. Näin olemme voineet hyödyntää
todellista asiantuntijuutta malarian ja
suolistoloisten tunnistuksessa.
Kansainvälistä vaihtoa suunniteltaessa on
tärkeää varmistua opiskelijan selviytymisestä
kohdemaassa. Bioanalytiikan tutkinto-ohjelmassa
on maakohtaisia vastuuopettajia, jotka
huolehtivat yhteistyöstä
ja koordinoinnista kunkin
kumppanioppilaitoksen
kanssa. Nämä opettajat
tuntevat lähtevän opiskelijan
ja vastaanottavan
oppilaitoksen olosuhteet.
He voivat arvioida opiskelijan
Kanssakäyminen
on jatkunut
opettajavaihtojen
ja vierailujen
merkeissä.
ominaisuuksia ja tukea
hänen valmistautumistaan
vaihtoon. He sopivat
opiskelijoiden sisällöllisen
ohjelman tavoitteet ja laajuudet. Viralliset
paperityöt hoidetaan keskitetysti terveysalan
oman kv-koordinaattorin kautta. Terveysalalla
on alueellisesti nimetyt Afrikka-, Kiina- ja
Venäjä -vastaavat, joiden puoleen terveysalan
tutkinto-ohjelmien opiskelijat voivat kääntyä
vaihtosuunnitelmissaan.
Oppia Afrikasta Suomeen
Namibialaisten opiskelijoiden kouluttaminen
rohkaisi meitä bioanalytiikan opettajia
lähtemään asiantuntijatehtäviin Somaliaan
ja Mosambikiin. Työskentelyni Mosambikin
terveysministeriön laboratorio-osastolla
ja Maputon terveysalan oppilaitoksessa mahdollisti
vastavuoroisen opettaja- ja opiskelijavaihdon
käynnistämisen 1998 Suomen opetusministeriön
rahoituksella. Vuodesta 2004
yhteistyö tapahtui ulkoministeriön North-
South-South -hankkeena Mosambikin ensimmäisen
terveysalan korkea-asteen oppilaitoksen
ISCISA:n (Instituto Superior de Ciências
de Saúde) kanssa aina vuoden 2015 loppuun
asti. Myöhemmin verkostoon liittyivät
University of Eastern Africa of Baraton Keniasta,
University of Limpopo Etelä-Afrikasta
ja University of Namibia. Loppuvaiheessa
mukana oli myös Cape Peninsula University
of Technology Etelä-Afrikasta. Liikkuvuuden
lisäksi tehtiin opetussuunnitelman kehittämistyötä.
North-South-South -yhteistyötä jatkettiin
vuorovuosina kussakin afrikkalaisessa korkeakoulussa
järjestettävillä intensiivikursseilla.
ISCISA tarjoaa edelleen opiskelijoillemme
harjoitteluvaihtoa ja on tiiviissä yhteistyössä
Savonian kanssa hakemassa uusia rahoitusmuotoja,
jotka mahdollistaisivat jatkossa myös
mosambikilaisten vastavierailut.
Afrikkalaisten kumppaniemme vetovastuulla
järjestetyt intensiivikurssit ovat olleet
kaikille osallistujille todella kehittäviä kokemuksia.
Opettajat ja opiskelijat ovat valmistelleet
teemaan liittyviä esityksiä omista tutkimuksistaan.
Akateemisen tason suulliset esitykset
ja niihin liittyvät keskustelut ovat lisänneet
tietoa sekä kehittäneet
vastavuoroista ymmärrystä.
Opintokäynnit
ovat näyttäneet afrikkalaista
todellisuutta. Kurssien
ohjelmaan sisältyneissä
työpajoissa on kokeiltu
paikallisiin oloihin sopivia
menetelmiä, kuten veden
mikrobitutkimukset nopeutetulla
salkku-menetelmällä.
Afrikkalaisten maiden toistuvat nälänhädät,
säätilasta johtuvat poikkeusolot ja muut kriisit
epidemioineen ja rauhattomuuksineen antavat
opiskelijoille vahvaa kriisivalmiuksien tietotaitoa
ja ammatillista osaamista myös siinä tapauksessa,
että vastaavat tilanteet joskus toistuisivat
omassa maassamme.
Meillä opettajilla on Afrikkaan suuntautuneilla
työmatkoilla ollut paljon oppimista
esimerkiksi erilaisen aikakäsityksen, havainnollistamiseen
käytettävän opetusteknologian
puutteen ja muiden fyysisten sekä psyykkisten
rasitustekijöiden osalta. Toisaalta ne ovat antaneet
mahdollisuuden testata omaa selviytymiskykyä
niissä samoissa olosuhteissa, joihin
lähetämme opiskelijoitamme. Tarvitaan yllättävän
paljon kärsivällisyyttä, innovatiivisuutta
ja rohkeutta oman asiantuntijuutensa likoon
laittamisessa.
Eurooppalainen yhteistyö kasvaa
Itävaltalaisen FH Campus Wienin kanssa yhteistyömme
alkoi opettaja- ja opiskelijavaihdoilla.
Opettajavaihtojen yhteydessä kehitet-