
 
		Sote-lakiluonnos rapauttaa  
 valtakunnalliset erityispalvelut 
  Kesäkuussa julkaistu ja syys-kuun  
 loppupuolelle laajalla  
 lausuntokierroksella ollut  
 sote-lakiluonnos lähtee siitä, että eri-tyishuoltopiirit  
 siirtyvät varoineen ja  
 velkoineen sekä sitoumuksineen sote-maakuntiin  
 1.1.2023. Lakiluonnos jät-tää  
 huomioimatta valtakunnalliset ja yli  
 maakuntarajojen tuotetut erityispalve-lut, 
  joihin tarvitaan erityishuoltopiirien  
 laajan asiakaspohjan tuomaa moni-ammatillista  
 erityisosaamista. 
 Erityishuoltopiirien asiakkaat ovat  
 erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä,  
 esimerkiksi kehitysvammaisia, ai-kuisiällä  
 vammautuneita tai autismin  
 kirjon henkilöitä. 
 Suomessa on kolme erityishuolto-piiriä, 
  jotka kukin palvelevat monia  
 maakuntia ja tuottavat myös valta-kunnallisia  
 erityispalveluja: Eteva  
 toimii Uudellamaalla ja Kanta- ja  
 Päijät-Hämeessä, Vaalijala Savossa ja  
 Keski-Suomessa ja kaikkien Suomen  
 kaksikielisten kuntien kuntayhtymä on  
 Kårkulla. Nämä erityishuoltopiirit ovat  
 yliopistollisten keskussairaaloiden  
 tavoin integroituneet moneen maakun-taan, 
  joille ne tuottavat palveluja.  
 Erityispalvelut ovat moniammatilli-nen  
 sosiaali- ja terveydenhuoltoa yh-distävä  
 kokonaisuus, jossa tuotetaan  
 ohjausta, hoitoa ja kuntoutusta myös  
 kaikkein vaativimmille asiakkaille.  
 Toiminnan vaatimustaso vastaa eri-koissairaanhoitoa. 
  Sote-lakiluonnos ei  
 kuitenkaan tunnista tällaisten palvelu-jen  
 olemassa oloa Suomessa, vaikka  
 esimerkiksi lasten ja nuorten vakavien  
 mielenterveysongelmien lisääntymi-sestä  
 kannetaan laajasti huolta. 
 Jos toimivat laaja-alaiset erityis-huoltopiirien  
 6  Eteva kuntayhtymän sidosryhmälehti  2020 
 palvelut pirstotaan niitä  
 alueellisesti pienempiin maakuntiin,  
 vakavana riskinä on erityisosaamisen  
 katoaminen. Tämä merkitsee erityistä  
 tukea tarvitseville ihmisille ja heidän  
 perheilleen palvelujen heikkenemistä  
 tai katoamista. Jatkossa käytössä oli-sivat  
 vain peruspalvelut, joilla ei vaa-tiviin  
 tarpeisiin pystytä vastaamaan.  
 Sote-lakiluonnoksessa ymmärretään  
 hyvin, että laaja-alainen erikoissai-raanhoito  
 vaatii maakuntien pysyvää  
 yhteistyötä ja keskittämistä. Samaa  
 ymmärrystä tarvitaan myös erityispal-velujen  
 suhteen. Asiakaspohjan on  
 oltava riittävän laaja, jotta lainsäädän-nön  
 sekä palvelua tarvitsevien henki-löiden  
 ja maakuntien palvelutarpeet  
 pystytään täyttämään ja tarjoamaan  
 laadukasta palvelua koko Suomen  
 alueella.  
 Erityispalveluissa palvelujen kieli on  
 keskeisessä asemassa, mikä huolet-taa  
 erityisesti ruotsinkielisiä palveluja  
 tuottavaa Kårkullaa. Erityistä tukea  
 tarvitsevien asiakkaiden ja heidän  
 omaistensa kannalta on ratkaisevan  
 tärkeää, että palvelut tuotetaan paitsi  
 asiakkaan omalla kielellä myös omak-si  
 koetussa kieli- ja kulttuuriympäris-tössä. 
 Sote-lakiluonnos tulee ensisijaisesti  
 korjata siten, että julkiset erityishuollon  
 ylimaakunnalliset erityishuoltopiirit  
 voivat olla jatkossa sote-maakuntayh-tymiä  
 tai sairaanhoitopiireihin rinnas-tettavia  
 toimijoita. Tämä tulee kirjata  
 lainsäädännön toimeenpanopykäliin.  
 Lakiluonnoksessa mainittu yhteistyö-alueen  
 neljän vuoden välein tehtävä  
 yhteistyösopimus ei ole riittävän vakaa  
 pohja pitkäjänteiselle palvelujen kehit-tämiselle. 
   
 Valtioneuvoston asetuksen mukaan  
 erityishuoltopiireihin on koottu erityis-huollon  
 erityisosaaminen maakunnan  
 tai ylimaakunnalliselle tasolle. Erityis-huoltopiirien  
 pirstominen uusiin sote-maakuntiin  
 rapauttaa erityispalveluja  
 tuottavat osaamiskeskukset. Laaduk-kaiden  
 ja taloudellisesti kestävien eri-tyispalvelujen  
 tarjoaminen edellyttää  
 laajaa asiakaspohjaa, joka mahdol-listaa  
 myös erityisosaamisen kerty-misen  
 ja säilymisen. Tämä varmistaa  
 sote-uudistuksen keskeisen tavoitteen  
 toteutumisen – julkisten palvelujen  
 tuottamisen aidosti leveillä hartioilla.  
 Olennaisinta on, että edellä kuvatut  
 erityispalvelut eivät saa unohtua ja  
 kadota sote-uudistuksen jatkovalmis-telussa. 
   
 Teksti Marika Metsähonkala, Tiina Roikonen,  
 Ilkka Jokinen Vaalijalan kuntayhtymä,  
 Sofia Ulfstedt Kårkulla samkommun