luuppi
Toimistotarkastukset
perustuvat vastedes
riskiarvioon
Ensitarkastukset suoritetaan jatkossa kaikille uusille toimistoille.
TEKSTI PEKKA MÄNTYLÄ // KUVA SHUTTERSTOCK
Asianajotoimistojen ”perinteisistä” toimistotarkastuksista
ja erillisistä rahanpesutarkastuksista luovuttiin
vuodenvaihteessa.
Jatkossa tarkastuksia on kahdenlaisia: ensitarkastukset
uusille toimistoille sekä toimistotarkastukset
jo olemassa oleville. Toimistotarkastusten määräämisen
lisäksi Asianajajaliiton hallitus suorittaa asianajajien
yleisvalvontaa teettämällä muun muassa
velkaantumisselvityksiä.
Ensitarkastukset määrätään jatkossa suoritettavaksi
kaikkiin uusiin asianajotoimistoihin.
Eli vaikka
kokeneetkin asianajajat perustaisivat uuden
toimiston, määrätään toimistolle ensitarkastus.
– Asianajajaliiton paikallisosastojen
nimeämät kokeneet asianajajat
suorittavat tarkastukset.
Ensitarkastuksissa kiinnitetään
huomiota toimiston yleiseen
järjestämiseen ja mahdollisten
puutteiden korjaamiseen, kertoo
Asianajajaliiton tarkastusjuristi
Kristiina Sare.
Uuden mallin mukaiset toimistotarkastukset
toimintansa vakiinnuttaneille toimistoille koskevat
muun muassa rahanpesulain velvoitteiden noudattamista,
asiakasvarojen hoitoa, sisäpiiritiedon
käsittelyä, tietosuojaa ja tietoturvaa sekä vastuuvakuutuksen
kattavuutta.
Osa velvoitteista, kuten hiljattain päivittynyt
tietoturvaohje, ovat kohtuullisen uusia tai jatkuvassa
muutoksessa, kuten rahanpesua koskeva sääntely,
ja siksi niiden osalta toimistoissa saattaa olla myös
enemmän epätietoisuutta kuin toimiston yleistä
järjestämistä koskevissa asioissa.
Uutena asiana tarkastukset perustuvat jatkossa
riskiarvioon,
erityisesti rahanpesulain velvoitteiden
osalta. Tavoitteena on varmistaa, että asianajotoimistossa
on tunnistettu sen omaan toimintaan ja
asiakassuhteisiin
liittyvät riskit, ja että toimistossa
on käytössä riittävät menettelyt riskien hallitsemiseksi.
Riskiperusteinen valvonta edellyttää, että
Asianajajaliitossa tunnistetaan ne toimistot, joiden
toimintaan voi joko toimeksiantojen laadun ja
laajuuden tai asiakassuhteiden perusteella liittyä
kohonnut riski, Sare kertoo.
– Riskiperusteisuus tarkoittaa käytännössä myös
sitä, että tietyt toimistot tarkastetaan jopa vuosittain,
ja vastaavasti joihinkin toimistoihin tarkastuksia
tehdään harvemmin, esimerkiksi pistokokein.
Toimistotarkastukset suoritetaan jatkossa sekä
kirjallisten dokumenttien että toimistokäyntien
yhdistelmänä. Tarkastusten yhteydessä suoritetaan
myös täydennyskouluttautumisen valvonta.
Uuden mallin mukaiset tarkastukset on tarkoitus
aloittaa alkusyksystä, kunhan liiton sähköinen asiointipalvelu
on saatu käyttöön. Sitä ennen toimistoille on
luvassa infoa ja koulutusta muutoksista.
Osa tarkastuksista perustuu Asianajajaliitolle
lainsäädännössä
asetettuun valvontavelvollisuuteen,
liittyen esimerkiksi rahanpesun ja terrorismin
estämistä
koskevaan lakiin. Seuraukset rikkeistä voivat
olla tuntuvia. Rahanpesulain perusteella Asianajajaliiton
hallitus voi esittää Etelä-Suomen aluehallintovirastoa
määräämään asianajajalle tai asianajotoimis-ton
työntekijälle
rikemaksun, julkisen varoituksen tai
seuraamusmaksun (ns. hallinnollinen seuraamus).
Luonnolliselle henkilölle määrättävä rikemaksu
on vähintään 500 ja enintään 10 000 euroa.
Oikeushenkilölle tai luonnolliselle henkilölle
määrättävä seuraamusmaksu voi olla enintään jopa
miljoona euroa.
31